U-linjojen ideointia

Liittynyt
17 Helmikuu 2024
Viestit
241
Minne voisi perustaa uusia U-linjoja? Ainakin omasta mielestäni olisi järkevää, jos mahdollisimman moneen paikkaan kulkisi U-linja Helsingistä. Esimerkiksi Hyvinkäälle, Riihimäelle, Hämeenlinnaan, Mäntsälään ja Lahteen. Ennen oli linja 870 Helsingistä Kotkaan, jolla kelpasi HSL-liput HSL:n sisäisillä matkoilla, vaikka linja kulki kauas Helsingistä. Voitaisiinko tätä järjestelyä kokeilla esim. Hämeenlinnaan tai Lahteen kulkevilla linjoilla? Sekä voisiko kuntien välille perustaa myös U-linjoja?
 
Miksi tästä piti tehdä erillinen ketju? Kai tämä ihan hyvin voisi sisältyä sinne toiseen tekemääsi Linjastoideointia-ketjuun.
 
Miksi tästä piti tehdä erillinen ketju? Kai tämä ihan hyvin voisi sisältyä sinne toiseen tekemääsi Linjastoideointia-ketjuun.
Siinä ketjussa on aikaisemmin kirjoittamani vastaamaton kommentti, johon odotan vastausta. En voi kirjoittaa uutta kommenttia ennen kuin vastaus on tullut.
 
Ennen oli linja 870 Helsingistä Kotkaan, jolla kelpasi HSL-liput HSL:n sisäisillä matkoilla, vaikka linja kulki kauas Helsingistä. Voitaisiinko tätä järjestelyä kokeilla esim. Hämeenlinnaan tai Lahteen kulkevilla linjoilla?
Mitä tuossa käy on, että Kampista nousee kyytiin 40 ihmistä, joista 38 jää kyydistä ennen Kehä kolmosta ja bussi kulkee loput matkasta esimerkiksi Lahteen lähes tyhjänä. Linjalla joka ei kulje kovin pitkälle HSL-alueen ulkopuolelle (esim. Porvoo tai Lohja) tuossa voi vielä olla järkeä, mutta HSL:n maksama korvaus ei tosiaankaan riitä kokonaisuudessaan kattamaan pitkän linjan kustannuksia.

Ainakin omasta mielestäni olisi järkevää, jos mahdollisimman moneen paikkaan kulkisi U-linja Helsingistä.
Miksi? Mikä tekee näistä hyödyllisempiä kuin nykyiset linjat, jotka kulkevat Helsingistä suoraan mainitsemiisi paikkoihin, mutta eivät aja liikakapasiteettia HSL-alueen sisäistä liikennettä varten?

Yritä edes perustella aloituksesi vaihteen vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tuossa käy on, että Kampista nousee kyytiin 40 ihmistä, joista 38 jää kyydistä ennen Kehä kolmosta ja bussi kulkee loput matkasta esimerkiksi Lahteen lähes tyhjänä. Linjalla joka ei kulje kovin pitkälle HSL-alueen ulkopuolelle (esim. Porvoo tai Lohja) tuossa voi vielä olla järkeä, mutta HSL:n maksama korvaus ei tosiaankaan riitä kokonaisuudessaan kattamaan pitkän linjan kustannuksia.
Linja 280 on hyvä esimerkki tällaisesta linjasta, joka on mielestäni hyvä. Sillä on useita saman numeron omaavia versioita, jotka kulkevat Helsingistä Nummelaan, Vihtiin, Karkkilaan ja Lohjalle ja näillä kelpaa HSL-alueen sisäisillä matkoilla HSL:n liput. Ehdotan tällaisia linjoja myös Vihdintielle, Hämeenlinnanväylällle, Lahdenväylälle ja Porvoonväylälle.
Miksi? Mikä tekee näistä hyödyllisempiä kuin nykyiset linjat, jotka kulkevat Helsingistä suoraan mainitsemiisi paikkoihin, mutta eivät aja liikakapasiteettia HSL-alueen sisäistä liikennettä varten?

Yritä edes perustella aloituksesi vaihteen vuoksi.
 
Linja 280 on hyvä esimerkki tällaisesta linjasta, joka on mielestäni hyvä. Sillä on useita saman numeron omaavia versioita, jotka kulkevat Helsingistä Nummelaan, Vihtiin, Karkkilaan ja Lohjalle ja näillä kelpaa HSL-alueen sisäisillä matkoilla HSL:n liput. Ehdotan tällaisia linjoja myös Vihdintielle, Hämeenlinnanväylällle, Lahdenväylälle ja Porvoonväylälle.
Koko Lahdenväylällä HSL-alueella on yksi (1) pysäkkipari, joka on Viikki. Koko Porvoonväylällä HSL-alueella taas on vain yksi (1) pysäkki (ei edes pysäkkipari!), joka ilmeisesti kantaa nimeä Landbo vt 7 I.

Hämeenlinnanväylää jo ajaa Korsisaaren U-linjat Klaukkalaan ja Nurmijärvelle, ja Vihdintietä palvelee ihan hyvin esimerkiksi HSL:n oma linja 345.

Ja en edelleenkään ymmärrä, miksi tälle piti tehdä oma ketju.
 
Koko Lahdenväylällä HSL-alueella on yksi (1) pysäkkipari, joka on Viikki. Koko Porvoonväylällä HSL-alueella taas on vain yksi (1) pysäkki (ei edes pysäkkipari!), joka ilmeisesti kantaa nimeä Landbo vt 7 I.

Hämeenlinnanväylää jo ajaa Korsisaaren U-linjat Klaukkalaan ja Nurmijärvelle, ja Vihdintietä palvelee ihan hyvin esimerkiksi HSL:n oma linja 345.

Ja en edelleenkään ymmärrä, miksi tälle piti tehdä oma ketju.
Olen monta kertaa ihmetellyt, miksi Lahdenväylällä on niin vähän pysäkkejä verrattuna muihin ulosmenoteihin. Lisäksi Vihdintietä voisi kulkea linjat Klaukkalaan, Vihtiin ja Karkkilaan.
 
Takaisin
Ylös