Pohjois-Espoon linjastotarkastelu

Siellä on työt käynnissä ollu jo hyvän aikaa. Tässä jonkun tekemä pätkä. Tässä ollaan ensimmäisen vuoden kohdalla. Tänä vuonna hanke etenee Mapsin kuvat ovat vähintään pari vuotta vanhoja
Muistelin samoin jo että viime kesänä hommat käynnissä kun junalla siitä menin jossain vaiheessa
 
Siellä on työt käynnissä ollu jo hyvän aikaa. Tässä jonkun tekemä pätkä. Tässä ollaan ensimmäisen vuoden kohdalla. Tänä vuonna hanke etenee Mapsin kuvat ovat vähintään pari vuotta vanhoja
Voisikohan sitten olla, että alikulku valmistuu vasta kaupunkiradan yhteydessä (linjastomuutokset ajankohtaisia 2027-28 talvella), tai että linjastomuutoksia pohditaan vasta, kun asuntorakentaminen alkaa kaava-alueella?
 
Eilisen kokouksen pöytäkirja on vihdoinkin julkaistu https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2025266-6 .

Suunnitelma vaikuttaa menneen sinällään läpi, vaikkain julkaisua näyttää viivyttäneen useiden vastaehdotusten kirjaaminen. On ehdotettu suoraan ainakin 225 ja 236:n säilyttämistä nykyisellään ja lisäksi joko 321:n viikonloppuliikennettä tai järjestettyä vaihtoa 300:lle sekä Vihdintietä kulkevan linjan koukkaamista ruuhkassa Hämeenkylän kautta. Vastaehdotukset eivät saaneet kuitenkaan tarpeeksi ääniä.
 
Viimeksi muokattu:
Suunnitelma vaikuttaa menneen sinällään läpi, vaikkain julkaisua näyttää viivyttäneen useiden vastaehdotusten kirjaaminen.

Kiinnostavaa, että tässä on tullut suorastaan useita vastaehdotuksia, vaikka muuten on epätavallista, että aikatauluihin ja reitteihin liittyvissä muutoksissa tulee vastaehdotuksia. Mietin, onkohan syynä se, että linjastotarkastelun on sanottu olevan säästötoimenpide, jolloin subventioasteen pitämistä nykyisellään kannattavat poliitikot ovat heränneet ja alkaneet tutkia suunnitelmaa.

Olisin itse säilyttänyt hiljaisten aikojen liikenteen Siikaniemeen, Nuuksioon ja vanhan tien kautta Veikkolaan kulkevilla linjoilla. Hiljaisten aikojen liikenteen lopettamisella on kuitenkin iso vaikutus niille, joilla ei ole autoa ja jotka sitä käyttää. Esimerkiksi jonkun nuoren mahdollisuus sosialisoida kaveriensa kanssa voi mennä siinä.
 
Viimeksi muokattu:
Olisin itse säilyttänyt hiljaisten aikojen liikenteen Siikaniemeen, Nuuksioon ja vanhan tien kautta Veikkolaan kulkevilla linjoilla. Hiljaisten aikojen liikenteen lopettamisella on kuitenkin iso vaikutus niille, joilla ei ole autoa ja jotka sitä käyttää. Esimerkiksi jonkun nuoren mahdollisuus sosialisoida kaveriensa kanssa voi mennä siinä.
Joskus kun on Veikkolasta kävellyt mökille huomasin että 243 (se kait se oli) alkoi lähempänä Veikkolaa täyttyä nuorista.... Samoin kun on vetänyt Siikaniemeen tai Nuuksionpäähän huomannut että suurin kuormitus oli Vanhan Turuntien pätkällä juuri sen alueen pikkumatkoilla, usein sen jälkeen sitten yksin kyydissä....
 
Viimeksi muokattu:
Linjastotarkastelussa oli mielenkiintoinen liite, nimittäin Espoon linjojen nousijakohtainen kustannus. Sisältää myös seutulinjat. Näitä ei taida olla julkaistu missään pitkään aikaan? Vai löytyykö jostain vastaavat tiedot muille kaupungeille?
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20250508-184016_Firefox (1).jpg
    Screenshot_20250508-184016_Firefox (1).jpg
    281.5 KB · Lukukerrat: 55
  • Screenshot_20250508-184032_Firefox (1).jpg
    Screenshot_20250508-184032_Firefox (1).jpg
    248.5 KB · Lukukerrat: 55
Linjastotarkastelussa oli mielenkiintoinen liite, nimittäin Espoon linjojen nousijakohtainen kustannus. Sisältää myös seutulinjat. Näitä ei taida olla julkaistu missään pitkään aikaan? Vai löytyykö jostain vastaavat tiedot muille kaupungeille?
On täällä ollut Helsingin numerot joskus, en muista missä ketjussa...

Olisi mielenkiintoista tietää 245 kesän nousijakohtainen hinta, silloin se on todella täynnä, etenkin ulkkareiden loma-aikaan
 
Viimeksi muokattu:
Näitä nousijakohtaisia kuluja olen peräänkuuluttanut aiemmin ja on mukava nähdä, että niitä on tässä tapauksessa käytetty päätöksenteon tukena. Niin pitääkin tehdä.

Eiköhän ne saisi pyytämällä Höseliltä kun kerran ovat tiedossa.
 
Takaisin
Ylös