Jyväskylä, Jyväskylän maalaiskunta sekä Korpilahti yhdistyvät yhdeksi Jyväskylän kaupungiksi 1. päivänä tammikuuta 2009. Tällaisia uutisia kantautuu Suomen Ateenasta!
Keskisuomalainen 03.09.2008 sanoi:PAIKALLISLIIKENNE UUSIKSI UUDESSA KUNNASSA
"Kaupunginjohtaja Markku Anderssonin mukaan uuteen Jyväskylään on rakennettava kokonaan uusi paikallisliikenneverkko.
- Verkkoon ei voida pohtia vain paikkauksia, vaan se on mietittävä puhtaalta pohjalta.
Andersson painottaa, että asiaa on katsottava koko uuden kunnan mittakaavassa; aina Tikkakoskelta Korpilahdelle asti.
- Tikkakoski ja Korpilahti ovat noin 20-30 minuutin päässä kaupungin keskustasta. Ne ovat lähellä olevia kaupunginosia, kun asiaa mietitään vaikka Tampereen tai Helsingin mittakaavassa.
Uuden kaupungin paikallisliikennetilanne nousi esille viimeksi, kun Palokan lukiolaiset haastoivat kaupunginjohtaja Anderssonin, uuden Jyväskylän apulaiskaupunginjohtaja Arto Lepistön, järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Veijo Koskisen (sd.) sekä kaupunginhallituksen jäsenen Jaakko Selinin (kok.) bussi- ja kävelymatkalle Palokasta kaupunkiin.
Veijo Koskisen mukaan paikallisliikenteen muutoksia käydään varmasti läpi jo tänä syksynä
- Työssäkäyntialue laajenee. Ihmiset käyvät pitkienkin matkojen takaa tällä seutukunnalla töissä, joukkoliikenteen pitää vastat tähän haasteeseen vastata.
Myös Jyväskylän kaupunginhallituksen jäsen Jaakko Selin punnitsisi paikallisliikennejärjestelmän perusteet uudelleen. Hän näkisi mielellään kaupungissa myös lähijunaverkon.
- Meillä on rautatie valmiina Vaajakosken, Korpilahden ja Äänekosken suuntaan. Se on luonteva rataverkko kolmen kaupungin läpi. Pitkän tähtäimen tulevaisuutena on mietittävä, että voitaisiinko sitä hyödyntää."