Talviaikataulut 2025–2026

Kyllä se Taksikuljetukselle menee aika varmasti. Oletan, että kyseisen linjan kalustovaatimus on Mini-B, ja Tuusulassa on ainakin tällä hetkellä kaksi pakua ja neljä isoa autoa, joten kalustopulaa ei pitäisi tulla. Kuljettajapula on sitten eri asia.
Liikennöintisuunnitelman mukaan kalustovaatimus on A1 ja Taksikuljetus liikennöitsijä. Tuo linja kerännee aika hyvin koululaisia eli tuo A1 lienee ihan tarpeellinen.
 
HSL:n sivuille on tullut uudet U-linjat 949 ja 949K
Kiitos paljon yksityiskohtaisesta viestistäsi.

Tämä uusi linja U949(K) on Korsisaaren linja 38, joka on ilmeisesti elokuusta alkaen myös HSL:n U-linja. Reitti on Klaukkala-Hännikäinen-Lahnus-(Korpilampi-)Kalajärvi.
 
Viimeksi muokattu:
Jonkin aikaa jo reittioppaassa ollutta on uuden 66K:n aikataulut. Ja linjalla kuljettajaohjeessa sillä olleet lisäreitit ovatkin käytössä koko liikennöintiajan. Eli variantin perusreitti on Paloheinästä aamulla Vanhan Maunulan kautta Rautatientorille ja iltapäivällä takaisin. Reittejä 63:n päätepysäkiltä Paloheinäntietä Rautatientorille ja Rautatientorilta Paloheinäntien Sysimiehentien ja Kuusmiehentien kautta Paloheinään ajetaan taas ruuhkasuuntaa vastaan. Linja näyttää myöskin Kuusmiehentiellä käyttävän varsinaista katua, eikä rinnakkaista bussikatua. Reittien erittely omilla kirjaimillaan olisi voinut olla tarkoituksenmukaista esimerkiksi 66V:nä. Erikoista on myös lähdöt Saramäentieltä kahden minuutin välein klo 12:35 ja 12:37.

Kuljettajaohjeessa on taas ollut jo jonkin aikaa Rautatientorin linjojen palaaminen Hakaniemen työmaan jälkeisille reiteilleen 20.10. Samoin Hakaniemestä lähtevien linjojen lähtöpysäkit siirtyvät Hakaniemen torikadulle silloin. 600-sarjalaiset katua pohjoiseen ja 700-sarjalaiset etelänsuuntaisesti. Jättöpysäkki on 700-sarjalaisilla myös torikadulla, mutta 600-sarjalaiset jättävät matkustajat Siltasaarenkadulle. Myös 502:n päätepysäkki siirtyy torikadulle, mutta 73 ja 74 näyttävät vielä jäävän Karhupuistoon, vaikkakin ne palaavat kesäkokeilua edeltäville reiteille eli Kalevankatua kumpaankin suuntaan.

Uutena on taas ratikoiden palaaminen poikkeusreiteiltä vasta tuolloin 20.10. Aikaisemmin ne olivat palaamassa jo 6.10. Samoin 7B ja 9B kulkevat Sörnäisiin ja 6B lopettaa kulkemasta vasta 22.9. alkaen, kun väliaikaista käännöstä Hakaniemessä puretaan.

Reittioppaassa näkyy nyt Mannerheimintien rempan jälkeisiä aikatauluja ja suurimpana yllätyksenä on 4 ja 10:llä vain 10min vuoroväli. Ilmeisesti niiden vuorovälin tihennys saa odottaa Hakaniemen katkoksen loppumista, jolloin 3 siirtyy pois Oopperan ja Lasipalatsin väliltä. Myöskin U-linja 848 on palaamassa aikaisemmalle reitilleen ja 848A poistuu.

1.9. alkaen hallivuorot muuttuvat ja Reittioppaaseen on ilmestynyt linjat H0, H3-H9. Vanhat H-päätteiset vuorot halliin ja kirjaimettomat hallista näyttävät lyhentyvän vain sille osuudelle, joka mukailee varsinaisen linja reittiä tai saavuttaa jonkin solmukohdan ja linjalta erkaantuva osa hallivuoroa käyttää näitä H-alkuisia tunnuksia. Numerot eivät myöskään aina vastaa sitä linjaa jolle on matkalla/tulossa.

H-linjoja on seuraavasti:
H0: Sörnäinen(M)-Mäkelänkatu-Ruskeasuo ja takaisin, Ruskeasuo - Länsi-Pasila ja takaisin, Messukeskus-Ruskeasuo, ja takaisin, Sörnäinen (M) - Alppila - Rusekasuo, Ooppera - Ruskeasuo, Kytösuontie - Korppaanmäki ja takaisin
H3: Ylioppilasta - Ruskeasuo ja takaisin, Ooppera - Kuusitie ja takaisin, Kuusitie - Ruskeasuo,
H4: Ruskeasuo - Ooppera
H5: Ooppera - Kamppi - Mikonkatu - Kruunuhaka - Rautatieasema, Rautatieasema - Kamppi - Ooppera, Ruskeasuo - Pasilan asema ja takaisin.
H6: Ruskeasuo - Ylioppilastalo, Ruskeasuo - Alppila - Sörnäinen (M, Helsinginkadun risteyksen itäpuolella), Ruskeasuo - Alppila - Sörnäinen (M, Helsinginkadun risteyksen eteläpuolella), Ooppera - Ylioppilastalo
H7: Meilahden Sairaala - Maistraatintori - Ruskeasuo ja takaisin, Rautatieasema - Mikonkatu - Kruunuhaka - Kamppi - Ooppera, Rautatieasema - Mikonkatu - Kruunuhaka - Kamppi - Ooppera - Ruskeasuo, Pasilan asema - Ruskeasuo
H8: Ruskeasuo - Ooppera
H9: Ruskeasuo - Ooppera - Kamppi - Rautatieasema, Ruskeasuo - Rautatieasema, Ilmalantori - Ruskeasuo ja takaisin, Ooppera - Kamppi - Rautatieasema

Nämä ovat olleet kuljettajaohjeessa, mutta niihin ei ole päässyt käsiksi, koska sivun linjavalinta ei hyväksy linjakoodia 100H. Linjakoodin näki vasta nyt reittioppaasta ja sen avulla hallivuorot sai näkyviin muokkaamalla koodin sivun osoitteeseen. https://kartat.hsl.fi/kuljettaja/map/?100H[dateBegin]=2025-09-01&100H[dateEnd]=2050-12-31 . Ohjeessa nämä hallivuorot ovat kaksinumeroisina, missä ensimmäinen numero vastaa reittioppaan numeroa ja toinen on varianttien juokseva numero.
 
Itse luulin noita hallisivuja ohjelmointivirheeksi, koska ne olivat Reittioppaassa näkyvissä aluksi vain yhdelle päivälle (1.9.). Hyvä, että Pasilasta Ruskeasuolle ja päinvastoin pystyy nyt matkustamaan, mutta eivät nuo muuten ainakaan selkeytä tilannetta. Tätä heikentää sekin, että H4 ulottuu Oopperalle asti, vaikka myös Kansaneläkelaitoksen ja Töölön hallin pysäkit ovat nelosen varsinaisella reitillä. (Nuo siis jatkavat Katajanokalle eivätkä käänny Töölön hallipihalla kohti Munkkinientä. )
 
Hyvä, että Pasilasta Ruskeasuolle ja päinvastoin pystyy nyt matkustamaan, mutta eivät nuo muuten ainakaan selkeytä tilannetta. (Lihavointi lainaajan)
Tuohan on menossa kohti todella selkeää ja käyttäjäystävällistä suuntaa. Katajanokalta (terminaali) pääsee ilman vaihtoa tiettyyn aikaan Ruskeasuolle. Reittioppaan ohje neuvoo asiakasta: "Linjatunnus (H7) ja määränpää (Ruskeasuo) vaihtuvat pysäkillä Päärautatieasema. Matka jatkuu <1 min odotuksen jälkeen. Odota kulkuneuvossa." Tuo siis tarkoittaa, että matka alkaa 7H:na ja niillä kilvillä mennään Päärautatieasemalle. Siellä tunnus muuttuu H7:ksi ja määränpää Ruskeasuoksi. On mahdollista, että tämän viestin ensimmäiseen virkkeeseen sisältyy ripaus sarkasmia.
 
1.9. alkaen hallivuorot muuttuvat ja Reittioppaaseen on ilmestynyt linjat H0, H3-H9. Vanhat H-päätteiset vuorot halliin ja kirjaimettomat hallista näyttävät lyhentyvän vain sille osuudelle, joka mukailee varsinaisen linja reittiä tai saavuttaa jonkin solmukohdan ja linjalta erkaantuva osa hallivuoroa käyttää näitä H-alkuisia tunnuksia. Numerot eivät myöskään aina vastaa sitä linjaa jolle on matkalla/tulossa.

H-linjoja on seuraavasti:
H0: Sörnäinen(M)-Mäkelänkatu-Ruskeasuo ja takaisin, Ruskeasuo - Länsi-Pasila ja takaisin, Messukeskus-Ruskeasuo, ja takaisin, Sörnäinen (M) - Alppila - Rusekasuo, Ooppera - Ruskeasuo, Kytösuontie - Korppaanmäki ja takaisin
H3: Ylioppilasta - Ruskeasuo ja takaisin, Ooppera - Kuusitie ja takaisin, Kuusitie - Ruskeasuo,
H4: Ruskeasuo - Ooppera
H5: Ooppera - Kamppi - Mikonkatu - Kruunuhaka - Rautatieasema, Rautatieasema - Kamppi - Ooppera, Ruskeasuo - Pasilan asema ja takaisin.
H6: Ruskeasuo - Ylioppilastalo, Ruskeasuo - Alppila - Sörnäinen (M, Helsinginkadun risteyksen itäpuolella), Ruskeasuo - Alppila - Sörnäinen (M, Helsinginkadun risteyksen eteläpuolella), Ooppera - Ylioppilastalo
H7: Meilahden Sairaala - Maistraatintori - Ruskeasuo ja takaisin, Rautatieasema - Mikonkatu - Kruunuhaka - Kamppi - Ooppera, Rautatieasema - Mikonkatu - Kruunuhaka - Kamppi - Ooppera - Ruskeasuo, Pasilan asema - Ruskeasuo
H8: Ruskeasuo - Ooppera
H9: Ruskeasuo - Ooppera - Kamppi - Rautatieasema, Ruskeasuo - Rautatieasema, Ilmalantori - Ruskeasuo ja takaisin, Ooppera - Kamppi - Rautatieasema
Varautuisin siihen, että lopullisessa matkustajainformaatiossa näkyisi vain H ja määränpää via-paikkoineen. Tuollaiset H0:t, H3:t jne. eivät kuulune siihen materiaaliin, joka näytettäisiin vaunujen kilvissä tai edes Reittioppaassa. Myöhemmin tietänemme enemmän. Sitä vastoin numero + H (esim. 1H) säilynevät sellaisina kuin mitä ne ovat olleet tähänkin asti, tosin aiempaa suppeammalla osalla verkostoa. Esimerkiksi 1H ei tuolla tunnuksella ajane Ruskeasuolle saakka, vaan Kurvin paikkeilla tunnus muuttunee H:ksi, vaunu tulossa siis Sörnäisiin Käpylästä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös