HSL sanoi:Päivitämme lähijunaliikenteen linjakarttojen ulkoasua ja sisältöä kevään 2022 aikana. Laajenevan lähijunaverkoston lisäksi parannuksia karttoihin on tehty myös asiakkaiden palautteiden perusteella.
HSL uusii lähijunien linjakartat lähiaikoina ja on julkaissut luonnoksen uudesta kartasta. Uudessa linjakartassa päärata sekä rantarata ja kaupunkiraiteet sekä kaukoraiteet on jaettu visuaalisesti. Lisäksi kartassa pyritään esittämään ratojen maantieteelliset sijainnit paremmin.
Tässä linkit karttaan ja artikkeliin.
Minun mielestäni kartassa on moni hyviä piirteitä ja ideoita, mutta kokonaisuus on harmillisen sekava. Linjojen erottelu erillisiin vaihtopalleroihin ja kaupunkiratojen siirto ulkoreunoille ovat parannuksia, mutta mielestäni linjat ovat siltikin harmillisen kiinni toisissaan. Rantaradan koukkaus Pasilasta Leppävaaran on pidempi, kuin matka Leppävaarasta Siuntioon, ja vielä kaiken lisäksi kehärata on mielestäni huonosti toteutetta monessa kohdassa. Ongelmia ovat esimerkiksi kehäradan kulku ihan rantaradan viereessä, Hiekkaharjun ja Leinelän välinen pitkä koukkaus ja se, että Vehkalaan näyttäisi olevan sama matka Huopalahden ja Tikkurilan kautta. Ja vielä yksi ongelma: Päärautatieaseman sijanti oikeassa alakulmassa tarkoittaa, että A-vyöhyke on pelkästään siinä kulmassa, eikä se peitä kartan koko alaosaa. Tämä ei ole sinänsä harhaanjohtava tai sekava, mutta se on vähintään hämmentävä.