• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Vantaan linjan 51 aikataulut muuttuvat 8.11.

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Vantaan linjan 51 aikataulut muuttuvat 8.11.

Bussilinjan 51 arkitaulut muuttuvat maanantaista 8.11. alkaen. Uusia aikatauluja saa kuljettajalta linjan busseista.



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En voi kuin ihmetellä 51:n uutta aikataulua, tähän asti arkisin lähdöt Hämeenkylästä ovat olleet koko päivän minuuteilla 07 ja 37 ja Lentoasemalta 06 ja 36, ajoaikaa on siis ollut päästä päähän tunti, nyt Hämeenkylän lähtöajat muuttuvat minuuteille 22 ja 52 ja Lentoaseman ajat säilyvät ennallaan, lisäksi lähdöt 16,49, 19,55 ja 20,55 Hämeenkylästä poikkeavat jostain syystä tästä 22/52 kaavasta, kummallista kun joidenkin yksittäisten lähtöjen aikoja pitää muuttaa muutamalla minuutilla jolloin aikataulun muistaminen matkustajalle vaikeutuu! Mikäli linjaa ajetaan jatkossakin neljällä autolla kuten tähän asti, niin ihmettelen kuinka se tällä aikatululla onnistuu, esimerkiksi kentältä klo 14.06 lähtevän vuoron tulisi lähteä takaisin Hämeenkylästä 14.52, ajo-aikaa tässä suunnassa on siis 46min, taitaa tehdä aika tiukkaa kun kyseisen linjan on muutoinkin vaikea pysyä aikataulussa! Takaisin kentälle onkin sitten ajo-aikaa ruhtinaalliset 74min kun vuoro lähtee kentältä klo 16.06. Varmaankin tälle muutokselle jokin perustelu löytyy mutta itse linjan vakikäyttäjänä en sitä ymmärrä.

Mainittakoon vielä että linjalle lisätään myös aamulähdöt arkisin Hämeenkylästä klo 4.26 ja Lentoasemalta 5.36, jos hyppää tuohon 4.26 lähtevään bussiin Hämeenkylästä niin joutuu vielä maksamaan yötaksan, Pähkinärinteestä kyytiin pääsee jo nippanappa normaalihinnalla!
 
Mikäli linjaa ajetaan jatkossakin neljällä autolla kuten tähän asti, niin ihmettelen kuinka se tällä aikatululla onnistuu, esimerkiksi kentältä klo 14.06 lähtevän vuoron tulisi lähteä takaisin Hämeenkylästä 14.52, ajo-aikaa tässä suunnassa on siis 46min, taitaa tehdä aika tiukkaa kun kyseisen linjan on muutoinkin vaikea pysyä aikataulussa! Takaisin kentälle onkin sitten ajo-aikaa ruhtinaalliset 74min kun vuoro lähtee kentältä klo 16.06. Varmaankin tälle muutokselle jokin perustelu löytyy mutta itse linjan vakikäyttäjänä en sitä ymmärrä.

V51:lle tulee viides auto arkiliikenteeseen eli kierrosaika pitenee 150 minuuttiin. Linja on tiettävästi kärsinyt alkusyksyn myöhästelyistä. En ole nyt viime aikoina liikkunut Ylästöntien länsipäässä iltapäiväruuhkan aikaan, mutta ainakin viime talvena tulin muutaman kerran havainneeksi, että autojono saattoi seistä Ylästön asuinalueelle asti. Arvatenkin tuo ruuhka on johtunut Kehä III:n ruuhkia kiertämään lähteneistä autoilijoista. Lentoaseman ympäristökin on usein iltapäivisin varsin ruuhkainen.
 
Nuo myöhästelyt ajoittuvat nimenomaan ruuhka-aikoihin, päivällä ja iltaisin bussit pysyvät varsin hyvin aikataulussa, silti yksi lisäauto sijoitetaan linjalle kokopäiväisesti, kuinka tähän on varaa kun samaan aikaan puhutaan liikenteen supistamisesta? Nyt kun kierrosaika oleellisesti lisääntyy mutta ajoaika päivällä ja illalla pysyy samana niin seisonta-aika Hämeenkylän päätepysäkillä saattaa olla jopa 25min mikä kuulostaa aika kohtuuttomalta! Tämä yhden auton lisääminen ei siis edes paranna palvelua muilta osin kuin että auttaa pysymään paremmin aikataulussa muutamana aamun ja iltapäivän ruuhkatuntina. Palvelun parannus olisi ollut esim. muuttaa linjan reittiä jo nyt kulkemaan Rajatorpassa Nuijatien kautta, eikä vasta 2014 kehäradan aloittaessa, tämä lyhentäisi huomattavasti Nuijatien varrella asuvien pysäkkimatkaa kun ei tarvitsisi kävellä Rajatorpantielle Myyrmäkeen päästäkseen.
 
Nyt kun katselin uuden aikataulun ohitusaikoja, niin Lentoaseman suunnalta tultaessa ei ole annettu yhtään lisää ajoaikaa Ylästöön eikä Myyrmäkeen, ohitusajat ovat täsmälleen samat kuin ennen. Jos kerran linja kärsii myöhästelyistä niin eikö silloin pidentyneet ajoajat pitäisi näkyä myös välipisteiden ohitusajoissa? Ainakin Myyrmäkeen tultaessa bussi on ruuhka-aikaan yleensä 5-10 min aikataulusta jäljessä.

Toinen asia jota ihmettelen on linjojen 51 ja 55 tahdistaminen välillä Pähkinärinne - Myyrmäki - Ylästö - Pakkala. Kummatkin linjat ajavat tätä väliä pääosin samaa reittiä lukuunottamatta Martinlaaksossa ja Ylästössä tapahtuvia poikkeamia, kummankin linjan ajo-aika on n. 50min joten periaatteessa tahdistamisen pitäisi onnistua ainakin ruuhkan ulkopuolella kun kummallakin linjalla on 30min vuoroväli, näin yhteiselle osuudelle saisi tasaisen 15min välin. Aiemmin ohitusajat Pähkinärinteessä Lammaskujan pysäkiltä Myyrmäkeen olivat esim. 10.03/55, 12/51, 33/55, 34/50, 42/51. Nyt ohitusajat ovat vielä huonommat, 10.03/55, 27/51, 33/55, 34/50, 57/51. Linjat 51 ja 55 pystyisi tahdistamaan siten että 51 lähtisi Hämeenkylästä aina 13/43 ja linja 55 Varistosta 00/30 kuten tähänkin asti, näin olisi tasainen 15min vuoroväli Pähkinärinteestä Pakkalaan, Pakkalasta Myyrmäen suuntaan linjat ovat nyt jo hyvin tahdistettu ja niillä on tasainen 15min vuoroväli.

Lisäksi lopettaisin linjan 51 liikennöinnin jo klo 21 ja loppuillan lähdöt hoidettaisiin siten, että joka toinen linjan 55 vuoro ajettaisiin N-tunnuksella jotka ajaisivat Tikkurilasta tultaessa Lentoasemantien, Väinö Tannerintien ja Pakkalan puistotien kautta Ylästöntielle, josta edelleen linjan 51 reittiä Hämeenkylään. Samoin voitaisiin korvata 51:n la - su varhaisaamujen liikenne tällä 55N tunnuksella. Suora yhteys Länsi-Vantaalta lentoasemalle kuitenkin poistuisi ja vaihto tapahtuisi Jumbon kohdalla esim. linjalle 61. Linjan 51 matkustajamäärät ovat kuitenkin myöhäisilloissa ja vkl-aamuissa niin pieniä, että tämä vaihto ei olennaisesti hankaloittasi lentoasemalle menevien matkaa, jos vain vaihtaminen linjojen 61 ja 55N välillä suunniteltaisiin hyvin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös