Selvitys vaikuttaa sinällään ansiokkaalta. Joukkoliikenteen laatukäytävien konkretisointi sekä TaKL:n linjaston jakaminen päälinjoihin ja peruspalvelutason linjoihin on hyvää työtä ja TaKL:n linjaston osalta jo pitkällä työn alla.
Sen sijaan selvityksessä on selvästikin ollut tabuja joihin ei saa puuttua.
Sentään selvityksessä todetaan, että Tampereen seutuliikenne saa vuosittain valtion tukea n oin 580 000 e ja kuntien tukea 1,3 Me eli yhteensä noin 1,9 Me.
Tästä summasta puuttuvat koululaisliput, jotka ovat linjalupaliikenteen tukimuodoista yksi tärkeimmistä.
Ongelmana on se, että esitetyistä luvuista pysty laskemaan tukea matkaa kohden. Seutulinjojen liikennemäärät ovat näköjään taas kerran "liikesalaisuus".
Mutta jos seutulinjojen tuki matkaa kohden olisi keskimäärin sama kuin Tampereella, eli 0,31 e, matkoja tehtäisiin seutulinjoilla noin 6,1 miljoonaa mm. Tämä vaikuttaa olevan oikeaa suuruusluokkaa verrattuna Turun seutuliikenteeseen, jossa v. 2003 oli noin 4,7 miljoonaa matkaa.
TKK sanoi:
Miksei selvityksessä puhuta mitään seudullisesta joukkoliikenteen suunnitteluorganisaatiosta, kilpailuttamisesta tai raideliikenteen hyödyntämisestä? Onko LAL:n ääni ollut niin vahva, ettei mitään näistä ole voitu kirjoittaa selvitykseen.
Varmasti LAL:n ääni on ollut niin vahva ettei tälläista ole voinut ehdottaa.
Samoin ei ole voitu selvittää seutuliikenteen vuosittaisia matkamääriä ja tukea matkaa kohden.
ultrix sanoi:
Selvityksessä mainitaan lähijunaliikenteen kehittämisen olevan vaikeata lippujärjestelmien erilaisuuden vuoksi:
Hah hah! Eli myös lähijunaliikenteen osalta lähtökohdaksi on asetettu status quon säilyminen.
Kuten toisissakin ketjuissa on todettu, lähijunaliikenteen edellytys on seudullinen joukkoliikenneorganisaatio, joka tilaa liikenteen kilpailutettuna EU:n palvelusopimusasetuksen astuttua voimaan.
Selvityksen yksi vakava puute on, että siinä ei ole otettu huomioon EU:n palveluasetusesityksen vaikutuksia muutenkaan, edes pohtimalla sitä, joudutaanko palveluasetusesityksen astuttua voimaan seutuliikenne osittain tai kokonaan kilpailuttamaan.