Juuri sitä tarkoitin, ja aikaa ennenkuin moottoritie Lahden ja Heinoalan välillä oli valmis, oli vain tuo moottoriliikennetie joka veti sairaan huonosti viikonloppuisin. Sen tapauksen jälkeen aloin opiskella itse vanhalle tielle löytämistä.
Se on kannatettavaa. Vaikka nykyään onkin näissä Navicoreissa ja muissa nuo ruuhkien automaattiset kiertotoiminnot, niin kyllä kannattaa tietää myös vähän Suomen tieverkkoa ulkoakin. Yllättävän paljon löytyy vaihtoehtoisia reittejä paikasta toiseen.
Tästä päästäänkin hyvin bussiliikenteeseen. Tätä reittiverkoston monipuolisuuttahan käyttävät bussiliikennöitsijät hyväkseen mm. Helsingin ja Jyväskylän välillä siten, että kaksi suurta kaupunkia kummassakin päässä takaavat hyvän peruskuorman ja sitten voidaan suunnilleen saman matka-ajan puitteissa jakaa vuoroja palvelemaan eri pikkukuntia, jotka eivät kuitenkaan yksinään riittäisi elättämään näitä vuoroja, varsinkaan näin montaa.
Turun ja Porin välinen pikavuoroliikenne ajetaan Säkylän kautta. Turun ja Rauman välillä mennään 8-tietä rannikkoa pitkin. Rauman ja Porin välillä mennään vakiovuoroilla 8-tietä. Turun ja Vaasan väliä ajetaan 8-tietä, 204-tietä Säkylän kautta sekä Huittisten ja Kankaanpään kautta.
Turun ja Tampereen välillä sama työnjako. Pari vuoroa menee suorinta reittiä Loimaan kautta, loput vajaa pari kymmentä vuoroa on jaettu kulkemaan Forssan ja Huittisten kautta, saman verran molemmille suunnille.
Helsingin ja Vaasan väliä ajetaan sekä Porin että Tampereen kautta.
Helsingin ja Oulun väliä mennään ainakin reittejä Helsinki-Kuopio-Kajaani-Oulu, Helsinki-Jyväskylä-Oulu sekä Helsinki-Kuopio-Pyhäntä-Oulu.
Muuallakin Suomessa on varmasti ollut vastaavia järjestelyjä laajemmassakin mittakaavassa, mutta nykyään nämä vuorot ovat kuihtuneet pois ja maininnan ansaitsevat lähinnä nämä yllä mainitut esimerkit. Päähuomioni on, että meillä on kiitettävän monipuolinen suurten kaupunkien välinen kaukoliikenneverkosto bussi- ja junapuolella, jotka palvelevat lukemattomia yhteyksiä pienillekin paikkakunnille. Pienempien paikkakuntien vakiovuoroverkosto on valitettavasti kuihtunut olemattomiin ja tämä muukin kaukoliikenne palvelee lähinnä matkailua, joka ei tapahdu päivittäin, sillä vuoroja on verraten vähän, vaikkakin reitit ovat monipuolisia. Oikeastaan lähes kaikki entisaikojen vahvat reitit ovat vielä olemassa, vaikkakin sitten vain kerta koulupäivässä ajettavia enää nykyään, mutta lisärahoituksella verkoston voisi elvyttää helpolla.