killerpop sanoi:
Vaasassa tehtiin se, mihin muualla ei olla uskallettu ryhtyä. Puolitettiin hinnat ja nostettiin kertaheitolla matkustajamääriä.
Olen samaa mieltä, tämä oli rohkea veto. Matkustajamäärät taisivat nousta peräti 50 %. Kun olen ajoittain siellä päin käynyt, niin kun ennen oli viikonloppuna päiväsaikaan bussissa 1 matkustaja, niin nyt siinä on 2 matkustajaa. Ruuhka-ajoista en tiedä, en ole matkustanut. Kai ne aika täysinä menevät, eipä kai muuten noin isoja autoja kannattaisi ajattaa.
Mielessäni pyörii, että jos vielä palvelutasoa nostettaisiin suunnittelemalla reitit uusiksi tukemaan poikittaismatkojen tekoa, kaksinkertaistamalla vuoroja, saataisiinko sillä lisämatkustajia? Millaisia kokemuksia muista kaupungeista on siitä, että matkustajamäärien vähetessä ei supistetakaan palveluita ja nosteta hintoja vaan parannetaan niitä ja lasketaan hintaa?
Vuoroväleillä ja reiteillä on merkitystä heidän kannaltaan, joilla bussin käyttö ei ole rahasta kiinni vaan sopivien yhteyksien puutteesta. Maksaahan se autonkin pito erittäin suuria summia kuukaudessa, eikä siitä valiteta.
Voitaisiin myös kokeilla yhteyksien tarjoamista ravintoloiden sulkemisaikaan. Tuossa ravintolaideassa pointtina on se, että silloinhan kysyntä on hetkellinen piikki ja on paljon käteisellä maksajia. Näillä juhlijoita täynnä kulkevilla busseilla voitaisiin paikata muun ajan liikenteen tappiota.