- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,487
Tuosta tulikin mieleeni, että eräs ESLL:n kuski (linja 870) sanoi, että heitä on ohjeistettu (työnantajan puolelta, ei HSL:ltä) olemaan ottamatta kyytiin ketään keskustaan päin ajettaessa Itäkeskuksen jälkeen, varsinkaan, jos vuoro on myöhässä. Kyllä on merkilliseksi mennyt, kun linjakilvet ja aikataulut on vihdoin saatu pysäkeille, ja sitten bussi voikin posottaa ohi vaikka joku kuinka viittelöisi. Itse tulen kotoa 1 km ennen Itäkeskusta kyytiin, joten minua tämä ei koske, mutta niitä satunnaisia mm. Kulosaaresta sisään pyrkiviä kylläkin. Kuski kyllä mainitsi, ettei ole vielä ohittanut kertaakaan ketään tällä välillä, paitsi Herttoniemen ramppipysäkille ylös on jättänyt ajamatta, kun on ollut myöhässä. Mutta olisiko kivaa satunnaismatkustajana havainnoida, kuinka myöhässä vihdoin saapuva bussi ohittaa pysäkin, koska on myöhässä?Älä unta näe, U-linjan bussit ei ota kovin herkästi Hesan puolelta mukaan.
HSL on antanut erikoisluvan tarvittaessa ohittaa Siilitie ja Herttoniemi keskustaan päin ajettaessa (tunnetaan kaukoliikenteessä jättöpysäkkikäytäntönä) mutta mielestäni tämä on vain entistä sekavampaa - kun kuitenkin esim. Herttoniemessä pysäkillä lukee linjatunnukset ja "Kamppi" niin bussi sen pysäkin saa kuitenkin ohittaa - ja sitten on niitä paikallisliikenteeseen tottuneita kuskeja, jotka taas eivät ohita mitään pysäkkejä koskaan, vaikka olisikin lupa, vaan aina ajavat 58:n perässä Siilitien rampilta Herttoniemen ramppiin. Tämä niin tai näin-systeemi tekee aikataulusta epätarkemman, kun jotkut tekee sitä ja toiset tätä. Erikoislupa annettiin vuonna 2010, mutta ennen sitä, koko vuoden 2009, linja 870 ohitti lähes poikkeuksetta Herttoniemen, vaikka HSL vaati sitä kautta ajoa. Ja kilvet pysäkille HSL/HKL? laittoi vasta annettuaan luvan pysäkin ohittamiseen. Eikä pysäkki- tai nettiaikatauluissa mainita jättöpysäkkikäytännöstä mitään.
Viimeksi muokannut moderaattori: