Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mitkä uudet m300 sarjan junat ovat ajossa m301-m3xx?
HKL hankkii viisi uutta M300-junaa Kivenlahden jatkon tarpeiksi. Toivottavasti näihin saadaan järkevämmän kokoiset linjakilvet ja sivulinjakilvet sekä tietysti luotettavampi matkustajainformaatiojärjestelmä. Nykyisissä M300-junissa on edelleen samat ongelmat puuttuvien ja väärien kuulutuksien ja tekstien kanssa kuin kaksi vuotta sitten länsimetron aloittaessa ja tukku lisää (vyöhykekuulutusongelmat).
Ymmärtääkseni junista tulee identtisiä nykyisiin M300-juniin - optiohankinnastahan kun on kyse. Ainoat muutokset on joidenkin alkup. lisätilauksien toteuttamatta jättäminen sekä ohjaamouudistus, joka tehdään myös nykyisiin juniin.
Kiinnostuneille tiedoksi M300 optiohankinnan hankesuunnitelma.
HKL:n Facebook-tarinassa sanotaan, että metrovaunut 321-325 saisivat linjakilvet sekä eteen että sivulle.
Poimitaan nyt vielä avainkohdat foorumillekinM400-hanke etenee. KLOY:n uutinen. HS:n juttu aiheesta.
Kaupunkiliikenne sanoi:Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta hyväksyi hankesuunnitelman M400-metrojunien hankinnasta perjantaina 14.6.2024. Seuraavaksi HSL:n hallitus antaa hankesuunnitelmasta lausunnon, jonka jälkeen suunnitelma etenee päätöksenteossa kaupunginhallitukseen ja edelleen kaupunginvaltuustoon. Hankesuunnitelman lopullinen hyväksyntä tulee ajoittumaan marraskuun 2024 tietämille.
Kaupunkiliikenne sanoi:Tavoitteena on käynnistää uusi puoliautomaattinen, 30 sekuntia nykyistä tiheämmän vuorovälin mahdollistava liikenteenohjausjärjestelmä vuonna 2029 nykyisen, pakkopysäytyslaitteeseen perustuvan järjestelmän rinnalle.
Myöhemmin 2030-luvulla metroa on tarkoitus liikennöidä kokonaan puoliautomaattisesti, ja nykyinen pakkopysäytysjärjestelmä väistyy kokonaan tullessaan elinkaarensa päähän.
Kaupunkiliikenne sanoi:Uusia junia hankitaan aluksi enintään 25 kappaletta. Myöhemmin junia on mahdollista hankkia lisää.
Hankinnassa tullaan kiinnittämään erityishuomiota matkustajakokemuksen parantamiseen, matkustajakapasiteetin tehostamiseen ja pysäkkitoimintojen sujuvoittamiseen.
Projekti ajoittuu vuosille 2023–2034. Ensimmäisiä uusia metrojunia testataan liikenteessä vuodesta 2029 alkaen, ja matkustajaliikenne alkaa vuonna 2032.