Laajasalon raideyhteys

Tässä keskustelussa esiintyvät Ruskeasuon raitiovaunuavarikkoa koskevat numerotiedot poikkeavat aika paljon kyseisen varikon pressitilaisuudessa esitetyistä lukemista, samoin KLOY:n nettisivuilla näytetyistä tiedoista.

Pressimateriaali:

Varikolla on säilytystilaa noin 80:lle raitiovaunulle
sekä 6 vuorokausihuoltopaikkaa, 8 korjauspaikkaa
sekä sorviraide.

KLOY:n nettisivuilta kopioitua:
  • 80 pitkää, 30-35 metristä raitiovaunua
  • 6 vuorokausihuoltopaikkaa, 8 korjauspaikkaa ja sorviraide
Pressitilaisuudessa kerrottiin, että sinne oli siirtymässä Koskelasta 72 vuoroa. Toisaalta paikan päällä todettiin, että sinne mahtuu kuitenkin vielä "vähän enemmän vaunuja" kuin mitä vuoden (2024) loppuun mennessä oli tulossa.

KLOY:n nettisivuilla kerrotaan Töölöstä, että sinne mahtuu 31 kpl 26,5-metristä raitiovaunua (eli vähän enemmän kuin joissakin keskustelun puheenvuoroissa on sanottu).
 
Periaatteessahan kannattaisi siirtää välipalavaunuja verkon ulkopuolelle sitä mukaan kun tilaa tarvitaan uudelle kalustolle, jotta niille saadaan käyttöä. Roihupellossa uusi kalusto vain leikkaa siellä olevien vaunujen kokonaiskäyttöastetta. Normaaliliikenne ei vaadi kaikkia kantavaunuja Kruunusiltojen auettua ennen kuin Koskela saadaan käyttöön, mutta miten niiden käyttöönotto uudelleen onnistuu, kun on muutenkin ahdasta ja tarvitaan kaikki panokset Junatien sillan katkoksen aikana, jos ne ovat olleet taivasalla tai pressuhallissa käyttämättömänä jopa vuoden.
Myös kaikille välipalavaunuille lienee tarvetta Junatien katkon aikana. Toki ne ovat uudistuksista huolimatta yksinkertaisempaa tekniikkaa kuin uudet vaunut, joten niiden seisotuksesta ei olisi yhtä suurta haittaa, mutta mistä niille saataisiin tilaa myöskään Junatien katkon ajaksi jollei aiemminkaan. Ainakin Raitioliikennemuseon ja Töölön hallin välisen raiteen käyttöä on tutkittu, muttei siihen ainakaan kolmea enempää mahdu. Mahtuisikohan Vallilaankin jotain, vai tarvitaanko kaikki tila kunnossapidon ja työvaunujen käyttöön?
 
Takaisin
Ylös