- Liittynyt
- 12 Joulukuu 2010
- Viestit
- 610
Kiinnostuin sen verran tästä VR:n aspan kommentista, että aloin selvitellä hieman asiaa.
--

--
VR:n asiakaspalvelu siis kertoo, että HSL-alueen sisällä voi ostaa VR:n vyöhykelipun. Tämä tarkoittaa sitä, että 4,80 euron kertalippuun varattu setelini paloi juuri roviolla ja jatkossa matkustan 2,60 euron VR:n vyöhykesetelillä.
Tutkivana ja tonkivana amatöörijournalistin retkuna aloin selvittää asiaa, joten soitin VR:n asiakaspalveluun ja kysyin, paljonko lippu Helsingistä Keravalle maksaa? "6,50 euroa, mutta jos haluat jatkaa matkaa esimerkiksi bussilla, metrolla tai raitsikalla, sinun pitää ostaa sitten sellainen seutulippu, joka maksaa 7,00 euroa.", tuumattiin minulle VR:n asiakaspalvelusta. No, en nyt välttämättä tarvitse ratikka- tai metroyhteyttä Keravan asemalta Kytömaalle, enkä sellaista itse asiassa kysynytkään.
Jokainen joskus Helsingistä Keravalle kertalipun ostanut tietää sen, että konduktööri myy VR:n vyöhykelipun kyseiselle välille. Miksi näin? HSL tilaa kaiken I-, K- ja N-junaliikenteen Helsingistä pääteasemalle (ja T-junien osalta HSL-alueen sisällä) ja sopimuksessa lukee hyvin yksiselitteisesti, että HSL pitää tilaamastaan liikenteestä kertyneet lipputulot; VR:n omien vyöhykelippujen myyntitulot VR saa pitää itsellään. Käytäntö on kuitenkin toinen; niin VR:n asiakaspalvelu, heidän Facebook-kommentointi kuin konduktöörienkin käytännöt kertovat siitä, että HSL-alueen sisällä on mahdollista ostaa VR:n vyöhykelippu.
Kirkkonummen suuntaa en ottanut tässä tarkoituksella esille, sillä en tiedä sen suunnan HSL-sopimusta kyllin hyvin.
Käytännössä yllä oleva tarkoittaa sitä, että jos asiakkaalla on tarve matkustaa HSL-alueen sisällä kahden kunnan välillä, hänen kannattaa ostaa VR:n vyöhykelippu HSL:n seutulipun sijaan, jolloin kustannussäästöä syntyy n. 45 %.
Alla lähiliikenteen maksuvyöhykekartta ja vyöhykelippujen hinnat.
--

--

--

--
VR:n asiakaspalvelu siis kertoo, että HSL-alueen sisällä voi ostaa VR:n vyöhykelipun. Tämä tarkoittaa sitä, että 4,80 euron kertalippuun varattu setelini paloi juuri roviolla ja jatkossa matkustan 2,60 euron VR:n vyöhykesetelillä.
Tutkivana ja tonkivana amatöörijournalistin retkuna aloin selvittää asiaa, joten soitin VR:n asiakaspalveluun ja kysyin, paljonko lippu Helsingistä Keravalle maksaa? "6,50 euroa, mutta jos haluat jatkaa matkaa esimerkiksi bussilla, metrolla tai raitsikalla, sinun pitää ostaa sitten sellainen seutulippu, joka maksaa 7,00 euroa.", tuumattiin minulle VR:n asiakaspalvelusta. No, en nyt välttämättä tarvitse ratikka- tai metroyhteyttä Keravan asemalta Kytömaalle, enkä sellaista itse asiassa kysynytkään.
Jokainen joskus Helsingistä Keravalle kertalipun ostanut tietää sen, että konduktööri myy VR:n vyöhykelipun kyseiselle välille. Miksi näin? HSL tilaa kaiken I-, K- ja N-junaliikenteen Helsingistä pääteasemalle (ja T-junien osalta HSL-alueen sisällä) ja sopimuksessa lukee hyvin yksiselitteisesti, että HSL pitää tilaamastaan liikenteestä kertyneet lipputulot; VR:n omien vyöhykelippujen myyntitulot VR saa pitää itsellään. Käytäntö on kuitenkin toinen; niin VR:n asiakaspalvelu, heidän Facebook-kommentointi kuin konduktöörienkin käytännöt kertovat siitä, että HSL-alueen sisällä on mahdollista ostaa VR:n vyöhykelippu.
Kirkkonummen suuntaa en ottanut tässä tarkoituksella esille, sillä en tiedä sen suunnan HSL-sopimusta kyllin hyvin.
Käytännössä yllä oleva tarkoittaa sitä, että jos asiakkaalla on tarve matkustaa HSL-alueen sisällä kahden kunnan välillä, hänen kannattaa ostaa VR:n vyöhykelippu HSL:n seutulipun sijaan, jolloin kustannussäästöä syntyy n. 45 %.
Alla lähiliikenteen maksuvyöhykekartta ja vyöhykelippujen hinnat.
--

--

Viimeksi muokattu: