Vaasan paikallisliikenne

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Vaasassa paikallisliikenteessä on muutamia linjoja, jotka kulkevat tunnin välein ja palvelevat lähinnä koululaisia. Kaupunki on hyvin autoistunut, mutta pyöräilykin on ainakin lämpimillä ilmoilla suosittua. Kertalippu on 2,50, eli edestakainen reissu keskustaan kustantaa aika paljon ottaen huomioon autoistumisasteen. Linjoilla ei muualle kuin keskustaan sitten pääsekään, ellei halua käyttää matkaan odotteluineen tuntia.
 
Vaasassa tehtiin se, mihin muualla ei olla uskallettu ryhtyä. Puolitettiin hinnat ja nostettiin kertaheitolla matkustajamääriä.

Vaikka kertalippujen hinnat kovilta tuntuvatkin (ja pyhisin vielä korkeammat), niin mitäs tuumaatte tästä?
- Aikuisten kuukausilippu 22,00e
- Nuorten kuukausilippu 11,00e (alle 19-vuotiaat)
- Vaasassa kirjoilla olevan opiskelijan kuukausilippu 16,50e

(hinnat: http://www.vaasanpaikallisliikenne.fi/ )

Jos Vaasan Paikallisliikenne Oy:n liikenne ei riitä, niin onhan sitten saatavilla Vaasan seutulipputuotteita.

Voi tietty kysyä, saako vastinetta rahalleen, mutta nykyisellään voisi Vaasan olevan hintatasoltaan ainakin oikealla polulla.
 
killerpop sanoi:
Vaasassa tehtiin se, mihin muualla ei olla uskallettu ryhtyä. Puolitettiin hinnat ja nostettiin kertaheitolla matkustajamääriä.

Olen samaa mieltä, tämä oli rohkea veto. Matkustajamäärät taisivat nousta peräti 50 %. Kun olen ajoittain siellä päin käynyt, niin kun ennen oli viikonloppuna päiväsaikaan bussissa 1 matkustaja, niin nyt siinä on 2 matkustajaa. Ruuhka-ajoista en tiedä, en ole matkustanut. Kai ne aika täysinä menevät, eipä kai muuten noin isoja autoja kannattaisi ajattaa.

Mielessäni pyörii, että jos vielä palvelutasoa nostettaisiin suunnittelemalla reitit uusiksi tukemaan poikittaismatkojen tekoa, kaksinkertaistamalla vuoroja, saataisiinko sillä lisämatkustajia? Millaisia kokemuksia muista kaupungeista on siitä, että matkustajamäärien vähetessä ei supistetakaan palveluita ja nosteta hintoja vaan parannetaan niitä ja lasketaan hintaa?

Vuoroväleillä ja reiteillä on merkitystä heidän kannaltaan, joilla bussin käyttö ei ole rahasta kiinni vaan sopivien yhteyksien puutteesta. Maksaahan se autonkin pito erittäin suuria summia kuukaudessa, eikä siitä valiteta.

Voitaisiin myös kokeilla yhteyksien tarjoamista ravintoloiden sulkemisaikaan. Tuossa ravintolaideassa pointtina on se, että silloinhan kysyntä on hetkellinen piikki ja on paljon käteisellä maksajia. Näillä juhlijoita täynnä kulkevilla busseilla voitaisiin paikata muun ajan liikenteen tappiota.
 
Viimeksi muokattu:
Vaasassa tehtiin se, mihin muualla ei olla uskallettu ryhtyä. Puolitettiin hinnat ja nostettiin kertaheitolla matkustajamääriä.

Voi tietty kysyä, saako vastinetta rahalleen, mutta nykyisellään voisi Vaasan olevan hintatasoltaan ainakin oikealla polulla.


Miten nyt, miltei vuosi kulunut, onko Vaasassa tapahtunut odotettua nousua liikennemäärissä?

Missä vaiheessa nämä vaasat, lappeenrannat ja hämeenlinnat ovat vaipuneet siihen että kalusto on vanhahkoa ja yleensä jonkun toisen entistä, vai ovatko ne aina olleetkin siinä tilanteessa ettei uusilla autoilla ole täysiä vuoroja ajettu?
Ainakin Jyväskylän muistan olleen joskus uuden ja tiheästi vaihtuvan kaluston kaupunki mutta niistä Aren ajoista on jo aikaa, jotain tapahtui tässä välillä mutta mitä? Onko sama kohtalo edessä muuallakin ellei jotain tapahdu? Ja mitä itse asiassa tapahtui, muuttuiko kaupunkirakenne, ihmisten pakkomatkustaminen väheni ja poistui, vai mitä? (Koiviston Auton moittimisen voi jättää suoraan pois.)

Tuo Vaasa voisi vastata ainakin hintakysymyksen merkittävyyteen, reitistö ja arvostuskysymykset ovat kai siellä ennallaan hinnoittelun muutoksesta huolimatta. Vaasassa tämän alennuksen, eli tulonsiirron matkustajille, rahoittaa varmaankin Vaasan kaupunki. Onko Vaasassa jotain pysyvyyttä tuossa järjestelyssä vai onko kysymyksessä tilapäinen kokeilu?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Missä vaiheessa nämä vaasat, lappeenrannat ja hämeenlinnat ovat vaipuneet siihen että kalusto on vanhahkoa ja yleensä jonkun toisen entistä, vai ovatko ne aina olleetkin siinä tilanteessa ettei uusilla autoilla ole täysiä vuoroja ajettu?

Itse asiassa Lappeenranta on keskisuurten kaupunkien joukossa positiivinen poikkeus. Lähes koko liikenne hoidetaan matalalattiabusseilla, joista uusimmat ovat vuosilta 2002 ja 1999. Tarkempi listaus Lappeenrannan kalustosta löytyy Henri Karppisen sivuilta. Osa autoista on tullut Lappeenrantaan uutena, osa konsernin sisäisinä siirtoina muilta paikkakunnilta.

Muuten pienten ja keskisuurten kaupunkien osalta voisi todeta, että niihin on aina hankittu katureita käytettynä. Varsinkin pääkaupunkiseudulta ja Turusta sai vielä 90-luvullakin monilta yhtiöiltä alle 10-vuotiaita (jopa 3-4-vuotiaita) hyväkuntoisia autoja, joilla ajettiin pikkukaupunkien linjoja vielä pitkään. Uusiakin autoja useimpiin kaupunkeihin hankittiin 1980-luvulle asti, mutta 1990-2000-luvulla uusien katureiden hankinnat ovat olleet lähinnä yksittäisten (joissain tapauksissa yhteiskunnan tukemien) autohankintojen varassa.
 
Vaasan Paikallisliikenne Oy on ostanut entisen TKL #209:n


Auto korvannee nivel-Ikaruksen.
 
Matkahuollon 44 matkan lippu ei kelvannut Vaasan Paikallisliikenteeessä ainakaan 15.12. linjan 1 klo 11.00 vuorossa Torin pysäkiltä. Bussimatkustus näytti olevan suosittua: koko 50 min kestäneen kierroksen ajan kyydissä oli vähintään parikymmentä matkustajaa.

Wiik & Strömin numero 14 näytti olevan nivelauto (haitaribussi). En ollut tiennytkään, että sellaisia olisi pikkukaupungeissa - onko muualla?
 
Wiik & Strömin numero 14 näytti olevan nivelauto (haitaribussi). En ollut tiennytkään, että sellaisia olisi pikkukaupungeissa - onko muualla?

Vaasan (Wiik & Ström #2 Volvo B10MA Wiima N202 sekä em. #14 ja Vaasan Paikallisliikenne #4 Volvo B10MA Ajokki City N) lisäksi nivelbusseja löytyy ainakin Lappeenrannasta (Savonlinja #560 Setra SG 221 UL), Joensuusta (Lehtosen Liikenne #18 Volvo B58A Wiima N200) ja Rovaniemeltä (Ketosen Liikenne #6 Volvo B10MA Wiima N202 sekä numeroimaton Volvo B10MA Säffle System 2000). Kotkassa Jyrkilällä oli yksi nivel-Wiima, joka poistui muistaakseni pian vuosituhannen vaihteen jälkeen. Nykyään kaupungissa ajelee muutama telibussi. Kovin kauan aikaa ei ole viimeisen porvoolaisnivelenkään poistumisesta.
 
Millaanens toi on toi nivel-Ikarus? En oo koskaan semmoosta Vaasassa tai muuallakaan Suomeessa nähäny.

Tällainen (kuvat maaliskuulta 2008):


Enkä usko että jatkossakaan tulet näkemään, koska tuo TKL:n teli-Wiima korvasi kaiketi juuri ko vanhuksen.

Korimalli siis Ikarus 196 ja rakennettu Volvo B10M -alustalle. Näitä tuli jokunen yksilö Ruotsiin vuodesta 1982 alkaen, josta tämä Vaasankin yksilö on peräisin.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kuvista! Nämä ovatkin juu tätä erikoista Ikaruksen korisarjaa, joissa ei ole mitään Ikarukseen viittaavaakaan näkyvissä :) Tilaajan piirusten mukaan on tehty. Vastaava sarjahan on koottu aikoinaan Hampuriin, 1970-luvun VÖV standardin mukaisia linjureita. Minä jo hetken elättelin toivetta nähdä aito 280 Suomen rekisterissä ;)
 
Vs: Wiik & Ström

Mitä linjoja Wiik & Ström ajaa Vaasassa ja ympäristökunnissa? Kuinka Vaasan kaupungin paikallisliikenne toimii? Vaasan Paikallisliikenne on siis kaupungin omistama liikenneyhtiö busseineen, mutta osaa sen omista aikatauluista löytyvistä linjoista ajaa mm. Wiik & Ström ja aiemmin myös Liikenne Joki? Vähän on jäänyt epäselväksi tuo Vaasan paikallisliikenne johtuen siitä, että siellä on niin monta yhtiötä liikennöimässä, kun yleensä keskisuurissa kaupungeissa on vain yksi sisäisen liikenteen bussiyritys ja se on yksityinen, eikä kaupungin omistama.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös