Uudet vaunut

Ei varmastikaan ennen Länsimetroa tai Töölön metroa, tai jos näitä ei toteuteta niin vasta M100-sarjan ollessa hylkytavaraa (25 vuoden sisällä).
 
HKL hankkii viisi uutta M300-junaa Kivenlahden jatkon tarpeiksi. Toivottavasti näihin saadaan järkevämmän kokoiset linjakilvet ja sivulinjakilvet sekä tietysti luotettavampi matkustajainformaatiojärjestelmä. Nykyisissä M300-junissa on edelleen samat ongelmat puuttuvien ja väärien kuulutuksien ja tekstien kanssa kuin kaksi vuotta sitten länsimetron aloittaessa ja tukku lisää (vyöhykekuulutusongelmat).

Ymmärtääkseni junista tulee identtisiä nykyisiin M300-juniin - optiohankinnastahan kun on kyse. Ainoat muutokset on joidenkin alkup. lisätilauksien toteuttamatta jättäminen sekä ohjaamouudistus, joka tehdään myös nykyisiin juniin.

Kiinnostuneille tiedoksi M300 optiohankinnan hankesuunnitelma.

HKL:n Facebook-tarinassa sanotaan, että metrovaunut 321-325 saisivat linjakilvet sekä eteen että sivulle.
 
HKL:n Facebook-tarinassa sanotaan, että metrovaunut 321-325 saisivat linjakilvet sekä eteen että sivulle.

Tähän tietoon kannattaa suhtautua varauksella. Optiojuniin on tilattu samanlainen kilpijärjestely kuin nykyisissä junissa sillä erotuksella, että perässäkin pitäisi näkyä pääteasema, mutta siis ilman sivukilpiä. Olen kyllä itse ollut nyt jo kuukauden päivät vapaalla, eli ihan viimeisintä tietoa minulla ei ole, mutta ainakaan julkista päätöstä sivukilpiä koskevasta lisätilauksesta ei ole tehty eikä sellaisesta vielä kuukausi sitten edes puhuttu.
Todennäköisesti siis viestinnälle on jäänyt vanha tieto, koska sivukilvistä on kyllä puhuttu ennen sopimuksen laatimista eikä ihan kaikki lopulliset detaljit ole välttämättä sitten välittyneet sinne asti.
Huomautan vielä, että sivukilpien pois jääminen ei ole kannanotto niiden tarpeellisuuteen tai tarpeettomuuteen. Linjakilvityksen parantamista (suuremmat ja kauniimmat, keskitetyt päätykilvet sekä sivukilvet) ei vain saatu sopimaan tähän hankintaan ja muutenkin on järkevämpää tehdä parannukset yhdenmukaisina kaikkiin juniin kerralla.
 
Poimitaan nyt vielä avainkohdat foorumillekin
Kaupunkiliikenne sanoi:
Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta hyväksyi hankesuunnitelman M400-metrojunien hankinnasta perjantaina 14.6.2024. Seuraavaksi HSL:n hallitus antaa hankesuunnitelmasta lausunnon, jonka jälkeen suunnitelma etenee päätöksenteossa kaupunginhallitukseen ja edelleen kaupunginvaltuustoon. Hankesuunnitelman lopullinen hyväksyntä tulee ajoittumaan marraskuun 2024 tietämille.
Kaupunkiliikenne sanoi:
Tavoitteena on käynnistää uusi puoliautomaattinen, 30 sekuntia nykyistä tiheämmän vuorovälin mahdollistava liikenteenohjausjärjestelmä vuonna 2029 nykyisen, pakkopysäytyslaitteeseen perustuvan järjestelmän rinnalle.

Myöhemmin 2030-luvulla metroa on tarkoitus liikennöidä kokonaan puoliautomaattisesti, ja nykyinen pakkopysäytysjärjestelmä väistyy kokonaan tullessaan elinkaarensa päähän.
Kaupunkiliikenne sanoi:
Uusia junia hankitaan aluksi enintään 25 kappaletta. Myöhemmin junia on mahdollista hankkia lisää.

Hankinnassa tullaan kiinnittämään erityishuomiota matkustajakokemuksen parantamiseen, matkustajakapasiteetin tehostamiseen ja pysäkkitoimintojen sujuvoittamiseen.

Projekti ajoittuu vuosille 2023–2034. Ensimmäisiä uusia metrojunia testataan liikenteessä vuodesta 2029 alkaen, ja matkustajaliikenne alkaa vuonna 2032.
 
Takaisin
Ylös