Noin minäkin sen luin, Oulusta Pudasjärvelle päin on mieli mennä.
Pudasjärvellä ei ole kovin monipuolinen elinkeinorakenne jolloin on monesti tilanne missä toiselle puolisoista on tarjolla työtä mutta toiselle ei. Pudasjärvisillä voi siten olla ongelmana löytää sopivaa työvoimaa tarvittuja töitä tekemään koska työsuhteen ulkopuoliset olosuhteet eivät toteudu mielekkäästi.
Bussilasti puolestaan on monipuolinen arvo, se kun voi olla varusmieskuljetusbussilasti, taloudellisesti kannattava bussilasti ja vielä montaa muutakin. Jos linja-autoon on tehty työpöytiä tms. työpisteitä, siellä on varmaan huomattavasti vähemmän paikkoja kuin Ikaruksessa. Tässä lienee kuitenkin tarkoituksena saada työpaikkoja houkuttelevammiksi järjestämällä tekijöille kuljetusta ja tarjoamalla matka-ajaksi mahdollisuus käyttää aika hyödyllisesti eikä vain katselemalla Kehä I:n tai III:n remonttityömaalla eteneviä takavaloja.
Suomessa on yleisesti voimassa tapa että jos siirtää täytyy, siirretään tekijä eikä työ. Tähän on vain se poikkeus että mikä tahansa työ voidaan siirtää Helsinkiin. Tässä siirrossa on mielestäni oikein oiva kädenojennus tekijöiden suuntaan ja samalla pyrkimys siirtää ihmisiä pois auton ratista joukkoliikennettä käyttämään.
Toivottavasti kokeilusta tulee pysyvää ja sille löytyy myös taloudellinen mielekkyys. VR:lla tuntuu matkustavan maakunnista jo moni työläinen niin että tekee työmatkalla osan töistään.