Talviaikataulut 2025–2026

Liittynyt
19 Elokuu 2022
Viestit
783
Kirkkonummen, Siuntion, Sipoon ja koululaislinjojen talviaikataulujen ensimmäinen liikennöintipäivä (7.8.) on saatavilla jo Reittioppaassa.

Uudet linjat tulevat esimerkiksi 174Z (Kaislampi–Evitskog–Kirkkonummi–Kivenlahti (M)), 175K (Luoma–Sarvvik–Matinkylä (M)) ja 901B (Gesterby–Hirsala).
 
Kummallinen numero tuo 174. Perusversiota ei ole ollut aikoihin, ja Z on usein ollut liikenteessä ilman perusversiota.
Ja ei tuo kyllä kivenlahteen mene vaan ihan matinkylään. En ymmärrä miksi reittioppaassa Kivenlahti lukee😂
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Ja ei tuo kyllä kivenlahteen mene vaan ihan matinkylään. En ymmärrä miksi reittioppaassa Kivenlahti lukee😂
Ei kun hetkinen. Nyt en olekkaan enää ihan varma, kun reittikin on laitettu menemään Kivenlahden pysäkille😅
 
Viimeksi muokattu:
Ja ei tuo kyllä kivenlahteen mene vaan ihan matinkylään. En ymmärrä miksi reittioppaassa Kivenlahti lukee😂
Viesti yhdistetty automaattisesti:


Ei kun hetkinen. Nyt en olekkaan enää ihan varma, kun reittikin on laitettu menemään Kivenlahden pysäkille😅
HSL:n liikennöintisuunitelmassa sanotaan, että 174Z menisi Matinkylään asti. En tiedä, miksi se menee nyt Kivenlahteen, koska ei yhtään bussilinja menee tällä hetkellä Kivenlahden metroasemalta Kirkkonummelle.
 
Hieman jännä ratkaisu kieltämättä tuo 174Z Kivenlahteen päättäminen, mutta kai tuo ihan toimii. Mahtaakohan syynä olla se että Kivenlahdesta auto ehtii vielä takaisin Kirkkonummelle aamuruuhkan aikana? Lähtöjähän linjalla kuitenkin on vain yksi ja ainoastaan Kivenlahden suuntaan.
 
Hieman jännä ratkaisu kieltämättä tuo 174Z Kivenlahteen päättäminen, mutta kai tuo ihan toimii. Mahtaakohan syynä olla se että Kivenlahdesta auto ehtii vielä takaisin Kirkkonummelle aamuruuhkan aikana? Lähtöjähän linjalla kuitenkin on vain yksi ja ainoastaan Kivenlahden suuntaan.
Todennäköisesti tuo on se syy, kyllä.
 
66K ei tosiaan näy vielä aikatauluissa, vaikka senkin piti aloittaa 7.8.

Syysliikenteeseen loppuvalla 348:lla taas näkyy lähtöjä koulujen alettua, mutta sen K-variantilla ei, eli saa nähdä katoaako se vielä ja sen tilalle ilmestyy 345K. 348:n loppuminen ja 345K:n alkaminen on tosin merkitty kuljettajaohjeessa syysliikenteen varsinaiseen alkuun, mikä on sinällään vähän erikoista, että uudet koululaiset oppivat parina ensimmäisenä päivänä eri linjan kuin millä loppuvuoden kulkevat.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman jännä ratkaisu kieltämättä tuo 174Z Kivenlahteen päättäminen, mutta kai tuo ihan toimii. Mahtaakohan syynä olla se että Kivenlahdesta auto ehtii vielä takaisin Kirkkonummelle aamuruuhkan aikana? Lähtöjähän linjalla kuitenkin on vain yksi ja ainoastaan Kivenlahden suuntaan.
Tänään tuli toimitusjohtajan päätos asiasta. Syynä lyhentämiseen on, että lyhentämisen myötä linjan pituus on alle 50 km, eli autossa ei enää tarvita digitaalista ajopiirturia. Tämä puolestaan lisää joustavuutta kalustossa mitä linjalla voi käyttää.
 
Näyttäisi myös olevan ammattipätevyyteen liittyvää lainsäädäntöä.

30 § (29.3.2019/371) Kuorma- ja linja-autonkuljettajan vähimmäisikä​

C-luokan kuorma-autoa ja CE-luokan ajoneuvoyhdistelmää kuljettavan luonnollisen henkilön on oltava 18 vuotta täyttänyt tai, jos perustason ammattipätevyys on saavutettu nopeutetulla perustason ammattipätevyyskoulutuksella, 21 vuotta täyttänyt. C1-luokan kuorma-autoa ja C1E-luokan ajoneuvoyhdistelmää saa kuljettaa 18 vuotta täyttänyt silloinkin, kun perustason ammattipätevyys on saavutettu nopeutetulla koulutuksella.

D-luokan linja-autoa ja DE-luokan ajoneuvoyhdistelmää kuljettavan luonnollisen henkilön on oltava 21 vuotta täyttänyt tai, jos perustason ammattipätevyys on saavutettu nopeutetulla koulutuksella, 23 vuotta täyttänyt. D1-luokan linja-autoa ja D1E-luokan ajoneuvoyhdistelmää saa kuljettaa 21 vuotta täyttänyt silloinkin, kun perustason ammattipätevyys on saavutettu nopeutetulla koulutuksella.

D-luokan linja-autoa ja DE-luokan ajoneuvoyhdistelmää saa 2 momentista poiketen paikallisliikenteessä säännöllisellä, enintään 50 kilometrin pituisella reitillä kuljettaa 21 vuotta täyttänyt silloinkin, kun perustason ammattipätevyys on saavutettu nopeutetulla koulutuksella.

D1- tai D-luokan linja-auton kuljettajana Suomessa, Ahvenanmaata lukuun ottamatta, voi 2 momentista poiketen toimia 18 vuotta täyttänyt, joka on suorittanut linja-auton kuljettajan perustason ammattipätevyyden muuten kuin nopeutetulla perustason ammattipätevyyskoulutuksella tieliikenteen ammattipätevyysdirektiivin 3 artiklan 1 kohdan a alakohdassa tarkoitetun ammatillisen koulutuksen yhteydessä ja jolla on kuljetettavan ajoneuvon luokkaa vastaava ajo-oikeus. Kuljettaja, joka ei ole täyttänyt 20 vuotta, saa kuljettaa D-luokan linja-autoa vain paikallisliikenteessä säännöllisellä, enintään 50 kilometrin pituisella reitillä tai siirtää D-luokan ajoneuvoa ilman matkustajia.

 
Toimistusjohtajan päätöksissä on myös Linjan 343 Askisto-Myyrmäki perustamisesta syysliikenteen alusta. Sitä ajetaan pienkalustolla Askistossa palaneen päiväkodin lapsien väistötiloihin viemistä varten. Myyrmäen päätepysäkki on erikoisesti Pyörrekujan pysäkkiparilla Myyrmäenraitin yläpuolella.

Linja on ollut alkuviikosta asti Kuljettajaohjeessa, mutta näkyi aluksi reitillä vain Vihdintietä Askistoon ja otsikolla "Myyrmäki-Martinlaakso-Askisto", vaikka linja ei kuljekaan Martinlaakson kautta.

Kuljettajaohjeeseen on myöskin ilmestynyt linja 949 Kalajärvi-Hännikäinen ja sen K-variantti, jotka kummatkin kulkee 348BK:n reittiä, mutta linjavalikossa sen otsikko on 348:n reitti Kalajärvi-Röylä-Rinnekoti. Linjanumeron perusteella kyseessä saattaa olla U-linja, kun tähän asti ei vain C-vyöhykkeellä kulkevia linjoja ole numeroitu 900-sarjaan. U-linjoilla on tosin eritelty HSL-alueen ulkopuoliset osuudet suluissa, mutta linjan päivittäminen ohjeeseen saattaa olla kesken, kun kaikki paitsi numero on kopioitu muilta linjoilta.
 
Viimeksi muokattu:
Kuljettajaohjeeseen on myöskin ilmestynyt linja 949 Kalajärvi-Hännikäinen ja sen K-variantti, jotka kummatkin kulkee 348BK:n reittiä, mutta linjavalikossa sen otsikko on 348:n reitti Kalajärvi-Röylä-Rinnekoti. Linjanumeron perusteella kyseessä saattaa olla U-linja, kun tähän asti ei vain C-vyöhykkeellä kulkevia linjoja ole numeroitu 900-sarjaan. U-linjoilla on tosin eritelty HSL-alueen ulkopuoliset osuudet suluissa, mutta linjan päivittäminen ohjeeseen saattaa olla kesken, kun kaikki paitsi numero on kopioitu muilta linjoilta.

Kyseessä on Nurmijärven linja 38 Klaukkala-Harjula-Korpilampi-Kalajärvi.

Korsisaaren aikatauluista:

"7.8.2025 alkaen linjalla 38 kelpaavat Espoon puolella tehtävillä matkoilla myös HSL:n liput. Espoon puolella linjanumero on U949.
Linjaa liikennöidään Nurmijärven kunnan koulupäivinä"
 
Kuljettajaohjeista löytyy myös uudet linjat 237, 247 ja 521.
 
Viimeksi muokattu:
Myös Tuusulan uusi koululaislinja 968 aikatauluineen on reittioppassa saatavilla. Mysteeri on käsittääkseni vielä tuon liikennöitsijä. Taksikuljetus on sen verran epävakaassa tilanteessa, että suhtaudun linjan liittämiseen osaksi Hyrylän sopimusta jopa hieman epäilyksellä, tosin eiköhän se lopulta heille napsahda.
 
Viimeksi muokattu:
Taksikuljetus on sen verran epävakaassa tilanteessa, että suhtaudun linjan liittämiseen osaksi Hyrylän sopimusta jopa hieman epäilyksellä, tosin eiköhän se lopulta heille napsahda.
Kyllä se Taksikuljetukselle menee aika varmasti. Oletan, että kyseisen linjan kalustovaatimus on Mini-B, ja Tuusulassa on ainakin tällä hetkellä kaksi pakua ja neljä isoa autoa, joten kalustopulaa ei pitäisi tulla. Kuljettajapula on sitten eri asia.
 
Takaisin
Ylös