Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Torstaina 20.10 "Raitiotiet Martissa" - tilaisuudessa tuli esille se, että Turun vanhalla raitiotiellä oli muuten tällä foorumilla paljon puhuttaneet synkronoidut vaihdot. Tämä nousi esille siitä, miksi niin useissa kuvissa on peräkkäin kahden linjan vaunut.
Turun linjasto perustui siihen, että vaihtoasemat eri linjojen välillä olivat Kauppatorilla, Puistokadulla ja Tuomiokirkkotorilla.
Eri linjojen vaunut tulivat vaihtoasemille samaan aikaan ja odottivat, kunnes matkustajat olivat ehtineet vaunusta toiseen.
Hiljaisen liikenteen aikaan kaikki kolme linjaa, 1, 2, ja 3 odottivat toisiaan Kauppatorilla, jolloin Kauppatorilla saattoi olla yhtä aikaa kaikkien kolmen linjan molempien suuntien vaunut eli kuusi vaunua.
Joillakin vaihtoasemilla synkronointia valvoi työnjohtaja, joka antoi vaunuille lähtömerkin vaihtajien vaihdettua vaunua. Häntä kutsuttiin kuulemma "selvä-mieheksi" ja asiasta vitsailtiin lehdissäkin.
Onko foorumin lukijoilla lisää tietoa synkronoinnista, sen järjestelyistä ja laajuudesta? Koskiko se kaikkia aikoja, linjoja ja kaikkia kolmea vaihtoasemaa vai oliko eri suuntien vaihtoja sijoitettu eri vaihtoasemille - eri suunnistahan järkevin vaihtopaikka oli eri asemilla.
Turun linjasto perustui siihen, että vaihtoasemat eri linjojen välillä olivat Kauppatorilla, Puistokadulla ja Tuomiokirkkotorilla.
Eri linjojen vaunut tulivat vaihtoasemille samaan aikaan ja odottivat, kunnes matkustajat olivat ehtineet vaunusta toiseen.
Hiljaisen liikenteen aikaan kaikki kolme linjaa, 1, 2, ja 3 odottivat toisiaan Kauppatorilla, jolloin Kauppatorilla saattoi olla yhtä aikaa kaikkien kolmen linjan molempien suuntien vaunut eli kuusi vaunua.
Joillakin vaihtoasemilla synkronointia valvoi työnjohtaja, joka antoi vaunuille lähtömerkin vaihtajien vaihdettua vaunua. Häntä kutsuttiin kuulemma "selvä-mieheksi" ja asiasta vitsailtiin lehdissäkin.
Onko foorumin lukijoilla lisää tietoa synkronoinnista, sen järjestelyistä ja laajuudesta? Koskiko se kaikkia aikoja, linjoja ja kaikkia kolmea vaihtoasemaa vai oliko eri suuntien vaihtoja sijoitettu eri vaihtoasemille - eri suunnistahan järkevin vaihtopaikka oli eri asemilla.