Eikös myös 75/77 ole ajettu Varhasta ja nehän siirtyy Pohjolan Liikenteelle 8/2021. Varmasti varikolle löytyy myös jatkossa vuokralainen kunhan vuokrataso on sopiva, kuka sitten tuon suunnan liikennettä jatkossa voittaakin. Kai tämänkin varikon voisi liittää osaksi kilpailutusta jolloin voittavan liikennöitsijän olisi otettava varikko käyttöön, esim. Herttoniemen linjoja kilpailutettaessa.
Minunkin mielestäni myös 75:n ja 77:n liikennettä on ajettu Varhasta käsin runkolinjan 550 usean vuoron lisäksi. Ja todennäköisesti myös 560:sen liikennettä?
Skenaariot varikon käyttäjän suhteen voi jakaa vaikka kahteen: 1) HelB:n toiminta jatkuu laittomien valtiontukien takaisinmaksuista huolimatta 2) HelB:n toiminta päättyy esimerkiksi vuoteen 2021 mennessä samasta takaisinmaksuista johtuen.
Vaihtoehdossa 1 HelB todennäköisesti jatkaa ainakin runkolinjojen 550 ja 560 tiettyjen vuorojen hoitamista Varha 2:0:sta eli tältä uudelta varikolta. Kummankin linjan sopimukset jatkuvat hanan mainitseman elokuun 2021 jälkeenkin. Itse arvelisin, että HelB haluaa olla vuokralaisena tällä varikolla pari - kolme vuotta ainakin*. Linjat 75 ja 77 HelB menettää elokuussa 2021. Ja kuten tuolla spekuloitiin, HelB:n saattaisi kannattaa ajaa Ojangon pakettiin kuuluvia linjoja uudesta Varhasta siitä huolimatta, että sopimus velvoittaa vuokraamaan koko Ojangon. Mutta oliko siitä sopimuksesta riitautus? Voiko Ojangon paketti päätyä vielä jonkun muun ajettavaksi?
Vaihtoehto 2 muuttaa koko kuvion toiseksi: HelB:n toiminnan päättyessä uuden varikon vuokralaiseksi voi jopa tulla joku, joka ajaa jo nykyisellään Herttoniemen tai Itäkeskuksen suuntien liikennettä, ja haluaa tähän liikenteeseen korkealuokkaisia varikkopalveluita, toki asiaankuuluvaksi katsomaansa hintaan. Ehkä vielä todennäköisempää on se, että 550:sen ja / tai 560:sen jatkaja HelB:n lakkautuksen jälkeen alkaa hyödyntää puheena olevaa uutta varikkoa. Ja se jatkaja voi aivan hyvin operoida tuolla suunnalla jo nykyiselläänkin...
*) 550:sen sopimus päättyy 8/2023 ja 560:sen vuotta aiemmin.
Lähde.
Tosiaan, monilla ulkomaisilla kaupunkiseuduilla kilpailutettavat paketit on määritelty varikoiden mukaan. Liikennöitsijän vaihtuessa varikollakin vaihtuu käyttäjä. Helsingin seudulla on historiansa, ja tämä Ojangon paketti on oikeastaan ensimmäinen kerta, kun toimitaan esim. tukholmalaisen ajattelutavan mukaisesti.