Uusi työvaunu Helsinkiin (tilaus 2024, toimitus 2026)

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,563
Yle on tehnyt uutisen uuden työvaunun hankinnasta.

https://yle.fi/a/74-20067728

Tämähän on se vaunu, joka vähän noin niin kuin unohtui tilata jokerille aikanaan. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Optio on uutisen perusteella toiseenkin. Jos vaunu osoittautuu toimivaksi, niin olisihan niille enemmänkin tarvetta sitten.

Vaunun hinta on vajaa 5 miljoonaa ja toimittaja kotimainen Teräspyörä-Steelwheel Oy (Saalastin tytäryhtiö).

Vaunulla voidaan hioa kiskoja, puhdistaa niitä lehtikelin aikaan, harjata lunta, ehkä höylätäkin (uutisessa hassusti muodossa "kaivertaa", mutta tuskin se vaunu nyt mitään lumiveistoksia sentään tekee), samoin siihen tulee ajolangan huurteenpoisto-ominaisuus ja uutena nostolava.

Vaunu on neliakselinen telivaunu, kuten nykyiset banaanit.
 
Tämä varmasti mahdollistaa ainakin kahdesta rinnakkaisesta vaihteenohjaus/-pyyntö järjestelmästä luopumisen. Miten paljon maksaakaan niin maksaa itseään taikaisin tulevissa (ja nykyisissä) raitiotielaajennuksissa
 
En muuten ole huomannut tällä foorumilla vielä erillistä mainintaa siitä asiasta, että kantakaupungin raitiotieverkon sähköjännitteen noston myötä vanhat, 1920-luvulta peräisin olevat harjavaunut poistuvat lopullisesti käytöstä. Tämä asia on mainittu ylle linkatun uutisen lopussa, mutta en ollut itse kiinnittänyt siihen asiaan huomiota.

Siispä ilmeisesti kantakaupungin rataverkkoa ylläpidetään syksystä alkaen kahden banaanin voimin, kun taas Jokerilla operoivat juuri valmistunut Ananas (vaunu 2282 eli ex. 82) ja ensi vuonna myös uusi työvaunu.
 
En muuten ole huomannut tällä foorumilla vielä erillistä mainintaa siitä asiasta, että kantakaupungin raitiotieverkon sähköjännitteen noston myötä vanhat, 1920-luvulta peräisin olevat harjavaunut poistuvat lopullisesti käytöstä. Tämä asia on mainittu ylle linkatun uutisen lopussa, mutta en ollut itse kiinnittänyt siihen asiaan huomiota.
Mun tietojeni mukaan eivät poistu, vaan ne vaan päivitetään sietämään uutta jännitettä.
 
Miks sitä niin sanottua "Ananasta" voida pitää niin että jos joku yöaikaan sattuu haluamaan nähdä millainen on niin päästettäisi kyytiin.(Viittomalla) ja miten se hoitaa hommansa.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

En muista tatkkaan sitä nimitystä mutta joku keltanen ratikka se oli.
 
Miks sitä niin sanottua "Ananasta" voida pitää niin että jos joku yöaikaan sattuu haluamaan nähdä millainen on niin päästettäisi kyytiin.(Viittomalla) ja miten se hoitaa hommansa.
Jos olisit yövuorossa töissä huoltovaunun ohjaamossa, haluaisitko/uskaltaisitko päästää satunnaisia ohikulkijoita kyytiisi? Ja olisiko sulla aikaa siihen, kun hommat pitäisi saada tehokkaasti tehtyä yön hiljaisina tunteina?
 
Miks sitä niin sanottua "Ananasta" voida pitää niin että jos joku yöaikaan sattuu haluamaan nähdä millainen on niin päästettäisi kyytiin.(Viittomalla) ja miten se hoitaa hommansa.
Ei. Kyseessä olisi aika lailla samanlainen asia, jos nyt menisit esimerkiksi kysymään entuudestaan tuntemattomalta veturinkuljettajalta: "Voinko tulla ohjaamoon matkan ajaksi?".
 
Ei pääse toteuttamaan Ultra Bra sanoituksia. Muistaakseni Sinnemäki oli oikeasti jonain sumuisena aamuna saanut kyydin vanhanmalliselta huoltovaunulta.
 
Miks sitä niin sanottua "Ananasta" voida pitää niin että jos joku yöaikaan sattuu haluamaan nähdä millainen on niin päästettäisi kyytiin.(Viittomalla) ja miten se hoitaa hommansa.
En tiedä, onko SRS järjestämässä tutustumista tuohon työvaunuun, mutta aiemmin sellaisia on järjestetty ja kyytiinkin on päässyt. Kannattaa tiedustella sieltä ja liittyä jäseneksi.
 
Takaisin
Ylös