Liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistämässä Tulevaisuuden joukkoliikennekaupungit -hanketta kaupunkiseuduille. Hankkeen nimen mukaisesti siihen osallistuvat kaupunkiseudut haluavat olla joukkoliikennekaupunkeja.
Hankkeessa kaupunkiseuduille valmistellaan räätälöity malli joukkoliikennekaupungiksi tulemisesta. Hankkeeseen mukaan tulo edellyttää kaupunkiseutukohtaista päätöstä. LVM:n tavoitteena on saada mukaan 10 - 15 kaupunkiseutua; ainakin pääkaupunkiseudun työssäkäyntialue sekä Tampereen, Turun, Oulun, Lahden, Kuopion ja Jyväskylän seudut.
Hankkeessa tuotetaan kaupunkiseutukohtaiset pitkäjänteiset kehittämisohjelmat, joissa asetetaan konkreettiset tavoitteet joukkoliikenteen palvelutasolle ja käytölle. Kehittämisohjelmista laaditaan seutukohtaiset aiesopimukset.
Jatkossa valtion joukkoliikennerahoitus kohdentuu ensisijaisesti niille kaupunkiseuduille, jotka ovat tehneet päätöksen osallistumisesta joukkoliikennekaupungiksi ja allekirjoittaneet sitä edellyttämät aiesopimukset. Niissä hankkeeseen osallistuvissa kaupungeissa, joissa paikallisliikenne järjestetään nykyisin linjaliikennelupajärjestelmän pohjalta, liikenneluvat päätetään vuoteen 2009 ja liikenteen järjestää jatkossa toimivaltainen viranomainen joko kilpailuttamalla tai EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisella ns. yleisellä säännöllä (liikenteenharjoittajalle ei tietyn laskentasäännön perusteella saa maksaa liikaa lipputukea). Samalla vanhat kaupunkilippusopimukset sekä myös seutulippusopimukset tulee kuntien osalta irtisanoa ja niiden tulee päättyä myös vuoteen 2009 mennessä.
Hankkeessa kaupunkiseuduille valmistellaan räätälöity malli joukkoliikennekaupungiksi tulemisesta. Hankkeeseen mukaan tulo edellyttää kaupunkiseutukohtaista päätöstä. LVM:n tavoitteena on saada mukaan 10 - 15 kaupunkiseutua; ainakin pääkaupunkiseudun työssäkäyntialue sekä Tampereen, Turun, Oulun, Lahden, Kuopion ja Jyväskylän seudut.
Hankkeessa tuotetaan kaupunkiseutukohtaiset pitkäjänteiset kehittämisohjelmat, joissa asetetaan konkreettiset tavoitteet joukkoliikenteen palvelutasolle ja käytölle. Kehittämisohjelmista laaditaan seutukohtaiset aiesopimukset.
Jatkossa valtion joukkoliikennerahoitus kohdentuu ensisijaisesti niille kaupunkiseuduille, jotka ovat tehneet päätöksen osallistumisesta joukkoliikennekaupungiksi ja allekirjoittaneet sitä edellyttämät aiesopimukset. Niissä hankkeeseen osallistuvissa kaupungeissa, joissa paikallisliikenne järjestetään nykyisin linjaliikennelupajärjestelmän pohjalta, liikenneluvat päätetään vuoteen 2009 ja liikenteen järjestää jatkossa toimivaltainen viranomainen joko kilpailuttamalla tai EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisella ns. yleisellä säännöllä (liikenteenharjoittajalle ei tietyn laskentasäännön perusteella saa maksaa liikaa lipputukea). Samalla vanhat kaupunkilippusopimukset sekä myös seutulippusopimukset tulee kuntien osalta irtisanoa ja niiden tulee päättyä myös vuoteen 2009 mennessä.