Talviaikataulut 2025–2026

Suomen Raitiotieseuran Facebook-sivuilla oli selitetty tuo uudistus hyvin, joten nyt se vaikuttaa muuten järkevältä, mutta tuo Mapsissa näytettävien reittien sekavuus on edelleen ongelmana.
Olisiko tuosta selostuksesta mahdollista saada tännekin joku tiivistelmä? Tuo on kuitenkin pääsymaksullinen foorumi
 
Olisiko tuosta selostuksesta mahdollista saada tännekin joku tiivistelmä? Tuo on kuitenkin pääsymaksullinen foorumi
Reittioppaan kankeuden vuoksi se ei ole tarjonnut varsinaisen linjareitin ulkopuolisia osuuksia reittivaihtoehdoiksi, koska muuten ne rinnastuisivat varsinaiseen linjaliikenteeseen esim. pysäkki-informaatiossa. Samoin Reittiopas näyttää linjareitin ulkopuolisilla pysäkeillä vain poistuminen -tekstiä, mitä ei ole saatu pois yrityksistä huolimatta. Nämä ovat karkoittaneet suuren osan hallisivujen matkustajista, mutta uudistuksen myötä näistä ongelmista päästään eroon.
 
Viimeksi muokattu:
Miten se toimii? Kortinlukija ei toimi HSL-alueen rajan jälkeen, eli miten lähimaksulippu luetaan? Tai toimiiko vielä nämä uudet lukijat Mäntsälässä, koska Reittioppaassa näkyy, että linja 665A on nyt kokonaan D-vyöhykkeellä, kun viime vuonna ei näkyi niin.
Olettaisin, että juuri sen takia, että 665A näkyy olevan kokonaan D-vyöhykkeellä, niin lukijakin on sitten toiminnassa myös HSL:n rajojen ulkopuolella
 
Juvantien katkoksesta huolimatta uusi linja 521K näkyi vielä klo 5 aikaan maanantaiaamuna reittioppaassa reitillä sen kautta, vaikka 582V ja 583K kulkevat elokuun loppuun Vihdintien kautta. Aamuyhdeksään mennessä oli tullut tiedote, että 521K ajetaan peruslinjan reittiä, mutta reitti ei ollut päivittynyt. Nyt se kuitenkin näkyy oikein sielläkin.
4 alueella töissä ollutta odotti tuota 16.58 (e7164) lähtöä, joka ei tuon katkon takia tule, pysäkki aikatauluun se on merkitty jo tulevaksi.ei mitään muuta ilmoitusta, ettei sitä ajeta siitä. Päreet vaihdettu jo kesäkuussa.236V ajoi tuon poikkeusreitin. 521K ei.
 
Olettaisin, että juuri sen takia, että 665A näkyy olevan kokonaan D-vyöhykkeellä, niin lukijakin on sitten toiminnassa myös HSL:n rajojen ulkopuolella

Mutta jos lukija olisi toiminnassa normaalisti, miksei sillä voisi ostaa lippua matkakortilla tai näyttää matkakortilla ostettua lippua sille?

Kertamatkoja varten on kaksi vaihtoehtoa: Ladata HSL:n mobiilisovellus ja ostaa D-vyöhykkeen mobiilikertalippu tai ostaa HSL:n D-vyöhykkeen kertalippu lähimaksulla. Molemmat maksutavat kelpaavat millä tahansa matkalla linjalla 665A. Muut HSL-lipputuotteet eivät kelpaa kyseisellä reitillä Hyökännummen ja Mäntsälän kirkonkylän välillä.

Oletettavasti lukija ei siis näytä, että bussi on D-vyöhykkeellä. Tästä on keskusteltu ennenkin ja arvelin tuolloin matkakortinlukijan toimivan näin:

Tämä vastaa kysymykseen siitä, miksi Hyökännummi kuuluu D-vyöhykkeeseen, mutta ei kysymykseen siitä, miksi kortinlukija ei toimi koko matkaa.

Nähdäkseni syy on melko ilmeinen: järjestelmä on tilattu sellaisin speksein, että sinne voidaan HSL:n toimesta ohjelmoida vain ja ainoastaan vyöhykkeiden rajat, mutta ei mitään muuta.

Pitäisi siis ohjelmoida, että linjan 665A reitti on D-vyöhykettä, mutta tuo aiheuttaisi sen, että linjan 665A kanssa risteävässä liikenteessä voi myös leimata HSL:n matkakortin, vaikka ei ole tarkoitus, että voi tehdä niin. Esimerkiksi Z-junassa voisi leimata matkakortin silloin kun se risteää linjan 665A kanssa. Sekin olisi todennäköisesti hankaluutena, että HSL:n omissa järjestelmissä reitti olisi D-vyöhykettä, mutta samalla pitäisi olla tarkkana, että avoimissa rajapinnoissa D-vyöhykkeen esitetään päättyvän Hyökännummeen.
 
Mutta jos lukija olisi toiminnassa normaalisti, miksei sillä voisi ostaa lippua matkakortilla tai näyttää matkakortilla ostettua lippua sille?
Jos se on käytössä, niin todennäköisesti voi. Onhan noissa muutenkin kuljettajalla valvomista, kun sovelluksenkin lipuista käy ainoastaan D kertalippu.
 
Jos se on käytössä, niin todennäköisesti voi. Onhan noissa muutenkin kuljettajalla valvomista, kun sovelluksenkin lipuista käy ainoastaan D kertalippu.

Tuokin on epäselvästi ilmaistu. Esimerkiksi jos matkustajalla on ABCD-kertalippu puhelimessa, pakottaako kuljettaja ostamaan myös D-kertalipun?

Tämä onkin tärkein syy sille, miksi kuntien kannattaa liittyä HSL. Muiden kuntien aikataulut löytyy kyllä netistä helposti, mutta vaadittavista lipuista ei ota mitään selvää.
 
Viimeksi muokattu:
Tuokin on epäselvästi ilmaistu. Esimerkiksi jos matkustajalla on ABCD-kertalippu puhelimessa, pakottaako kuljettaja ostamaan myös D-kertalipun?
Ennen ainakin oli näin. Ihan alkujaan ei siis kelvannut mikään lippu tuolle linjalle, vaan olisi pitänyt MH:n lipputuote olla. Mäntsälästä sen hankkiminen oli erittäin vaikeeta kun lipunmyyntipisteitä ei edes ollut. Aika pian tuli muutos että vain D-mobiilikertalippu kelpasi, toki tässäkin, kuten kaikissa, oli kuljettajakohtaista vaihtelua. Joillekin kelpasi mikä tahansa D-lippu (paitsi matkakortti kun sitä ei voinut esittää).

Toki Mäntsälä on yhä erikoistapaus verrattuna vaikka Pornaisiin & Porvooseen, jonne menee HSL:n ja ELY:n yhteinen 787 & 788. Niihin käy yhä vain MH:n lipputuotteet kun matka alkaa tai päättyy Pornaisiin/Porvooseen.
 
Viimeksi muokattu:
Toki Mäntsälä on yhä erikoistapaus verrattuna vaikka Pornaisiin & Porvooseen, jonne menee HSL:n ja ELY:n yhteinen 787 & 788. Niihin käy yhä vain MH:n lipputuotteet kun matka alkaa tai päättyy Pornaisiin/Porvooseen.

Noihinkin taitaa olla vaikeaa ostaa lippua, ellei halua käyttää mobiilisovellusta.
 
Takaisin
Ylös