RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892

- Haluamme ottaa huomioon kaluston ympäristövaikutukset koko elinkaaren ajalta. Käytöstä poistuvien metrojunien kierrättäminen ja niistä saatavien varaosien käyttäminen uudelleen edistävät kestävää resurssien käyttöä ja auttavat osaltaan täyttämään Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelman tavoitteita, kertoo HKL:n kalustopäällikkö Heidi Heikkilä.
Nokkajunat poistuivat liikenteestä länsimetron avauduttua matkustajille vuonna 2018. Vaunut osoittautuivat liian epäluotettaviksi liikenteeseen; niiden tekniikka on vanhaa, eikä vaunuihin saa enää uusia varaosia.
HKL:n kunnossapito ottaa nokkajunista talteen esimerkiksi ajomoottoreita, jousijarruja ja teknisiä osia, joita voidaan käyttää varaosina sarjajunissa.
- Vanhempien vielä liikenteessä olevien metrojunien varaosien saatavuus on vaikeaa, joten on hyvä, että vaunuista saadaan osia uudelleenkäytettäväksi. Niitä pystytään käyttämään vielä noin 10-15 vuotta, kertoo Markus Valtonen kalustokunnossapidosta.
Kun HKL:n kunnossapidossa on saatu varaosat talteen, HKL:n kierrätyskumppani Kuusakoski Oy pystyy kierrättämään ja hyötykäyttämään vielä yli 90 prosenttia vaunujen materiaaleista. Kuusakoski toimittaa teollisen prosessin läpikäyneet materiaalit kierrätysraaka-aineeksi valmistavalle teollisuudelle.
Tutustu metrovaunujen kierrätykseen videon välityksellä: https://www.dropbox.com/s/tie1zx5vqdy1wim/metron purku_valmis.mov?dl=0
Lue uutinen HKL:n sivuilta...