- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 371
Eli näin toimii Länsilinjat:
Osa matkustajista pannaan välillä ulos bussista – ELY-keskus tuomitsee bussimatkakikkailun
Bussimatka halpenee kun nousee välillä ulos bussista. Tämän ovat huomanneet monet matkustajat Turun seudulla.
Bussit puolalanmäessä
Kuva: Henrietta Lehtinen / Yle
Turun ja Auran välisessä bussiliikenteessä on näytelty viimeiset puolitoista vuotta outoa näytelmää. Osa Auraan matkaavista asiakkaista laitetaan bussista ulos Liedossa, jonka jälkeen heidät otetaan saman tien takaisin bussin kyytiin uusina matkustajina. Mistä ihmeestä on kyse?
Suomeksi sanottuna kyse on matkan hinnalla kikkailusta, jonka Varsinais-Suomen ELY-keskus tuomitsee.
Turku–Lieto–Aura
Varsinais-Suomessa on yksi bussilinja, joka kulkee sekä Turun seudun sisäisen liikenteen että ELY-keskuksen hallinnoiman seutuliikenteen alueilla. Se on Turku–Lieto–Aura-linja, jota ajaa Länsilinjat Oy.
Liikenne Turun ja Liedon välillä on Turun seudun sisäistä eli ns. Föli-liikennettä, jossa kelpaa Föli-kuukausikortti. Liedon ja Auran välillä liikenne on puolestaan ELY:n alaista, johon ei Fölin kuukausikortti kelpaa.
Osa matkustajista tekee niin, että matkustaa Turun ja Liedon välin Föli-kortilla ja maksaa Liedon ja Auran välisen matkan, joko rahalla tai seutukortilla. ELY-keskuksen mukaan tämä ei ole sallittua.
– Kun Aurasta matkataan Turkuun tai päinvastoin, kyse on yhdestä matkasta. Osien Aura–Lieto ja Lieto–Turku maksaminen erikseen ei käy, sanoo joukkoliikennesuunnittelija Markus Kivelä ELY-keskuksesta.
Tällä säännöllä on pyritty pääsemään eroon tällaisesta kikkailusta.
– Markus Kivelä
– Tällä säännöllä on pyritty pääsemään eroon tällaisesta kikkailusta, että osa matkasta maksetaan Fölillä ja osa ELY:n taksalla.
Sisään–ulos–sisään
Länsilinjat on tulkinnut asiaa niin, että jos asiakas poistuu välillä bussista ulos Liedossa, hän voi tulla sisään uutena asiakkaana, jolloin kyse ei ole yhtenäisestä matkasta. Ja maksaa jäljellä olevan matkan erikseen.
– Tämä on se tapa, jolla olemme tulkinneet meille annettua ohjetta, jonka mukaan Föli-korttia ei voi käyttää osamaksuna matkassa, sanoo hallintojohtaja Kari Keinonen Länsilinjat Oy:stä.
– Kun nousee bussista pois välillä, niin siitä syntyy kaksi erillistä matkaa.
Kun nousee bussista pois välillä, niin siitä syntyy kaksi erillistä matkaa.
– Kari Keinonen
ELY-keskuksen joukkoliikennesuunnittelija Markus Kivelä puolestaan sanoo, että asiakkaan poistaminen välillä bussista pois on liikenteenharjoittajan tulkinta.
– ELY-keskus ei vaadi matkustajan poistamista autosta, sillä periaatteessa tällaista kikkailua ei saisi harjoittaa, Kivelä sanoo.
Kivelän mukaan asiakasta ei tarvitse poistaa autosta, jos hän haluaa jatkaa matkaa Föli-alueen ja ELY-alueen ylitse. Sen sijaan asiakkaalle pitäisi kertoa, että lippukikkailu ei ole sallittua.
– Toki matkustajan, joka ei tiedä, että näin ei saisi tehdä pitää päästää jatkamaan matkaa ihan autosta poistuttamatta.
– Samalla häntä pitäisi kyllä myös ohjeistaa, että jatkossa tämä ei enää käy, Kivelä sanoo.
Palaverin paikka
Markus Kivelän mukaan liikenteenharjoittajan ja ELY-keskuksen on ilmeisesti syytä keskustella asiasta jatkossa.
– Ihan vaan sen takia, että jatkossa ei olisi tämmöisiä väärinkäsityksiä tästä asiasta. Kikkailu ei ole hyväksyttävää, sillä se tarkoittaa ELY-keskukselle rahan menoa.
Yrjö Hjelt
Yrjö Hjelt
Yle
Osa matkustajista pannaan välillä ulos bussista – ELY-keskus tuomitsee bussimatkakikkailun
Bussimatka halpenee kun nousee välillä ulos bussista. Tämän ovat huomanneet monet matkustajat Turun seudulla.
Bussit puolalanmäessä
Kuva: Henrietta Lehtinen / Yle
Turun ja Auran välisessä bussiliikenteessä on näytelty viimeiset puolitoista vuotta outoa näytelmää. Osa Auraan matkaavista asiakkaista laitetaan bussista ulos Liedossa, jonka jälkeen heidät otetaan saman tien takaisin bussin kyytiin uusina matkustajina. Mistä ihmeestä on kyse?
Suomeksi sanottuna kyse on matkan hinnalla kikkailusta, jonka Varsinais-Suomen ELY-keskus tuomitsee.
Turku–Lieto–Aura
Varsinais-Suomessa on yksi bussilinja, joka kulkee sekä Turun seudun sisäisen liikenteen että ELY-keskuksen hallinnoiman seutuliikenteen alueilla. Se on Turku–Lieto–Aura-linja, jota ajaa Länsilinjat Oy.
Liikenne Turun ja Liedon välillä on Turun seudun sisäistä eli ns. Föli-liikennettä, jossa kelpaa Föli-kuukausikortti. Liedon ja Auran välillä liikenne on puolestaan ELY:n alaista, johon ei Fölin kuukausikortti kelpaa.
Osa matkustajista tekee niin, että matkustaa Turun ja Liedon välin Föli-kortilla ja maksaa Liedon ja Auran välisen matkan, joko rahalla tai seutukortilla. ELY-keskuksen mukaan tämä ei ole sallittua.
– Kun Aurasta matkataan Turkuun tai päinvastoin, kyse on yhdestä matkasta. Osien Aura–Lieto ja Lieto–Turku maksaminen erikseen ei käy, sanoo joukkoliikennesuunnittelija Markus Kivelä ELY-keskuksesta.
Tällä säännöllä on pyritty pääsemään eroon tällaisesta kikkailusta.
– Markus Kivelä
– Tällä säännöllä on pyritty pääsemään eroon tällaisesta kikkailusta, että osa matkasta maksetaan Fölillä ja osa ELY:n taksalla.
Sisään–ulos–sisään
Länsilinjat on tulkinnut asiaa niin, että jos asiakas poistuu välillä bussista ulos Liedossa, hän voi tulla sisään uutena asiakkaana, jolloin kyse ei ole yhtenäisestä matkasta. Ja maksaa jäljellä olevan matkan erikseen.
– Tämä on se tapa, jolla olemme tulkinneet meille annettua ohjetta, jonka mukaan Föli-korttia ei voi käyttää osamaksuna matkassa, sanoo hallintojohtaja Kari Keinonen Länsilinjat Oy:stä.
– Kun nousee bussista pois välillä, niin siitä syntyy kaksi erillistä matkaa.
Kun nousee bussista pois välillä, niin siitä syntyy kaksi erillistä matkaa.
– Kari Keinonen
ELY-keskuksen joukkoliikennesuunnittelija Markus Kivelä puolestaan sanoo, että asiakkaan poistaminen välillä bussista pois on liikenteenharjoittajan tulkinta.
– ELY-keskus ei vaadi matkustajan poistamista autosta, sillä periaatteessa tällaista kikkailua ei saisi harjoittaa, Kivelä sanoo.
Kivelän mukaan asiakasta ei tarvitse poistaa autosta, jos hän haluaa jatkaa matkaa Föli-alueen ja ELY-alueen ylitse. Sen sijaan asiakkaalle pitäisi kertoa, että lippukikkailu ei ole sallittua.
– Toki matkustajan, joka ei tiedä, että näin ei saisi tehdä pitää päästää jatkamaan matkaa ihan autosta poistuttamatta.
– Samalla häntä pitäisi kyllä myös ohjeistaa, että jatkossa tämä ei enää käy, Kivelä sanoo.
Palaverin paikka
Markus Kivelän mukaan liikenteenharjoittajan ja ELY-keskuksen on ilmeisesti syytä keskustella asiasta jatkossa.
– Ihan vaan sen takia, että jatkossa ei olisi tämmöisiä väärinkäsityksiä tästä asiasta. Kikkailu ei ole hyväksyttävää, sillä se tarkoittaa ELY-keskukselle rahan menoa.
Yrjö Hjelt
Yrjö Hjelt
Yle