• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

VR: VR:ltä ja Tammelta lasten junakirja

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
VR ja kustannusosakeyhtiö Tammi ovat tehneet yhteistyössä lasten junakirjan juhlistaakseen 150-vuotiasta VR:ää.Kirjassa on monipuolinen valikoima matka-aiheisia runoja, leikkejä ja lauluja vuosikymmenten varrelta. Sieltä löytyvät esimerkiksi Jukka Virtasen Junalla runorataa -runo sekä Eppu Nuotion r


Lue tiedote VR-konsernin sivuilta...
 
VR ja kustannusosakeyhtiö Tammi ovat tehneet yhteistyössä lasten junakirjan juhlistaakseen 150-vuotiasta VR:ää.
VR-Yhtymä ei ole 150-vuotias. Rautatieliikenne Suomessa on 150-vuotias ja rataverkko on 150-vuotias. Valtiolla on ollut 150 vuoden ajan eri nimillä virasto, jonka tehtävä on ollut ylläpitää rataverkkoa. Rautatieliikenteen hoito oli tämän saman viraston tehtävä, mutta virastolta se tehtävä lakkasi kun perustettiin liikelaitos ja sitten osakeyhtiö hoitamaan junaliikennettä. Junaliikenteen siirtyessä osakeyhtiölle radanpito siirtyi virastoon nimeltä Ratahallintokeskus, joka vietti asianmukaisesti 10-vuotispäiväänsä 2005, ennen kuin tämä virasto lakkautettiin ja sen tehtävät siirtyivät 2010 Liikennevirastolle sen rataosastoksi.

Minusta on oikein juhlia 150-vuotiasta rautatieliikennettä Suomessa, mutta ei 16 vuoden ikäistä yhtiötä 150-vuotiaana. Ei muillakaan aloilla pidetä nuorta yhtiötä vuosisatojen ikäisenä, vaikka se olisikin ostanut tai saanut haltuunsa tuotteen tai toimialan, joka on tätä yhtiötä vanhempi.

Antero
 
Oletko siis sitä mieltä, että VR:n ei pitäisi juhlistaa merkkivuotta lainkaan?

Oman näkemykseni mukaan nykymuotoinen VR (ja myös rautateiden viranomaistoiminnot) täyttä(v)ä(t) sen 150 vuotta. VR on omalta osaltaan suoraa jatkumoa vanhasta Valtionrautateistä. VR:ää yhtiöitettäessä samat duunarit jatkoivat samoissa duuneissaan, eivätkä yhdessä yössä unohtaneet yli satavuotiasta tietotaitojatkumoa.

Jos jonkin toiminnan virallinen muoto muuttuu, ei siihen tule mitään historiallista epäjatkuvuuskohtaa.
 
Oletko siis sitä mieltä, että VR:n ei pitäisi juhlistaa merkkivuotta lainkaan?
En, päin vastoin. Odottaisin VR-Yhtymältä kunnioitusta ja nöyryyttä sitä kohtaan, mitä on ollut sitä ennen. Edes tänä yhtenä vuotena. Mutta sitä, miten yhtymä menneisyyteen suhtautuu, kuvaa osuvasti tämän päivän uutinen HS:ssa Karjaalta: Siellä säilytetyn höyryveturin romutus on aloitettu, kuin juhlavuoden kunniaksi. Ja se homma hoituu kyllä ripeästi, perjantaihin mennessä. Tiedän, ettei VR-Yhtymä omista tätä veturia, mikä ei sinänsä ole yllätys, sillä perinteiden säilymisestä ovat saaneet kantaa huolta määrällisesti aivan muut kuin VR-Yhtymä. Ja yhtymää vastaan monet taistot käyden. Puhun myös omasta kokemuksesta, vaikka muut ovat saanet kokea paljon enemmän.

Viestissäni tartuin vain siihen, että VR ei täytä 150 vuotta. Ei ole edes olemassa enää organisaatiota nimeltä VR. Se lakkasi olemasta viimeistään 1995. Eli Valtionrautatiet ei koskaan saavuttanut 150 vuoden ikää, vaan se lakkautettiin ennen sitä. VR-Yhtymän historia alkaa vuodesta 1995, joten se ei missään tapauksessa täytä 150 vuotta tällä vuosisadalla. Jos edes koskaan.

VR-Yhtymä ei ole nykymuotoinen VR, sillä mikä oikeus tällä yksityisoikeudellisella osakeyhtiöllä olisi omia rataverkkoa ja liikennettä budjettirahoituksella hoitaneen viraston perinnettä. Sen viraston tarkoitus oli edistää rautatieliikennettä ja sitä kautta Suomen ja suomalaisten hyvinvointia. Tämä osakeyhtiö on nykyjohtonsa suulla vakuuttanut kerta toisensa jälkeen, että sen tehtävä on tuottaa rahaa ja erityisesti se on johdon tehtävä, koska siitä ja vain siitä se saa bonuksia. Jä tätä tehtäväänsä täyttääkseen se on innokkaasti supistanut ja supistamassa rautatieliikennettä ja tarjoamassa tilalle maantiekuljetuksia.

Lähinnä entistä VR:ää on Liikenneviraston rataosasto, koska sen tehtävä ja tavoite on edelleen periaatteessa sama kuin VR:llä. LiVi:n rataosasto ei tavoittele maksimaalista rahan keräämistä, vaan Suomen ja suomalaisten hyvinvointia edistävää rataverkkoa ja rautatieliikennettä. Tosin monessa paikassa se työ on aika epätoivoista, kun ainoa rataverkon käyttäjä ei ole kiinnostunut rataverkon käytöstä.

VR:ää yhtiöitettäessä samat duunarit jatkoivat samoissa duuneissaan, eivätkä yhdessä yössä unohtaneet yli satavuotiasta tietotaitojatkumoa.
Moni duunari on saanut jatkaa myös VR-Yhtymän hommissa, mutta yhtä moni on saanut kenkää. Karkeasti ottaen porukkaa oli 1990-luvulla 30.000 ja nyt puolet. Ja samalla on potkittu pihalle ilmeisesti enemmän kuin puolet siitä perinteestä ja osaamisesta, jota 135 vuoden aikana ehdittiin kerätä. Tilalle on otettu kaikenlaisia kvartaaliekonomeja, jotka eivät ymmärrä kuin romuttaa lumiauratkin, kun niitä ei kesäisin tarvita. Ja sitten matkustetaan Moskovaan kuulemaan, että junaliikenne toimii talvella paremmin, kun radat aurataan. Sen kvartaaliekonomin mielestä auraaminen on ollut ihan turhaa, kun pöllyttäähän jokainen juna sitä lunta koko ajan.

Tiedot VR-Yhtymän henkilökunnan tyytyväisyydestä ovat sitä luokkaa, että eiköhän yhtymä pääse lopuistakin rautatieliikenteen perinteitä kunnioittavista työntekijöistään mukavasti eroon ilman irtisanomisiakin. Lisäksi tiedän, että talon rekrytointipolitiikallakin on pyritty pitämään turha menneisyyden kunnioitus poissa osakeyhtiöstä. Jos on ollut rautatieharrastajan maineessa, se on yleensä ollut rasite ja peruste valita joku toinen. Entä miten näkyy rautatieosaamisen ja alan tuntemuksen arvostus viime aikojen johtajanimityksissä?

Antero
 
Viimeksi muokattu:
Minusta on oikein juhlia 150-vuotiasta rautatieliikennettä Suomessa, mutta ei 16 vuoden ikäistä yhtiötä 150-vuotiaana. Ei muillakaan aloilla pidetä nuorta yhtiötä vuosisatojen ikäisenä, vaikka se olisikin ostanut tai saanut haltuunsa tuotteen tai toimialan, joka on tätä yhtiötä vanhempi.
Esimerkki muualta: Kyllähän silloinen Deutsche Bundesbahn oli pääosassa, kun Saksan Liittotasavallassa juhlittiin rautateiden 150-vuotista taivalta vuonna 1985. Minkäs ikäinen pulju DB olikaan siihen aikaan? ;)
 
Esimerkki muualta: Kyllähän silloinen Deutsche Bundesbahn oli pääosassa, kun Saksan Liittotasavallassa juhlittiin rautateiden 150-vuotista taivalta vuonna 1985. Minkäs ikäinen pulju DB olikaan siihen aikaan? ;)
Juhlittiinko "demokraattisessa" Saksassa rautateitä millään lailla tuolloin?
 
Juhlittiinko "demokraattisessa" Saksassa rautateitä millään lailla tuolloin?
Näköjään juhlittiin:
http://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Bildergalerien/19850712-erf/erf-071985.html
http://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Bildergalerien/19850826-mg/mg-081985.html
...mutta tuokin 150-vuotisteema on kätevästi saatu piilotettua tämän hienon saavutuksen alle "40 Jahre Eisenbahnen in Volkes Hand" eli "rautatiet 40 vuotta kansan kädessä" (1945-85). Katsantokanta tuokin, kun Deutsche Reichsbahnin perustamisvuosi on kuitenkin 1949. ;)

Mutta joka tapauksessa juhlinta näyttää olleen työkalu-Saksassa huomattavasti hillitympää kuin kapitalistisen luokkavihollisen maaperällä.
 
Itse asiassa Deutsche Reichsbahnin perustamisvuotena voidaan minusta kyllä tavallaan pitää myös vuotta 1945. Silloin nimittäin vanha DR jaettiin neljän eri miehitysvyöhykkeen rautatieyhtiöiksi, ja neuvostovyöhykkeen yhtiön nimenä oli Deutsche Reichsbahn. Vuonna 1949 toki neuvostoliittolaiset miehitysviranomaiset korvautuivat uudella valtiolla Deutsche Reichsbahnin omistajana ja hallinnoijana, mutta rautatie ja sen nimi pysyivät ennallaan. Tietysti on myös niin, että juhlaa "40 Jahre Eisenbahnen in Volkes Hand" olisi pitänyt viettää vasta 1989 (jos koskaan), koska ennen vuotta 1949 DR ei ollut saksalaisissa käsissä, puhumattakaan "kansan" käsistä.

Deutsche Bundesbahnin perustamisvuosi on samalla tavalla tulkinnanvarainen. Voidaan valita joko 1946, jolloin brittiläisen ja amerikkalaisen vyöhykkeen DR:t yhdistettiin, vuosi 1949, jolloin rautatien omistajaksi tuli vastaperustettu Saksan liittotasavalta aiemman talouskomission sijaan, tai vuosi 1951, jolloin Ranskan miehitysvyöhykkeellä toiminut SWDE ja angloamerikkalaisten vyöhykkeiden DB yhdistettiin koko valtion kattavaksi rautatielaitokseksi, ja myös rautatielaki, Bundesbahngesetz, astui voimaan.

Minusta yhtiöitä tärkeämpää on joka tapauksessa juhlia rautateitä järjestelmänä. Totta kai juhlallisuuksissa merkittävät alan toimijat ryöstävät pääroolin, mutta se tavallaan kuuluu kuvaan. Britanniassakin monet "maallikot" tuntuvat yhä puhuvan British Railistä, vaikka mainittu yhtiö oli olemassa vain vuodet 1948-1997.
 
Takaisin
Ylös