Olen toistaiseksi pelannut vain seitsemän kaupungin pientä karttaa, joten junaverkosto on ollut toistaiseksi kaksi matkustajajunalinjaa kuuteen kaupunkiin, joilla yksi asemaväli yhteistä rataa. Sveitsiläiseen tyyliin vuoroväli on riittävä, ja jatkoyhteydet ratikoilla erinomaiset.

Haara-asema on nelilaiturinen ja pääteasema kaksilaiturinen. Ihan vain, koska neliraiteisessa radassa ei olisi mitään haastetta.
Jostain syystä joskus reittivalinta näyttäät tekevän järkevän "linja 1 raiteella 1, linja 2 raiteella 2" -yhdistelmän, mutta jotenkin se kuitenkin lopulta muuttuu sellaiseksi, että molemmat linjat käyttävät samaa laituria. Helpointa melkein olisi, jos voisi valita mitä raiteita mikin linja käyttää milläkin asemalla; näinhän se todellisuudessakin tehdään eli aikataulut suunnitellaan vakiolaiturein, ja vain poikkeustilanteissa arvotaan ad hoc, miten raiteet käytetään juuri siinä tilanteessa.
Noin muuten harmittaa, että pelin käyttöliittymän user experience on aika huono. (Käyttöliittymän visuaalisessa designissa ei ole moitittavaa, user experience on sitä minkälaisin prosessein asiat tehdään.) Monet asiat on todella vaivalloista tehdä. Ihan liian suuri osa ajasta kuluu siihen, kun kliksuttelee jonkun kaupungin bussi- tai ratikkalinjan kalustoa uudempaan, kun hups 30 vuotta meni ja kalusto pitää vaihtaa. Kun näitä paikallislinjoja on tuolla pienelläkin kartalla mulla jo noin 15 (kalustoa per linja 3-5), sitä saa olla jatkuvasti tekemässä. Uuden kaluston saa kyllä linjalle helposti: ostaa vain muutaman bussin ja heittää ajamaan linjaa. Mutta sen sijaan että kaluston voisi kalustolistasta suoraan laittaa ajamaan varikolle, pitää jokainen avata omaan ikkunaansa, avata oikea täbi ja sieltä heittää varikolle, ja sitten vielä muistaa myöhemmin käydä varikolta myymässä autot pois. Mukava user experience olisi, jos voisi vain valita linjan ja painaa "replace vehicles", valita uuden piilin ja sitten peli käy ajamassa joka auton varikolle, myy vanhat ja rullauttaa uudet ulos. Ja vielä kun se tekisi sen vaikkapa ajamalla linjan ensin loppuun ja tyhjentämällä matkustajat, tilanne olisi aika optimi.
Ja junien ottaminen linjalta pois ja kaluston vaihtaminen uuteen on jotain todella tuskallista. Siihen saa menemään peliaikaa kymmenen vuotta, jos ei halua että kassavirta painuu miljoonia miinukselle. Pitänee ehkä vain rakentaa enemmän varikkoja, niin voi ottaa junia pois useammista paikoista. Lisämausteena jos ottaa junan pääteasemalla varikolle heti, kun kassaan on raha kilahtanut, juna ei varikolta pois tullessaan näyttäisi lastaavan pääteasemalta mitään vaan ajaa suoraan seuraavalle asemalle. Tämän takia turhaan asemalle kertyy jopa satoja matkustajia ja taas rahaa jää saamatta jopa miljoonia. Ja kaikki se raha tarvitaan, kun uusia junia ostaa.
Noin yleisesti kaikki ajoneuvoikkunat täbeineen kopioivat ihan liian uskollisesti Transport Tycoonin käyttöliittymää. Näin nykyaikana odottaisi parempaakin. Sen suunnittelulle ei selvästi ole laitettu kovinkaan paljon energiaa, eli että selvitettäisiin mitä ihmiset pelissä joutuvat tekemään ja miten se parhaiten hoidettaisiin.
Sen lisäksi peli tekee pelaajan elämän erittäin vaikeaksi aika turhin rajoituksin. On toki realistista, ettei rataosuutta voi sähköistää, jos sillä on junia. Mutta en nyt vain jaksaisi ruveta järjestelemään poikkeusliikennettä sen takia. Myös se, että vaihteet voi poistaa vain kokonaan eikä vain poikkeavaa vaihdetta, aiheuttaa turhaa pura ja rakenna -klikkailua. Joku suunnittelupöytämoodi olisi hieno: rakenna miten huvittaa, käytä undoa niin paljon kuin haluat, ja lopuksi vain paina "construct" ja maksa rahat varsinaisesta työstä. Vielä kun se vaikka sulkisi rataosuudet automaattisesti työmaan ajaksi niin, että ensin ajetaan junat pois ja uusia junia ei päästetä, ja sitten rakentuu. Olisi sekä realismi että helppous.
Kun sähköistätte: käykää tarkkaan läpi joka ikinen puolenvaihtovaihteenne. Yleensä sen keskeltä löytyy sellainen pari pikseliä pitkä radanpätkä, jonka kuitenkin unohditte sähköistää.
Mutta maastonmuokkaus sitten on kuin akupunktiota pirulaisen hiilihangolla. Enkä tarkoita maastonmuokkaustyökaluja, vaan sitä miten maasto muokkautuu, kun haluaa rakentaa rataa, asemia ja teitä. Mitkään rataratkaisut kaupunkiin ovat käytännössä mahdottomia ilman, että tehdään kuin Tukholmassa 1960-luvulla: koko kaupunginosa nurin. Mikä maksaa sitten miljoonia, myöhemmin jopa kymmeniä miljoonia. Ja peli on ihan älyttömän tarkka siitä, että lukittujen paikkojen maastoon ei saa koskea, millimetriäkään. (Lukitut paikat ovat siis jo rakennetut paikat, olivatpa ne sinun tai kaupungin.) Aseman vaihtaminen isompaan ei yleensä onnistu, jollei siirrä sitä samalla kauemmaksi, koska vaikka se asema oli siinä, uudelleenrakennetussa joku kulma kuitenkin ottaa kiinni johonkin taloon, ja peli haluaisi nostaa maastoa, mutta se ei onnistu kun se talo on siinä. Samaten joki on täysin mahdotonta ylittää kahdella raiteella muuten kuin suorassa kulmassa, koska peli haluaa nostaa maastoa mutta se ei onnistu, koska tarvittavat pisteet ovat joen päällä. Miten olisi a) kaksiraidemoodi tai b) toisen raiteen silta voisi muokata ensimmäisen pengertä niin, että kaksiraiteinenkin silta kelpaa.
Terrain alignment collision on uusi kirosanani. Sitä peli näyttää keksivän myös ihan neitseelliseen maastoon, kun linjaus jostain täysin tuntemattomasta syystä ei vain kelpaa, sen lisäksi että joka ikinen talo kilometrin säteellä keksii jonkun esteen sille, että linjaukseni nostaa tai laskee maastoa väärin. Sen lisäksi peli keksii joskus täysin satunnaisia collisioneja, joihin ei näytä olevan mitään näkyvää syytä.
Katujen leventäminen on myös ihan randomia. Ensinnäkin pelissä on olemassa kapea nelikaistakatu, jota et pysty kuitenkaan rakentamaan, mutta jota peli käyttää kun talot estävät normaalin nelikaistakadun rakentamisen. Ja yleensäleveän kaksikaistakadun leventäminen kapeaksi nelikaistaiseksi onnistuu, mutta monessa kohdassa taas ei. Aina jää jokin lyhyt pätkä, jossa jotenkin joku talo onnistuu sen estämään. Ja sitten kun purat talot, peli laittaa siihen sitä leveää nelikaistatietä (kun ilman taloja sille on tilaa). Bussikaistoista en myöskään ole löytänyt vielä mitään visuaalista indikaatiota tiestä. Mutta pelini on vasta 1950-luvulla, niin eipä ole ruuhkiakaan bussien tiellä.
But don't get me wrong. Kyllä tähän silti saa tuntikausia uppoamaan ihan vain junien kulkua tuijotellessa. On tähän taas pitkä matka tultu esim. Locomotionista, eikä hiuksiaan tarvitse repiä esim. Sid Meier's Railroadsin turhan yksinkertaistuksen takia, mikä saa junat vain jonottamaan ruuhkissa. Erityisen hienoa on agenttiperustainen liikkuminen, eli jokainen yksilö todella haluaa johonkin, ja vain sen toteutuminen tuottaa rahaa. (Jälleen syy hassuihin kapasiteetteihin lienee juuri se, että se on edelleen nykykoneillekin raskasta prosessointia.) Tämä peli vain vaatii hieman hiontaa, ja toivottavasti sitä syntyy nyt pelin myyntituloilla. Kyllä mä tähän jonkun viiden euron uusia junia -DLC:nkin vielä ostan (eiköhän sellainen ole tulossa). Toivottavasti vain ovat parempia kuin Cities in Motionin, ja jollakin DLC:llä saisi kunnon sarjan, esim. vaikka Ranskan kaikki tärkeimmät junat koko historian ajalta.