- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,375
Startataan hyvissä ajoin tällainenkin ketju.
Pientä visiointia siitä, miltä Tampereen kaupunkiliikennealueen linjasto voisi reilun kymmenen vuoden päästä näyttää.
Kartta PDF-muodossa
Linjakartta on siis skemaattisen "metrokartan" ja maantieteellisen eksaktin linjakartan yhdistelmä ja perustuu seutulinjojen osalta vahvasti Lauri Helken diplomityöhön. Linjasto on jaettu erityyppisiin linjoihin: raitiolinjat ovat kumpikin erikseen esitettynä, 9 tärkeintä bussien runkolinjaa (1-9) ovat kukin omalla värillään, kaupunkiliikenteen linjat ovat sinisellä viivalla (peruslinjat paksummalla, täydennyslinjat ohuemmalla) ja seutulinjat vastaavasti tummanpunaisella viivalla.
Linjakartta kattaa vain "kaupunkiliikenteen tariffialueen", tosin kartassa on myös Ylöjärven kuntakeskus ja Mäkkylä, joka visiossani jää kaupunkiliikenteen tariffialueen ulkopuolelle. Siivikkala ja Vuorentausta (ja muut kartalla näkyvät kehyskuntien alueet) sen sijaan kuuluvat alueeseen.
Olen uudistanut linjanumeroinnin:
Raitiolinjat ovat kirjainpohjaisia (A ja B) ja niitä liikennöidään 10 minuutin välein aamusta alkuiltaan, jolloin vuoroväli pitenee 20 minuuttiin. Myöhemmin illalla ajetaan 30 minuutin välein (yhteisellä osuudella siis 15 minuutin välein) ja yöllä tunnin välein.
Runkolinjat, joita liikennöidään vastaavalla periaatteella kuin raitiolinjoja, on numeroitu 1-9. Varaus on vielä runkolinjalle 10, mikäli sellainen halutaan perustaa. Runkolinjoiksi on muutettu mm. nykyiset linjat 15 ja 22 sekä linjojen 16 ja 18 itäpuolet.
Peruslinjat (numeroavaruus 11-30) ovat samanlaisia kuin useimmat nykyiset linjat, liikennöidään 15, 20 tai 30 minuutin välein ruuhka-aikoina ja muulloin 30 tai 60 minuutin välein.
Täydennyslinjoja (31-39) liikennöidään pääsääntöisesti kerran tunnissa arkisin, tarvittaessa puolenkin tunnin välein ruuhka-aikaan. Lauantaisin ja sunnuntaisin liikennöidään vain osalla täydennyslinjoista.
Seutulinjojen liikennöinnin osalta kannattaa tutkia Helken diplomityötä, yksittäistä seutulinjaa liikennöidään 20, 30 tai 60 minuutin välein. Linjaa 40 tosin liikennöidään 20/40 minuutin välein johtuen porrastuksesta linjan 41 kanssa, joka ajetaan kerran tunnissa. Seutulinjojen numeroavaruus on 40-99, joka jakautuu sektoreittain seuraavasti:
Hyvää wappua!
Pientä visiointia siitä, miltä Tampereen kaupunkiliikennealueen linjasto voisi reilun kymmenen vuoden päästä näyttää.
Kartta PDF-muodossa
Linjakartta on siis skemaattisen "metrokartan" ja maantieteellisen eksaktin linjakartan yhdistelmä ja perustuu seutulinjojen osalta vahvasti Lauri Helken diplomityöhön. Linjasto on jaettu erityyppisiin linjoihin: raitiolinjat ovat kumpikin erikseen esitettynä, 9 tärkeintä bussien runkolinjaa (1-9) ovat kukin omalla värillään, kaupunkiliikenteen linjat ovat sinisellä viivalla (peruslinjat paksummalla, täydennyslinjat ohuemmalla) ja seutulinjat vastaavasti tummanpunaisella viivalla.
Linjakartta kattaa vain "kaupunkiliikenteen tariffialueen", tosin kartassa on myös Ylöjärven kuntakeskus ja Mäkkylä, joka visiossani jää kaupunkiliikenteen tariffialueen ulkopuolelle. Siivikkala ja Vuorentausta (ja muut kartalla näkyvät kehyskuntien alueet) sen sijaan kuuluvat alueeseen.
Olen uudistanut linjanumeroinnin:
Raitiolinjat ovat kirjainpohjaisia (A ja B) ja niitä liikennöidään 10 minuutin välein aamusta alkuiltaan, jolloin vuoroväli pitenee 20 minuuttiin. Myöhemmin illalla ajetaan 30 minuutin välein (yhteisellä osuudella siis 15 minuutin välein) ja yöllä tunnin välein.
Runkolinjat, joita liikennöidään vastaavalla periaatteella kuin raitiolinjoja, on numeroitu 1-9. Varaus on vielä runkolinjalle 10, mikäli sellainen halutaan perustaa. Runkolinjoiksi on muutettu mm. nykyiset linjat 15 ja 22 sekä linjojen 16 ja 18 itäpuolet.
Peruslinjat (numeroavaruus 11-30) ovat samanlaisia kuin useimmat nykyiset linjat, liikennöidään 15, 20 tai 30 minuutin välein ruuhka-aikoina ja muulloin 30 tai 60 minuutin välein.
Täydennyslinjoja (31-39) liikennöidään pääsääntöisesti kerran tunnissa arkisin, tarvittaessa puolenkin tunnin välein ruuhka-aikaan. Lauantaisin ja sunnuntaisin liikennöidään vain osalla täydennyslinjoista.
Seutulinjojen liikennöinnin osalta kannattaa tutkia Helken diplomityötä, yksittäistä seutulinjaa liikennöidään 20, 30 tai 60 minuutin välein. Linjaa 40 tosin liikennöidään 20/40 minuutin välein johtuen porrastuksesta linjan 41 kanssa, joka ajetaan kerran tunnissa. Seutulinjojen numeroavaruus on 40-99, joka jakautuu sektoreittain seuraavasti:
- 40-49: Kangasala
- 50-59: Lempäälä
- 60-69: Pirkkala
- 70-79: Nokia
- 80-89: Ylöjärvi
- 90-99: Jyväskyläntien suunta (Aitolahti-Teisko, Ruutana)
Hyvää wappua!