Ratikan raiteiden käyttöoikeus
Tällä hetkellä on aika selvä, että raitiotieradalla Helsingissä ajaa vain ja ainoastaan HKL. Rata on sen, se maksaa radan rakentamisen ja ylläpidon. Eli kyse on kuin yksityisestä rautatiestä, vaikka raitiotie ei Suomessa ole rautatie, vaan se on tieliikennettä.
Toinen juttu sitten on, onko tämä oikein. Minun mielestäni ei. Kaupunki rakentaa bussikaistoja, pysäkkejä ja jopa terminaaleja, eikä kukaan bussiliikennöitsijä maksa niistä mitään. Miksi raitioliikennöitsijän pitäisi? Sama juttu kun on rautatien ja maantien välillä.
Olen sitä mieltä, että tässäkin pitäisi tehdä suunnanmuutos. Eri joukkoliikenteen muodot on asetettava samalle viivalle, jolloin kaupunki kaavoittajana ja liikenneverkon rakentajana voisi alkaa itsekin miettiä, mitä sen kannattaa tehdä. Ei kävisi kuten Turussa, kun rata ja kadut olivat eri budjetissa, ja katujen kunnostaminen busseille raiteiden kunnostamisen sijaan tulikin paljon kalliimmaksi.
Antero