Uuden Suur-Jyväskylän paikallisliikenne

a__m

Suljettu tunnus
Liittynyt
1 Heinäkuu 2005
Viestit
507
Jyväskylä, Jyväskylän maalaiskunta sekä Korpilahti yhdistyvät yhdeksi Jyväskylän kaupungiksi 1. päivänä tammikuuta 2009. Tällaisia uutisia kantautuu Suomen Ateenasta!

Keskisuomalainen 03.09.2008 sanoi:
PAIKALLISLIIKENNE UUSIKSI UUDESSA KUNNASSA

"Kaupunginjohtaja Markku Anderssonin mukaan uuteen Jyväskylään on rakennettava kokonaan uusi paikallisliikenneverkko.

- Verkkoon ei voida pohtia vain paikkauksia, vaan se on mietittävä puhtaalta pohjalta.

Andersson painottaa, että asiaa on katsottava koko uuden kunnan mittakaavassa; aina Tikkakoskelta Korpilahdelle asti.

- Tikkakoski ja Korpilahti ovat noin 20-30 minuutin päässä kaupungin keskustasta. Ne ovat lähellä olevia kaupunginosia, kun asiaa mietitään vaikka Tampereen tai Helsingin mittakaavassa.

Uuden kaupungin paikallisliikennetilanne nousi esille viimeksi, kun Palokan lukiolaiset haastoivat kaupunginjohtaja Anderssonin, uuden Jyväskylän apulaiskaupunginjohtaja Arto Lepistön, järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Veijo Koskisen (sd.) sekä kaupunginhallituksen jäsenen Jaakko Selinin (kok.) bussi- ja kävelymatkalle Palokasta kaupunkiin.

Veijo Koskisen mukaan paikallisliikenteen muutoksia käydään varmasti läpi jo tänä syksynä

- Työssäkäyntialue laajenee. Ihmiset käyvät pitkienkin matkojen takaa tällä seutukunnalla töissä, joukkoliikenteen pitää vastat tähän haasteeseen vastata.

Myös Jyväskylän kaupunginhallituksen jäsen Jaakko Selin punnitsisi paikallisliikennejärjestelmän perusteet uudelleen. Hän näkisi mielellään kaupungissa myös lähijunaverkon.

- Meillä on rautatie valmiina Vaajakosken, Korpilahden ja Äänekosken suuntaan. Se on luonteva rataverkko kolmen kaupungin läpi. Pitkän tähtäimen tulevaisuutena on mietittävä, että voitaisiinko sitä hyödyntää."
 
Hyvä homma. Vaajakosken suunnassa mielestäni sopisi pääteasemaksi muutaman tuhannen asukkaan Lievestuore. 60 minuutin vuorovälillä liikenne hoituisi yhdellä yksiköllä vai kuinka?

Lievestuore on kuulunut iät ajat Laukaaseen mutta viime aikoina siellä on ilmennyt napinaa, kun palveluja on lakkautettu. Lievestuoreella ei muutenkaan ole kumarreltu 35 kilometrin päässä sijaitsevaan vähäpätöiseen kirkonkylään päin, joten ajattelivat vuosi sitten eroavansa Laukaasta ja liittyvän Jyväskylään!
Helpottaisi ainakin joukkoliikenteen järjestämistä jos toteutuisi.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä lisää sivustolta KSML.fi, koko juttu luettavissa täältä
KSML.fi 29.11. sanoi:
Bussikilpailu jyrää Jyväskylään lähivuosina

Bussilinjojen kilpailuttaminen saattaa toteutua Jyväskylässäkin muutaman vuoden kuluttua.

Liikenneinsinööri Jorma Lipponen Jyväskylän kaupungin Yhdyskuntatoimesta uskoo, että vuoden päästä voimaan astuva uusi joukkoliikennelaki mahdollistaa kilpailuttamisen, kun julkiselle vallalle kuten kaupungeille siirretään enemmän vastuuta julkisen liikenteen järjestämisestä.

- Seutu- ja kaupunkiliikenteessä siirrytään vaiheittain kilpailuttamiseen, missä kaupunki on liikenteen ostaja ja tilaaja toisin kuin nykyisessä lupapohjaisessa menettelyssä. Uudessa mallissa kaikilla halukkailla on mahdollisuus tehdä tarjouksia, Lipponen sanoo.
Töysälle tulee tilaisuus

Keuruulaisen liikennöitsijän Töysän Linja Oy:n toimitusjohtaja Risto Töysä arvioi lehtihaastattelussa (Keskisuomalainen 16.11.), että hänen yhtiöllään voisi olla "jotain annettavaa Jyväskylän kaupunkiliikenteelle". Tällä hetkellä kaupungin reiteistä huolehti yksin lahtelaiseen Koiviston Auto -konserniin kuuluva Jyväskylän Liikenne Oy.

Liikenneinsinööri Lipponen muistuttaa, että Töysä on voinut ottaa tähänkin asti matkustajia pysäkeiltä, jotka sattuvat niiden maakunnasta tulevien tai sinne lähtevien bussien reiteille

- Nykyisen lain mukaan Töysä ei kuitenkaan voi saada lupaa ajaa kaupungin alueilta, joilla Jyväskylän Liikenne pelkästään ajaa. Kun jollekin on annettu lupa ja toinen anoo lupaa samaan liikennekenttään, vanhalla luvan haltijalla on nykyisen henkilöliikennelain loukkaamispykälän perusteella mahdollisuus valittaa asiasta. Sen takia linja-autoporukka aika lailla keskenään sopii, mistä kukin ajaa, Lipponen kertoo.

Viime keväänä kaupunki myönsi Jyväskylän Liikenteelle luvan viideksi vuodeksi eli vuoteen 2013. Se joudutaan korjaamaan lain muuttuessa sopimukseksi, ja kaupunki voi halutessaan panna alueen liikenne kilpailutukseen jo ennen sopimuskauden päättymistä.
 
Takaisin
Ylös