Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Kummallista kyllä sekä Turussa että Tampereella pikaraitioteiden lomaan on kaavailtu myös raskaan raiteen linjoja ent. RHK:n ratoja käyttäen kömpelöllä ratageometrialla ja raskaalla kalustolla.
Kun itse osallistun tähän suunnittelutyöhön, voin täsmentää sinulle, että Turkuun on suunniteltu 1 h vuorovälillä kulkevia nopeita Regio Express - tyyppisiä junia Turusta Saloon, Loimaalle ja Uuteenkaupunkiin. Junien matka-aika-tavoitteet ja muun liikenteen tarpeet ovat sellaiset, että ko. reittejä ei ole mitään mieltä liikennöidä muulla kuin nopealla, 120-160 km/h huippunopeuksiin yltävällä paikallisjunakalustolla, joka teknisesti vastaa esim. Sm4/Sm5 - junia.
Duoraitiovaunukalustoa ei ole olemassa yli 100 km/h huippunopeudelle. On eri asia, voidaanko myöhemmässä vaiheessa tehdä lyhyempiä linjoja, joilla duoraitiovaunu olisi mielekäs vaihtoehto.
Valinta "kevyen" ja "raskaan" raideliikenteen välillä on tekninen valinta, joka riippuu vaadittavista ominaisuuksista. Osaksi raja on kokonaan veteen piirretty viiva.
Ensin tulisi tehdä HKL/HSL:n ohjaamana Tampereen raiteet ja Turkuun sitten myöhemmin Tampereen kokemuksilla.
Mikä oikeus sinulla on priorisoida, minne tehdään ensin?
HKL/HSL kanssa tehdään tietysti virkamies- ja luottamusmiesyhteistyötä tasavertaisina kumppaneina ja vaihdetaan kokemuksia, niin kuin koko ajan tehdäänkin.
Sen sijaan olen vakuuttunut, että teknistä asiantuntemusta ei kannata hankkia HKL:ltä tai HSL:ltä vaan mielummin suoraan asian osaavilta ulkomaisilta asiantuntijoilta.
HKL/HSL ei luonnollisesti tule olla mitään päätös- tai ohjausvaltaa Tampereen tai Turun ratkaisuihin.