Tilastotietoja linja-autojen ensirekisteröinneistä 2024

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
6,029
Vuonna 2024 Suomeen ensirekisteröitiin 8 t ja sitä raskaampia linja-autoja 346 kpl. Niistä Yutongeja oli 158 kpl, VDL:iä 69 kpl, BYD:itä 62 kpl, Volvoja 46 kpl, Mercedeksiä 3 kpl ja eräitä muita merkkejä joko 1 tai 2 kpl. Esimerkiksi Scanioita vain 1.

Sekä alle 8 t että niitä raskaampia linja-autoja Suomeen ensirekisteröitiin vuonna 2024 yhteensä 561 kpl. Niistä sähkökäyttöisiä oli 319 kpl, dieselkäyttöisiä 241 kpl, kaasukäyttöisiä 1 kpl.

Lähde.
 
Joku tätä kuiteski miettii mikä ja kelle, niin se oli koulutuskäyttöön Tampereelle TAKK:lle tullut XSA-151, käyttöönotto 11.1.2024. Nippa nappa olis sekin voinu mennä vaikkapa 2023 puolelle.
Olisi hyvinkin voinut mennä 2023 puolelle, sisarkilvellä varustettu henkilöauto oli rekisteröity jo tuon vuoden lokakuussa. Ajan hengen mukaisesti Scaniakin pääsi Suomen linja-autorekisteröinneissä 100 %:iin sähkökäytössä, sähköautohan tuo XSA-151 on.
 
Vuonna 2024 Suomeen ensirekisteröitiin 8 t ja sitä raskaampia linja-autoja 346 kpl. Niistä Yutongeja oli 158 kpl, VDL:iä 69 kpl, BYD:itä 62 kpl, Volvoja 46 kpl, Mercedeksiä 3 kpl ja eräitä muita merkkejä joko 1 tai 2 kpl. Esimerkiksi Scanioita vain 1.

Sekä alle 8 t että niitä raskaampia linja-autoja Suomeen ensirekisteröitiin vuonna 2024 yhteensä 561 kpl. Niistä sähkökäyttöisiä oli 319 kpl, dieselkäyttöisiä 241 kpl, kaasukäyttöisiä 1 kpl.

Lähde.
Tilasto on melko surullinen, katsoi sitä sitten harrastajan, eurooppalaisen tai suomalaisen näkökulmasta.
 
Sekä alle 8 t että niitä raskaampia linja-autoja Suomeen ensirekisteröitiin vuonna 2024 yhteensä 561 kpl. Niistä sähkökäyttöisiä oli 319 kpl, dieselkäyttöisiä 241 kpl, kaasukäyttöisiä 1 kpl.

Monenako vuonna sähköbusseja on jo rekisteröity enemmän kuin polttomoottorikäyttöisiä? Raskaiden linja-autojen rekisteröinneistä suurin osa onkin jo sähköbusseja. Eli kaiken kokoisissa autoissa dieselbussien määrää nostanee pienkalusto, joiden sähköistyminen on vasta alkanut.
 
Monenako vuonna sähköbusseja on jo rekisteröity enemmän kuin polttomoottorikäyttöisiä? Raskaiden linja-autojen rekisteröinneistä suurin osa onkin jo sähköbusseja. Eli kaiken kokoisissa autoissa dieselbussien määrää nostanee pienkalusto, joiden sähköistyminen on vasta alkanut.
Tältä sivulta voi tarkastella eri ajankohtina uusrekisteröityjen linja-autojen käyttövoimatilastoja. Taulukoissa on mukana raskaat linja-autot ja pienkalusto eli kaiken kokoiset linja-autot. Tosiaan raskaista (uusista) busseista suurin osa on ollut täyssähköisiä jo muutaman vuoden ajan. Vuonna 2023 nähtiin pieni notkahdus, kun kovin monella TVV-alueella ei sattunut alkamaan merkittäviä uusia sopimuksia. 2024 oli päinvastainen tilanne, sähkökalustoa meni runsaasti HSL-alueen lisäksi Ouluun ja Jyväskylään, niiden lisäksi jonkin verran Tampereen ja Turun seuduillekin.
 
Tilasto on melko surullinen, katsoi sitä sitten harrastajan, eurooppalaisen tai suomalaisen näkökulmasta.
Kuljettajan kannalta on ainoastaan iloinen asia, että volvot häviää pikkuhiljaa katukuvasta. Yutong ja vdl on paljon parempia. Tota XSA-151 pääsin joskus koeistumaan ja ergonomia aivan eri tasolla volvoon verrattuna. Ratin saa hyvään asentoon, kaikki on helposti ulottuvilla ja vaikka volvolle säkerhet on niin tärkeä, että se on suurin yksittäinen syy ajamattomiin lähtöihin, ohjaamosta eivät osaa tehdä sellaista, että kuljettaja näkee sieltä ulos. Scaniassa a-pilarit ei haittaa näkyvyyttä. Kuljettajan lämpöpatterikin on näppärästi penkin takana ettei tule volvosta tuttua ilmiötä vasen kainalo hikoilee samalla kun oikea jalka kylmyydestä tunnottomana.
 
Mielenkiintoista olisi kuulla kuinka paljon sähköistyminen on vaikuttanut kaupunkien ilmanlaatuun

nimimerkillä joskus 5-kulmassa asuneenaa ja mustaa hiukkasta ikkunan karmeista siivonneena.... 14 meni ikkunan alta
 
Takaisin
Ylös