Vaikka matkustaja ei haluaisikaan antaa korttiaan kovin mielellään kuljettajalle niin HSL:n lipunmyyntioppaan mukaan KORTTI ANNETAAN KULJETTAJALLE joka veloittaa esim. arvolipun, vaikea uskoa että kuljettajat tahallaan veloittaisivat vääriä lippuja, mukamas ylimääräisen lipputulon toivossa, kyllä itse ainakin osaan asiallisesti kysyä minne matkustaja on menossa/ minkälaisen lipun hän haluaa.
Ei kuljettaja varmaan tahallaan veloita väärää lippua, mutta osaamattomuuttaan kyllä.
Jos hyvissä ajoin ennen lähtöaikaa Helsingissä Kampin linja-autoasemalla matkustaja antaa kortin kuljettajalle ja oma-aloitteisesti sanoo olevansa menossa Kirkkonummelle, niin kuljettajan pitäisi osata veloittaa kortilta kolmen vyöhykkeen lippu. Matkustaja ehtisi ihan mainiosti vaihtoajan puitteissa hoitaa nopean asiansa Kirkkonummella ja lähteä paluumatkalle. Onko siis matkustajan vika, kun kuljettaja veloittaakin kahden vyöhykkeen lippuja, mikä paljastuu vasta vaihtaessa Kirkkonummella? Tämä matkustaja joutuu kuljettajan virheen takia ostamaan uuden lipun. Samoin käy sillekin matkustajalle, joka Kirkkonummella olisi jatkanut matkaa Kirkkonummen sisäisellä autolla.
Onko sekin matkustajan vika, että kuljettaja veloittaa kortilta uuden lipun, vaikka matkustaja sanoo hänelle kortin antaessaan, että vaihto on voimassa?
Ilmarille tiedoksi että on olemassa todellakin tekninen syy miksi U-linjojen busseissa EI OLE katurien tapaan ETÄLUKIJAA, koska se EI TOIMI ilman buscom myyntilaitetta jolla paperilippuja taasen myydään.
Ainakin meillä yhtiössä auto samalla vuorolla päivittäin saattaa olla eri yksilö kun edellisenä päivänä, jolloin kaikkiin yhtiön autoihin kahden erillaisen lipunmyyntilaitteen asentaminen muutamia HSL:n lipulla matkustavia varten saattaisi tulla hieman kalliiksi.
Ja kun etälukija vaatii toimiakseen myös buscom-myyntilaitteen, niin mitä merkitystä on U-linjalla enää jos Ilmarin (kuu taivaalta) toiveen mukaisesti pitäisi U-linjoilla sitten alkaa myymään myös paperisia sisäisiä-ja seudullisia kertalippuja, jotta myös HSL:n kortilla matkustavien matka nopeutuisi?!
Vaikka sinänsä onkin ihan tyhmää, että U-linjoilla on lippurajoitteita (matkustajan näkökulmastahan U-linjatkin ovat samaa HSL-linjastoa), niin en nyt ole vaatimassa "kuuta taivaalta".
Ymmärrän kyllä, miksi U-bussissa ei ole (Buscom-)etälukijaa. Sitä vaan en käsitä, että oli teknikka ja lukijalaite mikä tahansa, niin U-linjan laittessa ei ole matkustajalle näkyvää näyttöruutua. Kai sellaisen osaavat valmistaa muutkin kuin Buscom? Onhan niissä U-lukijoissa kuljettajalle näyttöruutu, vai onko?
Ja toivon tosiaan, että kuljettajan ja bussiyhtiön silmissä kaikki matkustajat olisivat yhtä tervetulleita käyttämästään lipputyypistä riippumatta (oli se sitten HSL:n tai Matkahuollon tai liikennöitsijän oma kortti). Hyvää palvelua saava HSL-matkustaja on myös potentiaalinen kaukoliikennematkustaja, kun hänelle tulee satunnainen matkustustarve seudun ulkopuolelle. Töykeästi kohdeltu valitsee varsin herkästi muun matkustustavan.
Matkustajan näkökulmasta osoittaa vain huonoa liikennesopimusten tekoa, että U-linjojen lippujärjestelmä on sellainen sekamelska kuin nyt. Kaikkein järkevintä olisi, että HSL-alueen sisälle matkoille myytäisiin myös kertalippuina vain HSL-lippuja ja alueen ulkopuolelle ulottuville matkoille muita. Tämä toimii junissakin, vaikka niissä ei konduktöörillä ole Buscomia. (Ja junan eteisessä on Buscom-lukija kuitenkin!
)
Huonon tekniikan käyttäminen verukkeena hankalille systeemeille saa ainakin meikäläisen kaipaamaan vanhoja kunnon paperi- ja pahvilippuja.
Ja jos matkustajalla on mahdollisuus samalla matkalla käyttää toisen linjan MATALALATTIAA jossa on ihana ja toimiva etälukija kannattaa valita sellainen, niin ei tarvise valittaa kuljettajille vuoron hidastelusta ja U-lukijoiden toiminnasta.
On matkustajia jotka valitsevat U-linjan bussin aivan muista syistä kun "ainoa mahdollinen" käytettävä (esim. pehmeät penkit) ja sitten kuitenkin jaksavat valittaa kun ollaan myöhässä, kuinka moni käy matkan aikana/ sen päätyttyä yhtä paljon esim. pitkillä seutulinjoilla katurikuskille valittamassa kun U-linjoilla tehdään??
Aika harvoin olen U-linjoja käyttänyt enkä ole koskaan niiden hitaudesta valittanut. Joihinkin paikkoihin ja joihinkin aikoihin nyt vain ei muilla linjoilla pääse.
Joissakin tilanteissa olen valinnut kahdesta linjasta "tavallisen" enkä U-linjaa. Ei mahdollisen matalan lattian eikä kiireen takia. Varmuus lukijalaitteen toiminnasta on kyllä painanut vaa'assa.
Sitä paitsi monessa katurissa on paljon miellyttävämmät ja tilavammat penkit kuin kaukoliikenneautoissa, ainakin kaupungissa ja lähiseudulla tehtäviä matkoja ajatellen. :smile: