- Liittynyt
- 5 Marraskuu 2007
- Viestit
- 270
En löytänyt sopivaa ketjua sodan vaikutuksista Venäjän raideliikenteeseen, joten aloitin uuden.
Oletin aina, että edes raideliikenne olisi Venäjällä jokseenkin omavaraista, mutta näin ei näytä olevan.
https://www.railway.supply/en/russian-railway-is-on-the-verge-of-collapse/
Näyttää siltä, että modernit tavaravaunutkin käyttävät länsikomponentteja (artikkelissa mainitaan mm. SKF:n laakerit) ja nyt jo 10 000 vaunua seisoo ja yhteensä yli 200 000 vaunua on kärsimässä laakeripulasta lähiaikoina.
Artikkelista jää vaikutelma, että on epävarmaa pystyykö paikalliset valmistajat tuottamaan korvaavia laakereita, ja jos pystyvät, minkälaisia määriä.
Venäjällä epäilemättä on reilusti vanhempia paikallista tekoa olevia vaunuja, joten ehkä tuo vielä ei romahduta koko maan tavaraliikennettä, mutta hurjasta määrästä on silti kyse.
Herää toki kysymys minkälaisia vaikutuksia pakotteilla on matkustajaliikenteeseen, voisi olettaa että Sapsaneissa ja muissa yhteistyöjunissa on myös länsimaisia komponentteja.
Tässä uutinen toukokuulta Siemensin lähdöstä Venäjältä, mutta varsinaisia vaikutuksia junien huoltoon ei spekuloida:
https://www.railtech.com/all/2022/0...ssia-mobility-division-takes-hit/?gdpr=accept
Oletin aina, että edes raideliikenne olisi Venäjällä jokseenkin omavaraista, mutta näin ei näytä olevan.
https://www.railway.supply/en/russian-railway-is-on-the-verge-of-collapse/
Näyttää siltä, että modernit tavaravaunutkin käyttävät länsikomponentteja (artikkelissa mainitaan mm. SKF:n laakerit) ja nyt jo 10 000 vaunua seisoo ja yhteensä yli 200 000 vaunua on kärsimässä laakeripulasta lähiaikoina.
Artikkelista jää vaikutelma, että on epävarmaa pystyykö paikalliset valmistajat tuottamaan korvaavia laakereita, ja jos pystyvät, minkälaisia määriä.
Venäjällä epäilemättä on reilusti vanhempia paikallista tekoa olevia vaunuja, joten ehkä tuo vielä ei romahduta koko maan tavaraliikennettä, mutta hurjasta määrästä on silti kyse.
Herää toki kysymys minkälaisia vaikutuksia pakotteilla on matkustajaliikenteeseen, voisi olettaa että Sapsaneissa ja muissa yhteistyöjunissa on myös länsimaisia komponentteja.
Tässä uutinen toukokuulta Siemensin lähdöstä Venäjältä, mutta varsinaisia vaikutuksia junien huoltoon ei spekuloida:
https://www.railtech.com/all/2022/0...ssia-mobility-division-takes-hit/?gdpr=accept