Raitiotien toteuttamiskustannukset on arvioitu Turun seudun joukkoliikenne 2020 - selvityksessä. Raitiotie + kävelykadun tasoinen muun katuympäristön kunnostaminen keskustassa maksaa noin 8 - 10 miljoonaa euroa / km, josta itse raitiotie sähköistyksineen noin 3 miljoonaa euroa / km. Keskustan pyöräteiden rakentaminen maksaa kokonaisuudessaan noin 2-4 miljoonaa euroa.
Karkea arvio keskustan katuympäristön parannuksien ja raitioteiden toteuttamispotista keskustan osalta voisi olla noin 40-50 miljoonaa euroa. Tällä rakennetaan noin 4-5 km katuympäristöä kokonaan uudestaan kävelykadun laatutasolle ja rakennetaan raitiotiet keskustan osalta.
Osan investoinneista toteuttamiskustannuksia on vaikea arvioida ilman yksityiskohtaisia laskelmia. Esimerkiksi Matkakeskuksen ja Aninkaisten tunnelin toteuttamiskustannuksia ei voi noin vain arvioida vaan tarvittaisiin yksityiskohtaisempi selvitys kustannuksista ja tuotoista.
Kaupungille lankeavia kustannuksia voidaan kattaa seuraavilla tuloilla:
- Lisääntyvät kiinteistöverotulot kun kauppa sijoittuu Turkuun ja sen keskustaan esim. Kaarinan, Raision tai Maskun sijaan.
- Tonttimyynnin tai maankäyttösopimuskorvauksen tulot uudisrakentamisen osalta (100% tontin arvosta kun tontin omistaa kaupunki, Turun nykykäytännön mukaan 45% tontin arvosta yksityisten omistamilla tonteilla)
- Maankäyttö- ja rakennuslain mukainen kehittämiskorvaus kehittämisalueelta (tätä voidaan suhteuttaa siihen, että keskustan kiinteistönomistajat ovat väittäneet olevansa valmiita investoimaan noin 50-60 miljoonaa euroa Toriparkkiin).
Yhteiskunta maksaa myös keskustan ulkopuolisten kauppakeskusten infrakustannukset. Esimerkiksi Skanssi ja Mylly perustuvat valtion maksamiin moottoritietasoisiin pääteihin sekä kaupunkien maksamiin lähiympäristön teihin. Niiden kustannuksia ei ole katettu kokonaan tonttimyynnin tuloilla.
Keskustan pysäköintilaitosten osalta Turussa on toistaiseksi linjana ollut, että kiinteistösijoittajat maksavat ne. Viime vuosina useat tällaiset tahot ovat väittäneet olevansa valmiita rakentamaan pysäköintihallin Kauppatorin alle, joka maksaa paikkaa kohden noin 2-3 kertaa enemmän kuin kallioluola; ainoa julkaistu kustannusarvio oli n. 90 000 e/paikka. Pysäköintipaikkojen osalta pääkysymys on se, ovatko keskustan kiinteistösijoittajat halukkaita investoimaan niihin. Jos halukkuutta ei ole, ei pysäköintipaikkoja tarvitse toteuttaa.
Asuntojen osalta periaatteena on yleensä ollut että pysäköintipaikat toteutetaan asuntojen rakentamisen yhteydessä tontille. Koska laitospysäköintipaikasta ei yleensä peritä asukkailta investointi kustannukset kattavia maksuja, keskustassa autottomat asuntokunnat yleensä tukevat autollisten pysäköintiä rahallisesti. Autopaikat eivät ole ilmaisia; edullinen laitospaikka maksaa 15-30 000 e / ap, josta normaali kuukausivuokra olisi tasoa 60 - 120 e/kk.
Ajatus suunnitelmassa ei ole, että uudet keskustan asuntoalueet olisivat autottomia, mutta ajatuksena on kyllä oleellisesti vähentää autopaikkamäärää ja tarjota oman auton kanssa kilpailukykyiset muut liikennepalvelut kuten kunnolliset pyörätiet, joukkoliikenteen runkolinjat joko bussi tai raitiotie sekä yhteiskäyttöautot oman auton omistuksen vaihtoehdoksi. Tällöin voidaan päästä ehkä noin 1 autopaikkaan / 150-200 m2 kun nykyään Turussa keskustassa vaaditaan 1 autopaikka / 80-120 m2 ja lähiöissä yleensä 1-2 ap/asunto.