Hieman pohjustusta aiheelle: Suurin osa foorumin jäsenistä on varmasti tietoisia sekä Jokeri 2 -raitiotiestä, joka kulkisi Vuosaaresta kohti Kontulaa, Malmia jne, että yleiskaavan toisesta Vuosaareen kulkevasta, nyt käytännössä torpatusta, raitiotiestä eli Vartiosaaren kautta kulkevasta Saaristoratikasta. Toteutuessaan nämä kulkisivat tai olisivat kulkeneet Valkopaadentietä Vuosaaren bussiterminaalin siltaa pitkin. Nyt kun Vuosaaren keskustaa uudistetaan, raitiotien huomioivissa suunnittelmissa on selvä, että bussiliikenteen käytössä oleva tila vähenee. Valkopaadentiehen kuitenkin viitaataan dokumenteissa aina joukkoliikenteen väylänä, ja nykyisen laituri 11:n paikalle on jätetty bussipysäkki.
Ensi viikon KYLK:n esityslistalta löytyy metroaseman ja Columbuksen suojatiehen liittyvä valtuustoaloite, joka ei itsessään ole erityisen kiinnostava (tässä linkki jos jotakuta kiinnostaa). Vastineesta kuitenkin löytyy seuraavanlainen tekstinpätkä.
Jos bussiterminaalin siirtoa pohditaan tosissaan, niin olisi myös hyvä miettiä sen vaikutuksia. Mitä reittiä Aurinkolahden ja Meri-Rastilan suuntien liikenteen pitäisi kulkea? Miten yhteydet Columbukselle säilytetään? Kuinka pitkä kävelymatka on metrolta uusille pysäkeille ja miten se vaikuttaa liityntäliikenteen toimivuuteen? Jätän nämä avoimiksi kysymyksiksi tähän loppuun.
Ensi viikon KYLK:n esityslistalta löytyy metroaseman ja Columbuksen suojatiehen liittyvä valtuustoaloite, joka ei itsessään ole erityisen kiinnostava (tässä linkki jos jotakuta kiinnostaa). Vastineesta kuitenkin löytyy seuraavanlainen tekstinpätkä.
Tyynylaavantien on Vuotien suuntainen ja samassa tasossa kulkeva tie toisella puolella metrorataa. Tämä lainaus siis viittaisi siihen, että päätös siirtää terminaali on jo tehty kaupungin sisäisesti (tietysti ei valtuustossa eli päätös ei ole mitenkään sitova), vaikka esimerkiksi uudehkossa kaavadokumentissa sanotaan seuraavasti.Vuosaaren keskustan suunnittelussa on varauduttu Raide-Jokeri 2:n liikennöintiin pitkällä aikavälillä. Raitioliikenne korvaa aikaisintaan 2030-luvun loppupuolella runkolinjan 560 ja tuolloin muu terminaalin bussiliikenne siirretään Tyynylaavantien varteen.
Kaavassa varaudutaan myös saaristoratikan mahdolliseen tuloon terminaalialueen eteläpäätyyn. Tällöin bussiliikenne siirtyy Tyynylaavantielle.
Jos bussiterminaalin siirtoa pohditaan tosissaan, niin olisi myös hyvä miettiä sen vaikutuksia. Mitä reittiä Aurinkolahden ja Meri-Rastilan suuntien liikenteen pitäisi kulkea? Miten yhteydet Columbukselle säilytetään? Kuinka pitkä kävelymatka on metrolta uusille pysäkeille ja miten se vaikuttaa liityntäliikenteen toimivuuteen? Jätän nämä avoimiksi kysymyksiksi tähän loppuun.