• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Tikkurilan uusi bussiterminaali avataan 1.1.2015

Toivottavasti tämän myötä nykyinen hieman kaaottinen tilanne jää historiaan. Nyt kun asemarakennuksen vieressä olleet, junamatkustajien jättämiseen tai noutamiseen tarkoitetut pysäköintipaikat ovat olleet pois käytöstä, pysäköinti on ollut hieman villiä Tikkurilan asemalla. Mikäli asemarakennuksen edessä olleet 15 min pysäköintirajoituksella varustetut parkkipaikat ovat olleet täynnä, niin improvisoituja pysäköinti-/pysähtymispaikkoja on löytynyt niin kevyen liikenteen väyliltä kuin bussiterminaalistakin. Aseman pohjoispuolella, pohjoisen alikulkutunnelin lähistöllä olisi tarjolla autoliikenteelle hieman väljempi ympäristö, mutta se ei ole jostain kumman syystä kelvannut...
 
Villiin pysäköintiin auttaa valvonta ja sakotus. Juuri missään ei ole pulaa lähistöllä olevasta pysäköinnistä, ihmisillä on vain jyrkät odotukset pysäköinnin löytymisestä todella läheltä määränpäätä—ja ilmaiseksi.
 
Oma analyysini Tikkurilan uudesta matkakeskuksesta (niin matkustajan kuin HSL-alueen liikenneammattilaisen silmin):

Kun bussista junaan vaihtava matkustaja pääsee kahden eri tasonvaihdon (ensin pitkät liukuportaat asemalaiturilta ylös ---> kävelyä asemalla ---> liukuportaat alas) kautta bussiterminaaliin, hän kohtaa ensin neljä bussien lähtölaituria, jotka ovatkin bussien pikapysäköintipaikkoja. Kun siinä seisoo busseja linjakilvet päällä, matkustaja automaattisesti olettaa niiden olevan "kohta lähdössä". Sen hetken kun siinä liikennettä tarkkailin, ainakin kymmeniä ihmisiä meni koputtelemaan niissä taukoaan viettävien bussien etuoviin. Jos itse olisin siinä taukoani viettämässä, niin vähintään pitäisin linjakilvet pois (tai kuten meillä PL:llä: "000").
Terminaaliin tuleva bussi purkaa matkustajansa Ratatien toiselle puolelle, siis aivan toiselle puolelle, missä rautatieaseman sisäänkäynti asemalaitureille sijaitsee. Tämän jälkeen ihmiset jatkavat kävellen ja menevät kaksien suojateiden sekä kiertoliittymän läpi itse aseman tiloihin. Bussijono odottaa näitä suojateiden ylittäjiä kahteen kertaan.
Itse rautatieaseman junalaiturilla 1 (josta lähetävät mm. nopeat lähijunat Helsingin suuntaan) ei ole minkäänlaista opastusta seuraavista lähtevistä junissa, tällainen taulu sijaitsee kyllä asemarakennuksen sisätiloissa, mutta ei siellä missä sitä eniten tarvitsisi.

Minun mielestäni seuraavat toimenpiteet parantavat toimivuutta jo huomattavasti:
1. Bussien purkulaituri aseman ovien eteen.
2. Bussien pikapysäköintipaikat jonnekin muualle kuin juuri aseman "paraatiovien" eteen.
 
Nykyinen ratkaisu on väliaikainen ja johtuu kohta alkavasta Dixin 2. vaiheen rakentamisen alkamisesta, joka katkaisee Ratatien. Tämä nykyinen ratkaisu on käytössä arviolta ainakin vuoden ajan.
 
Sitä pidän kyllä melkoisena mokana, että uusi asema avattiin ilman, että asemasillalta pääsee ollenkaan pyörätuolilla alas bussiterminaaliin. Lastenrattaiden kanssakaan ei ole helppoa, kun liukuportaista pääosa on pois pelistä.
 
Aika huolettoman näköistä käytöstä ihmisiltä, nuorimmat osaa jo kävellä suoraan purkupysäkin (16) ja Ratatien metalliaidan yli loikata, eikä kaikki vanhemmatkaan jaksa kiertää sen liikenneympyrän keskellä olevan suojatien kautta vaan oikaisevat jo heti ennen kuin se aita loppuu. Ratatien yli ois kai vielä pitänyt kulkusilta tehdä?
 
Takaisin
Ylös