Oma analyysini Tikkurilan uudesta matkakeskuksesta (niin matkustajan kuin HSL-alueen liikenneammattilaisen silmin):
Kun bussista junaan vaihtava matkustaja pääsee kahden eri tasonvaihdon (ensin pitkät liukuportaat asemalaiturilta ylös ---> kävelyä asemalla ---> liukuportaat alas) kautta bussiterminaaliin, hän kohtaa ensin neljä bussien lähtölaituria, jotka ovatkin bussien pikapysäköintipaikkoja. Kun siinä seisoo busseja linjakilvet päällä, matkustaja automaattisesti olettaa niiden olevan "kohta lähdössä". Sen hetken kun siinä liikennettä tarkkailin, ainakin kymmeniä ihmisiä meni koputtelemaan niissä taukoaan viettävien bussien etuoviin. Jos itse olisin siinä taukoani viettämässä, niin vähintään pitäisin linjakilvet pois (tai kuten meillä PL:llä: "000").
Terminaaliin tuleva bussi purkaa matkustajansa Ratatien toiselle puolelle, siis aivan toiselle puolelle, missä rautatieaseman sisäänkäynti asemalaitureille sijaitsee. Tämän jälkeen ihmiset jatkavat kävellen ja menevät kaksien suojateiden sekä kiertoliittymän läpi itse aseman tiloihin. Bussijono odottaa näitä suojateiden ylittäjiä kahteen kertaan.
Itse rautatieaseman junalaiturilla 1 (josta lähetävät mm. nopeat lähijunat Helsingin suuntaan) ei ole minkäänlaista opastusta seuraavista lähtevistä junissa, tällainen taulu sijaitsee kyllä asemarakennuksen sisätiloissa, mutta ei siellä missä sitä eniten tarvitsisi.
Minun mielestäni seuraavat toimenpiteet parantavat toimivuutta jo huomattavasti:
1. Bussien purkulaituri aseman ovien eteen.
2. Bussien pikapysäköintipaikat jonnekin muualle kuin juuri aseman "paraatiovien" eteen.