Uusia liikennöitsijöitä?

Liittynyt
17 Helmikuu 2024
Viestit
216
Voisiko pääkauounkiseudulle joskus tulla liikennöimään uusia liikennöitsijöitä? Ja voisivatko jotkut nykyiset liikennöitsijät liikennöidä enemmän linjoja kuin nyt. Itse haluaisin esim. Tammelundin Liikenteen, Åbergin Linjan ja Korsisaaren liikennöivän laajalti HSL-linjoja, kahden jälkimmäisen myös Helsingin sisäisiä linjoja. Nyt on vain 9 liikennöitsijää, kun esim. 50 vuotta sitten oli peräti 38, eli yli neljä kertaa enemmän. Voisivatko esim. Savonlinja, Reissu Ruoti, Koiviston Auto (omalla nimellään) tai joku uusi ulkomaalainen toimija tulla? Entä voisivatko nykyiset liikennöitsijät muuttua tulevaisuudessa?
 
Kokonaisuudessaan pidän todennäköisempänä, että liikennöitsijöiden määrä alueella tulee pikemminkin laskemaan kuin kasvamaan. Konsolidaatiokehitys on ollut aika vahvaa, mikä ei toki ole mikään ihme, kun katsoo miten veristä kilpailu alalla on. Varsinkin Tammelund, Åberg ja Korsisaari on sellaisia yhtiöitä, mitkä hyvinkin saattaisivat mennä kaupaksi, jos omistajat siihen suostuisivat (ja hinta olisi sopiva).

Isosta kolmikosta Koiviston auto on mielenkiintoinen tapaus, koska se tulee vaihtamaan omistajaa parin vuoden sisällä, koska yrityksen omistava CapMan Nordic Infrastructure Fund -rahasto on exit-vaiheessa. Muuten en pidä kovin todennäköisenä, että alueelle tulisi ulkomaalaisia toimijoita, mutta KA:n ostaminen voisi kiinnostaa jotain yhtiötä. Pohjolan liikennekin voisi hyvinkin olla kaupan, kun VR selkeästi pyrkii keskittymään raiteille, eikä bussi- ja junaliikenteen välillä ole kovinkaan suuria synergiaetuja. Toisaalta taas kun VR:llä on Ruotsissa aika merkittävää bussiliiketoimintaa, Suomen ja Ruotsin välillä voisi jotain synergiaetuja löytää (esim. yhteiset autotilaukset tai autojen siirtäminen konsernin sisällä; esim. MANit).
 
Kokonaisuudessaan pidän todennäköisempänä, että liikennöitsijöiden määrä alueella tulee pikemminkin laskemaan kuin kasvamaan. Konsolidaatiokehitys on ollut aika vahvaa, mikä ei toki ole mikään ihme, kun katsoo miten veristä kilpailu alalla on. Varsinkin Tammelund, Åberg ja Korsisaari on sellaisia yhtiöitä, mitkä hyvinkin saattaisivat mennä kaupaksi, jos omistajat siihen suostuisivat (ja hinta olisi sopiva).

Isosta kolmikosta Koiviston auto on mielenkiintoinen tapaus, koska se tulee vaihtamaan omistajaa parin vuoden sisällä, koska yrityksen omistava CapMan Nordic Infrastructure Fund -rahasto on exit-vaiheessa. Muuten en pidä kovin todennäköisenä, että alueelle tulisi ulkomaalaisia toimijoita, mutta KA:n ostaminen voisi kiinnostaa jotain yhtiötä. Pohjolan liikennekin voisi hyvinkin olla kaupan, kun VR selkeästi pyrkii keskittymään raiteille, eikä bussi- ja junaliikenteen välillä ole kovinkaan suuria synergiaetuja. Toisaalta taas kun VR:llä on Ruotsissa aika merkittävää bussiliiketoimintaa, Suomen ja Ruotsin välillä voisi jotain synergiaetuja löytää (esim. yhteiset autotilaukset tai autojen siirtäminen konsernin sisällä; esim. MANit).
Voisivatko Arriva, Keolis tai Stagecoach tulla Suomeen?
 
Voisiko pääkauounkiseudulle joskus tulla liikennöimään uusia liikennöitsijöitä? Ja voisivatko jotkut nykyiset liikennöitsijät liikennöidä enemmän linjoja kuin nyt. Itse haluaisin esim. Tammelundin Liikenteen, Åbergin Linjan ja Korsisaaren liikennöivän laajalti HSL-linjoja, kahden jälkimmäisen myös Helsingin sisäisiä linjoja. Nyt on vain 9 liikennöitsijää, kun esim. 50 vuotta sitten oli peräti 38, eli yli neljä kertaa enemmän. Voisivatko esim. Savonlinja, Reissu Ruoti, Koiviston Auto (omalla nimellään) tai joku uusi ulkomaalainen toimija tulla? Entä voisivatko nykyiset liikennöitsijät muuttua tulevaisuudessa?
Reissu Ruoti tosiaan ajaa pakuilla mutta mielestäni TLL, ÅL tai KS voisi laajentaa liikennettä Hsl alueella
 

Liitetiedostot

  • Stagecoach 01.jpg
    Stagecoach 01.jpg
    118.9 KB · Lukukerrat: 41
  • Stagecoach 02.jpg
    Stagecoach 02.jpg
    87.7 KB · Lukukerrat: 41
Voisivatko esim. Savonlinja, Reissu Ruoti, Koiviston Auto (omalla nimellään) tai joku uusi ulkomaalainen toimija tulla?
Toivottavasti ei ainakaan Reissu Ruoti, joka lopetti viime vuonna sekä Lahden että Hämeenlinnan paikallisliikenteen liikennöimisen kesken sopimuskausien. Noin epäluotettavan liikennöitsijän paluu HSL-liikenteeseen olisi pelkästään huono asia.
 
Mitä tarkoitat tällä? Johan se on jonkin aikaa ollut Koiviston Auton nimellä
Pelkkä Koiviston Auto, ei Koiviston Auto Helsinki. Tai toimen Koiviston Auton tytäryhtiö. Ehkä Koiviston Auto myydään joskus ja HelB toimii jälleen omalla nimellään, joka oli parempi.
 
Ja Concordiasta tuli Nobina.
Olis ihan kiva et joku uus liikennöitsijä tulis mutta se voi olla ettei ihan hetkeen ainakaan ole tulossa.

Alan nyt spekuloimaan aika kaukaa mutta olisikohan mahdollista että OnniBus alkaisi liikennöimään noita HSL alueen sisäisiä linjoja?
Tai esimerkiksi toinen olis mahdollinen mutta en usko sen tapahtuvan niin Länsilinjat tulis HSL alueelle myös mutta en usko että tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Pelkkä Koiviston Auto, ei Koiviston Auto Helsinki. Tai toimen Koiviston Auton tytäryhtiö. Ehkä Koiviston Auto myydään joskus ja HelB toimii jälleen omalla nimellään, joka oli parempi.
Mitä iloa tästä olisi kenellekään? Niissä busseissa nytkin lukee Koiviston Auto, sillä tuskin on mitään merkitystä minkä niminen tytäryhtiö siellä on taustalla. Veikkaisin että 99% matkustajista ei edes huomaa, minkä yhtiön bussilla matkustaa, suuri osa ei edes bussin mallia.

Vastaus muihin kysymyksiisihän on, että toki mikä vain nykyinen tai uusi bussiyhtiö voi kasvattaa osuuttaan HSL-liikenteessä jos osallistuvat kilpailutuksiin ja voittavat niitä. Mutta nämä firmat tekevät päätöksensä tavoitellakseen voittoa, eivät tuottaakseen iloa muutamalle joukkoliikenneharrastajalle.
 
Takaisin
Ylös