Yhteistariffit ja vyöhykejärjestelmät

Liittynyt
17 Helmikuu 2024
Viestit
184
Olisiko järkevää perustaa laajoja yhteistariffeja Suomeen? Tällainen käytäntö on jo useissa muissa maissa. Esim. Ruotsissa yhteistariffit ovat usein koko läänin kattavia Länstrafiken-järjestelmiä (mm. Tukholman seudun SL on tällainen, se kattaa koko Tukholman läänin) ja Saksassa laajoja Verkerhsverbund-alueita. Hollannissa koko maan kattaa yhteistariffi. Joten voisiko Suomessakin jokaisessa maakunnassa koko maakunnan alueen kattaa yhteistariffi? Entä mitä vyöhykkeistä? Kaarivyöhykkeiden sijaan voisi olla ns. "kennovyöhykkeitä", joissa joka "kenno" on oma vyöhyke ja hinnat määräytyvät sen mukaan, monenko vyöhykkeen kautta kulkee.

Voisiko HSL-alueeseen liittyä lisää kuntia?
 
Hollannissa koko maan kattaa yhteistariffi.
Alankomaissa ei ole koko maan kattavaa yhteistariffia. Jokainen tilaaja asettaa itse omat hintansa. Vaihto-oikeusjärjestelyt ovat myös erittäin monimutkaisia, mutta onneksi käytännössä merkityksettömiä.
 
Onhan meilläkin
-Turussa Föli,
- Tampereella Nysse,
- Kotkan seudun joukkoliikenne Jonne&Minne,
- Pääkaupunkiseudulla HSL,
- Rovaniemellä Linkkari
- Kuopiossa Vilkku
- Ja onhan meillä toki Waltti, jonka pitäisi olla valtakunnallinen. Osta lippu bussissa Iisalmessa ja matkaa Hankoon samalla lipulla, mutta joku tai jokin ei vain toimi.Korttien myyntikin on jo loppunut.
 
Takaisin
Ylös