RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892

”Viitosen tavoitteena on Helsingin matkailuyhteyksien kehittäminen”, HSL:n Joukkoliikennesuunnittelu -osaston johtaja Tero Anttila sanoo. ”Uusi linja on myös ensimmäinen askel HSL:n linjastosuunnitelmassa, jonka laatiminen alkoi vuonna 2013 ja joku ulottuu vuoteen 2026, jolloin Jätkäsaaren, Hernesaaren ja Pasilan raideyhteydet ovat valmistuneet. Uudistusten tavoitteena on vahvistaa Helsingin keskustan raitiotieverkkoa ja kytkeä raitiovaunut entistä saumattomammin muihin joukkoliikennevälineisiin.”
Kun linja 5 aloittaa, 4T:n liikenne päättyy, joten Lasipalatsin raitiovaunupysäkiltä ei enää pääse Katajanokan terminaaliin. Linja 4 kuitenkin liikennöi Katajanokalle entiseen tapaansa ja Merikasarminkadun pysäkiltä ”Vyökatu” (0413) on terminaaliin vain muutaman sadan metrin kävelymatka.
Viitonen on raitiolinjan tunnuksena helsinkiläisille vanha tuttu. Linja 5 alkoi kulkea Arkadiankadun ja Katajanokan väliä syksyllä 1926. Töölöntorin ja Katajanokan välinen linja 5 lopetti liikennöintinsä vuonna 1985, kun HKL uudisti raitiolinjaston perusteellisesti. Sen jälkeen numeroa on nähty tilapäisellä linjalla kesällä 2011 ja kulttuurilinjan tunnuksena vuonna 2012.
Raitiolinjat 20.6.2016 alkaen
Raitiolinjojen tulostettavat aikataulut 20.6. alkaen
Lue uutinen HKL:n sivuilta...