JT
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 29 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,386
Täällä kun on jo ollut varsin monipuolista keskustelua Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen tulevaisuudesta ja kehittämisestä, niin ajattelin, että lauotaan tänne mielipiteitä ja ehdotuksia Tukholman joukkoliikenteestä. Ehdotuksia ja mielipiteitä toivottavasti tulee paljon ja erilaisia, kun aika moni varmaan on tähän koko läänin kattavaan joukkoliikennealueeseen tutustunut. Joukkoliikenteen käsittämä alue on Tukholmassa valtava. Syrjäisin paikka keskustasta, jonne Ab Stor-Stockholms Lokaltrafikin(SL) punaiset bussit ajelevat on yli 100 km päässä koillisessa sijaitseva Grisslehamn, josta osa vuoroista jatkaa vielä pienelle saarelle. Muihin ilmansuuntiinkiin joukkoliikenne palvelee yli 50 km. Runko oikeastaan on jo täysin valmis. Pendeltågit sekä metrot kulkevat keskustasta jokaiseen ilmansuuntaan paitsi itään, jossa liikenne hoidetaan varsin hyvin seutulinjoilla. Ei ole siis ihme, että Tukholman joukkoliikenne on Euroopan parhaimpia.
Tässä olisi minun ehdotuksiani alueen kehittämisestä:
- Juna- ja liityntäliikenne: nykyisin aikatauluissa on vain muutamia linjoja, joilta on järjestetty vaihtoyhteys pendeltågiin. Tehokkaan liityntäliikenteen tarvetta olisi Jakobsbergissä, Brossa, Märstassa, Sollentunassa, Vallentunassa, Täbyssä, Haningessa, Nynäshamnissa, Huddingessa sekä Södertäljessä. Enemmän matalalattiaista kalustoa liityntälinjoille sekä pendeltågeille, jotta vaikeasti kulkevienkin olisi helpompi käyttää joukkoliikennettä.
Tukholma - Nynäshamn -välille olisi hyvä kehittää kaupunkirata-järjestelmä. Kaupunkijuna kulkisi Tukholma - Västerhaninge -väliä ja pysähtyisi joka asemalla. Nynäshamniin kulkevat junat pysähtyisivät tällä välillä vain suuremmissa paikkakunnissa ja pysähtyisivät Västerhaningen jälkeen kaikilla asemilla. Näin matka-aika Nynäshamniin nopeutuu oleellisesti kun ei tarvitse pysähtyä kaikilla asemilla.
Kaupunkijuna-järjestelmä sopisi hyvin myös Roslagsbanalle, jossa kaupunkijuna jäisi Täby centrumiin, jonne muut junat ajaisivat pysähtymättä pienillä asemilla ja jatkaisivat siitä Åkersbergan ja Vallentunan suuntiin.
- Lippusysteemi Nykyisin lippupisteistä ostetaan monen kupongin arkki, josta sitten repäistään (1-5) matkan pituudesta riippuen. Joku muu valaiskoon paremmin, miten tämä nykyään on, mutta matkakortti nopeuttaisi varmasti pysäkillä oloaikaa, kun vihkoa ei tarvitse näyttää kuskille.
- Värmdö Aika moni Värmdön ja Ingarön linja(paitsi d-merkityt) tekee nykyisin koukkauksen Gustavsbergin kautta matkalla Slussenille.
Matka-aika Värmdöstä Slussenille luonnollisesti nopeutuu jos tätä lenkkiä ei kierretä. Yhteydet Gustavsbergiin/ -stä hoituisivat vaihtamalla Hemmestassa tai Brunnissa uusiin linjoihin, jotka ajavat Gustavsbergin ja Ormingen kautta Nacka Forumille.
Tässä olisi minun ehdotuksiani alueen kehittämisestä:
- Juna- ja liityntäliikenne: nykyisin aikatauluissa on vain muutamia linjoja, joilta on järjestetty vaihtoyhteys pendeltågiin. Tehokkaan liityntäliikenteen tarvetta olisi Jakobsbergissä, Brossa, Märstassa, Sollentunassa, Vallentunassa, Täbyssä, Haningessa, Nynäshamnissa, Huddingessa sekä Södertäljessä. Enemmän matalalattiaista kalustoa liityntälinjoille sekä pendeltågeille, jotta vaikeasti kulkevienkin olisi helpompi käyttää joukkoliikennettä.
Tukholma - Nynäshamn -välille olisi hyvä kehittää kaupunkirata-järjestelmä. Kaupunkijuna kulkisi Tukholma - Västerhaninge -väliä ja pysähtyisi joka asemalla. Nynäshamniin kulkevat junat pysähtyisivät tällä välillä vain suuremmissa paikkakunnissa ja pysähtyisivät Västerhaningen jälkeen kaikilla asemilla. Näin matka-aika Nynäshamniin nopeutuu oleellisesti kun ei tarvitse pysähtyä kaikilla asemilla.
Kaupunkijuna-järjestelmä sopisi hyvin myös Roslagsbanalle, jossa kaupunkijuna jäisi Täby centrumiin, jonne muut junat ajaisivat pysähtymättä pienillä asemilla ja jatkaisivat siitä Åkersbergan ja Vallentunan suuntiin.
- Lippusysteemi Nykyisin lippupisteistä ostetaan monen kupongin arkki, josta sitten repäistään (1-5) matkan pituudesta riippuen. Joku muu valaiskoon paremmin, miten tämä nykyään on, mutta matkakortti nopeuttaisi varmasti pysäkillä oloaikaa, kun vihkoa ei tarvitse näyttää kuskille.
- Värmdö Aika moni Värmdön ja Ingarön linja(paitsi d-merkityt) tekee nykyisin koukkauksen Gustavsbergin kautta matkalla Slussenille.
Matka-aika Värmdöstä Slussenille luonnollisesti nopeutuu jos tätä lenkkiä ei kierretä. Yhteydet Gustavsbergiin/ -stä hoituisivat vaihtamalla Hemmestassa tai Brunnissa uusiin linjoihin, jotka ajavat Gustavsbergin ja Ormingen kautta Nacka Forumille.