Osui silmään Railway Gazetten juttu, jonka mukaan Toronton uusi joulukuun alussa virkaan astunut pormestari Rob Ford (nimi on enne) pyrkii laittamaan suurisuuntaisen Transit City -pikaratikkahankkeen jäihin ja siirtämään rahat metron rakentamiseen. Luemma "sota autoja vastaan päätty tähän" ja "kaduille ei rakenneta kiskoja yhtään lisää". Transit Cityn piti käsittää kahdeksan light rail -linjaa, joista viiden oli tarkoitus aloittaa liikennöinti esimmäisen kymmenen vuoden aikana. Ilmeisesti ainakin jo aloitettuja rakennushankkeita jatketaan. Itselleni jäi tosin epäselväksi, laitetaanko vireillä oleviin tunneleihin pikaratikan sijasta metrorataa.
Tämän lajin tempoilu tuntuu jotensakin olevan pohjoisamerikkalaisten erityisosaamislaji. Suomessakin on tietty käännetty kelkkaa äkistikin suunnitteluvaiheessa, mutta harvemmin tämän kokoisten hankkeiden toteutuksessa hötkyillään ihan tähän tyyliin. No, tekihän joku Munkkivuoreen metroasemalle luolan vaikka sinne ei vissiin kukaan koskaan suunnitellut mitään linjaa.
Tämän lajin tempoilu tuntuu jotensakin olevan pohjoisamerikkalaisten erityisosaamislaji. Suomessakin on tietty käännetty kelkkaa äkistikin suunnitteluvaiheessa, mutta harvemmin tämän kokoisten hankkeiden toteutuksessa hötkyillään ihan tähän tyyliin. No, tekihän joku Munkkivuoreen metroasemalle luolan vaikka sinne ei vissiin kukaan koskaan suunnitellut mitään linjaa.