Teliperävaunujen linjat

SRS:n sivustolla lukee tällä sivulla http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/hkltyo/hkltyo.htm että Töölön hallin perävaunuaika päättyi vuonna 1975.

Voidaanko tästä päätellä, että kun ensimmäinen nivelvaunusarja oli saatu toimitettua, ei linjoilla 4 ja 10 enää ollut teliperävaunuja lainkaan? Ainakin 1980-luvulla nelosen vuoroja ajettiin Koskelastakin. Miten oli 1970-luvulla?

Jos tuo päätelmäni on oikea, niin silloin teliperävaunuja lie käytetty seuraavasti (säännöllisessä liikenteessä, jos poikkeuksia ei huomioida):

1958-1975 linja 4
1958-1975 linja 10
?-29.2.1980 linja 8
1960-luku-31.5.1983 linja 6 (vaiko jo 1958 alkaen?)
1970-luku-1980 linjat 3B ja 3T
1974-1975 kesäisin linjat 1 ja 1A
1970-luku 10N

Osaisiko joku vielä tarkentaa näitä aikamääriä?
 
Itä-Pasilan kakkosella taisi olla joskus lauantaiperävaunuja. Voi olla, että enemmän tai vähemmän kokeiluluonteisesti.

NrI-sarja valtasi ensin kympin ja sitten nelosen. Uskoisin teliperävaunujen poistuneen kympiltä ennen nelosta, mutta ei sekään ihan varmaa ole. Joka tapauksessa tuohon aikaan niiden ruuhkavuorot hoituivat 4S:inä ja 10S:inä, joilla oli perävaunujakin, mutta yleensä ilman telejä. Nuo S:t taidettiin ajaa Vallilasta käsin, Vallilahan oli ihan normaali varikko vielä tuolloin.
 
SRS:n sivustolla lukee tällä sivulla http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/hkltyo/hkltyo.htm että Töölön hallin perävaunuaika päättyi vuonna 1975.

Voidaanko tästä päätellä, että kun ensimmäinen nivelvaunusarja oli saatu toimitettua, ei linjoilla 4 ja 10 enää ollut teliperävaunuja lainkaan? Ainakin 1980-luvulla nelosen vuoroja ajettiin Koskelastakin. Miten oli 1970-luvulla?

Jos tuo päätelmäni on oikea, niin silloin teliperävaunuja lie käytetty seuraavasti (säännöllisessä liikenteessä, jos poikkeuksia ei huomioida):

1958-1975 linja 4
1958-1975 linja 10
?-29.2.1980 linja 8
1960-luku-31.5.1983 linja 6 (vaiko jo 1958 alkaen?)
1970-luku-1980 linjat 3B ja 3T
1974-1975 kesäisin linjat 1 ja 1A
1970-luku 10N

Osaisiko joku vielä tarkentaa näitä aikamääriä?
Tarkennetaan vähän. Ensinnäkin on niin, että teliperävaunuista pyydettiin tarjoukset pari kuukautta runkolinjaliikenteen alkamisen jälkeen ja ne tilattiin keväällä 1956 aikana, jolloin HKL vielä uskoi voimakkaasti runkolinjaan. Voinee väittää, että vaunut tilattiin Ruskeasuo-Postitalo-Käpylä-runkolinjaa varten, vaikka valtuusto ei sitä Käpylän jatkoa koskaan siunannutkaan, sekä kuormitettua Munkkiniemen linjaa varten. 30 vaunua istuisi tuohon aika nätisti.

Ekat vaunut saatiin kuitenkin vasta toukokuussa 1958 eli juuri kun runkolinjaliikenne oli päättynyt ja suorat bussit palautettu.

Lehtitietojen mukaan niitä käytettiin aluksi linjalla 4 kokopäiväisesti sekä linjoilla 3, 10 ja 12 (!) ruuhka-aikoina. Tämä perustuu Päivän Sanomien uutiseen helmikuulta 1959.

Yllä olen kirjoittanut hölmösti spekuloiden linjasta 6; sillehän ei telivaunuja voitu asettaa missään tapauksessa vielä vuonna 1958, vaan vasta Lapinlahden radan lakkautuksen jälkeen eli kesästä 1959 lähtien, ja niin on varmaan tehtykin. Tuo Päivän Sanomien leike ei sano sitä suoraan, mutta viittaa siihen suuntaan. Olettaisin myös, että kesällä 1959 perävaunukäyttö loppui ruuhkalinjaksi alennetulla linjalla 12 eli se aika jäi sitten lyhyeksi. Kesästä 1959 alkaen siis mitä ilmeisimmin teliperävaunulinjoja olivat 4, 10 ja uutena 6.
 
Takaisin
Ylös