Kysymyksiä pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen historiasta

Jos puhutaan kirjaimellisesti pääkaupunkiseudusta, niin viimeinen korkealattiainen linja oli Espoon 85A Kattilaan. Se ei ollut kuitenkaan turistibussi - tie Kattilaan on vain niin huono, ettei bussit, matkustajat tai kuljettajat kestäneet matalalattioita. Mikä lie tilanne siellä nyt?
Se oli korkealattia erikoisversio käsittääkseni että saa reput tavaratilaan matkaajilta, nyt siellä menee ihan normi VDL ja Ivecoa, joskus uudeampian busseja, ihan matalalla lattialla....
 
Hain tietoa Vuosaaren telakalle/satamaan kulkeneista linjoista. Tässä vanhoista aikataulukirjoista ja metrouutisista keräämäni tiedot.
1982-1986:
90A: Kontula(keinutie)-Itäkeskus(M)-Vuosaari(telakka)
96S: Kasarmitori-Vuosaari(telakka)
1986-1989:
90A: Itäkeskus(M)-Vuosaari(telakka)
96S: Kasarmitori-Vuosaari(telakka)
1989-1998:
90A: Itäkeskus(M)-Vuosaari(telakka)
1998-2006:
90A: Uutela-Vuosaari(M)-satama. Linjalla oli arkisin ruuhka-aikaan k-lähtöjä, jotka ajoivat reittiä -Vuosaarentie-Lokitie-Rastilantie-Kallvikintie-
2006-2007:
P7: Vuosaari(M)-Aurinkolahti-satama
2007-
90B: Vuosaari(M)-satama(Ruusuniemi)
P7: Vuosaari(M)-Aurinkolahti-satama

90B oli lyhyt linja, mutta silti sillä oli kolme eri varianttia.
k) Vuosaari(M)-Niinisaari-Ruusuniemi-Vuosaari(M)
n) Vuosaari(M)-Ruusuniemi-Niinisaari-Vuosaari(M)
v) Vuosaari(M)-Niinisaari.

Osaako joku sanoa, minä vuonna 90B lakkautettiin ja linja 90 jatkettiin Aurinkolahdesta satamaan?
 
Hain tietoa Vuosaaren telakalle/satamaan kulkeneista linjoista. Tässä vanhoista aikataulukirjoista ja metrouutisista keräämäni tiedot.
1982-1986:
90A: Kontula(keinutie)-Itäkeskus(M)-Vuosaari(telakka)
96S: Kasarmitori-Vuosaari(telakka)
1986-1989:
90A: Itäkeskus(M)-Vuosaari(telakka)
96S: Kasarmitori-Vuosaari(telakka)
1989-1998:
90A: Itäkeskus(M)-Vuosaari(telakka)
1998-2006:
90A: Uutela-Vuosaari(M)-satama. Linjalla oli arkisin ruuhka-aikaan k-lähtöjä, jotka ajoivat reittiä -Vuosaarentie-Lokitie-Rastilantie-Kallvikintie-
2006-2007:
P7: Vuosaari(M)-Aurinkolahti-satama
2007-
90B: Vuosaari(M)-satama(Ruusuniemi)
P7: Vuosaari(M)-Aurinkolahti-satama

90B oli lyhyt linja, mutta silti sillä oli kolme eri varianttia.
k) Vuosaari(M)-Niinisaari-Ruusuniemi-Vuosaari(M)
n) Vuosaari(M)-Ruusuniemi-Niinisaari-Vuosaari(M)
v) Vuosaari(M)-Niinisaari.

Osaako joku sanoa, minä vuonna 90B lakkautettiin ja linja 90 jatkettiin Aurinkolahdesta satamaan?
Tässä muutamia muistikuvia (en kaivellut nyt tarkemmin vanhoista aikatauluista tai kartoista, joten kaikki yksityiskohdat ei ihan tarkkoja):

Linjalla 54 oli aikoinaan joitakin lähtöjä telakalle/-lta, muuten reitti päättyi tuolloinkin Itäkeskukseen. Näitä lienee ollut vielä 80-luvulla, mutta lienevät loppuneet telakan toiminnan loppuessa 1987. Telakalle oli liikennettä myös Vantaan suunnasta ruuhka-aikoina linjalla 514, joka oli linjan 14 Länsimäki - Hakunila - Tikkurila - Lentoasema jatke Mellunmäentietä, Kallvikintietä ja Niinisaarentietä telakalle. Myös linja 514 on loppunut 80-luvun loppupuolella, mutta en muista loppuiko jo 1987 vai vasta metroliikenteen alkaessa 1989, jolloin Länsimäkeen päättyneiden linjojen päätepysäkit siirtyivät Mellunmäen metroasemalle.

Vuosaaren sataman toiminnan alkaessa Itäkeskus - Malmi - Lentoasema -linjalle 519 tuli A-vuoroja, jotka jatkoivat Itäkeskuksesta Vuotietä Vuosaaren satamaan. 519A ajoi muistaakseni lähinnä aikaisin aamulla ja myöhään illalla sekä joitakin lähtöjä ruuhka-aikoina. Mellunmäen ja Tikkurilan välisen linjan 62 vuoroista osa jatkettiin Mellunmäestä 80-luvun linjan 514 jälkiä satamaan linjatunnuksella 562. Liikennettä oli joka päivä aamusta iltaan pari kertaa tunnissa. Noita Vantaan suunnan linjojen jatkeita ei kuitenkaan ajettu satamaan kovin pitkään, vaan vähäisen kysynnän takia sataman liikenne supistui nykytyyppiseksi: pääyhteys Vuosaaren metroasemalta päivittäin aamusta iltaan suhteellisen tiheällä vuorovälillä, mutta Aurinkolahden kautta kiertäen. Ruuhka-aikoina lisäksi yhteys Mellunmäen ja Vuosaaren metroasemilta pienkalustolinjalla 818 sataman alueella hieman kiertelevämpää reittiä sekä aikainen aamuyhteys ja yön paluuyhteys linjalla 90A Rautatientori - Vuosaaren satama.
 
Tässä muutamia muistikuvia (en kaivellut nyt tarkemmin vanhoista aikatauluista tai kartoista, joten kaikki yksityiskohdat ei ihan tarkkoja):

Vuosaaren sataman toiminnan alkaessa Itäkeskus - Malmi - Lentoasema -linjalle 519 tuli A-vuoroja, jotka jatkoivat Itäkeskuksesta Vuotietä Vuosaaren satamaan. 519A ajoi muistaakseni lähinnä aikaisin aamulla ja myöhään illalla sekä joitakin lähtöjä ruuhka-aikoina. Mellunmäen ja Tikkurilan välisen linjan 62 vuoroista osa jatkettiin Mellunmäestä 80-luvun linjan 514 jälkiä satamaan linjatunnuksella 562. Liikennettä oli joka päivä aamusta iltaan pari kertaa tunnissa. Noita Vantaan suunnan linjojen jatkeita ei kuitenkaan ajettu satamaan kovin pitkään, vaan vähäisen kysynnän takia sataman liikenne supistui nykytyyppiseksi: pääyhteys Vuosaaren metroasemalta päivittäin aamusta iltaan suhteellisen tiheällä vuorovälillä, mutta Aurinkolahden kautta kiertäen. Ruuhka-aikoina lisäksi yhteys Mellunmäen ja Vuosaaren metroasemilta pienkalustolinjalla 818 sataman alueella hieman kiertelevämpää reittiä sekä aikainen aamuyhteys ja yön paluuyhteys linjalla 90A Rautatientori - Vuosaaren satama.
Unohdin kokonaan nämä seutulinjat. Tarkistin aikataulukirjoista ja tosiaan linjaa 519A jatkettiin 2010 Mustalahdentien kääntöpaikalta satamaan. 2012 A-vuorot satamaan loppuivat ja uusi päätepysäkki oli Lokitie. A-vuoroja ei jäänyt jäljelle kuin yksi suuntaansa varhain aamulla ja illalla.
562 Tikkurila-Mellunmäki(M)-Vuosaaren satama näytti jääneen yhden liikennöintikauden linjaksi 2011-2012.
 
Sipoossa viimeiset vuorot ajettiin vuoden 2021 touko-/kesäkuun vaihteessa. Kun koulut jäivät lomalle kuunvaihteessa, vuoromäärä väheni tavalliseen tapaan, eikä autoille ollut enää tarvetta. Omien muistiinpanojeni mukaan, HSL-alueelle päättyvien linjojen osalta on ollut kolmen autopäivän verran tuollaista liikennettä. Pohjois-Paippisten läpi kulkevalla 989:llä on myös ollut vähintään yhden autopäivän verran liikennettä, mutta tuosta minulla ei ole muistiinpanoja.
Kirkkonummella korkeista luovuttiin 2020 kesäliikenteen alettua huhtikuussa. Taisi jokunen jatkaa kesän loppuunkin.
 
Unohdin kokonaan nämä seutulinjat. Tarkistin aikataulukirjoista ja tosiaan linjaa 519A jatkettiin 2010 Mustalahdentien kääntöpaikalta satamaan. 2012 A-vuorot satamaan loppuivat ja uusi päätepysäkki oli Lokitie. A-vuoroja ei jäänyt jäljelle kuin yksi suuntaansa varhain aamulla ja illalla.
562 Tikkurila-Mellunmäki(M)-Vuosaaren satama näytti jääneen yhden liikennöintikauden linjaksi 2011-2012.
562 aloitti vuonna 2010, eli liikennöi kaksi kautta.
 
Hain tietoa Vuosaaren telakalle/satamaan kulkeneista linjoista. Tässä vanhoista aikataulukirjoista ja metrouutisista keräämäni tiedot.
1982-1986:
90A: Kontula(keinutie)-Itäkeskus(M)-Vuosaari(telakka)
96S: Kasarmitori-Vuosaari(telakka)
1986-1989:
90A: Itäkeskus(M)-Vuosaari(telakka)
96S: Kasarmitori-Vuosaari(telakka)
1989-1998:
90A: Itäkeskus(M)-Vuosaari(telakka)
1998-2006:
90A: Uutela-Vuosaari(M)-satama. Linjalla oli arkisin ruuhka-aikaan k-lähtöjä, jotka ajoivat reittiä -Vuosaarentie-Lokitie-Rastilantie-Kallvikintie-
2006-2007:
P7: Vuosaari(M)-Aurinkolahti-satama
2007-
90B: Vuosaari(M)-satama(Ruusuniemi)
P7: Vuosaari(M)-Aurinkolahti-satama

90B oli lyhyt linja, mutta silti sillä oli kolme eri varianttia.
k) Vuosaari(M)-Niinisaari-Ruusuniemi-Vuosaari(M)
n) Vuosaari(M)-Ruusuniemi-Niinisaari-Vuosaari(M)
v) Vuosaari(M)-Niinisaari.

Osaako joku sanoa, minä vuonna 90B lakkautettiin ja linja 90 jatkettiin Aurinkolahdesta satamaan?
Hieno listaus Vuosaaren sataman linjoista nimimerkki Miskan täydennyksin. Kotisivuillani Bussikaistalla Helsingissä on käsitelty Vuosaaren joukkoliikenteen historiaa. Sain koosteista hyvää lisätietoa, kuten esimerkiksi satamalinjan 90B aloitus jo vuonna 2007, sekä reitin 562 ajo satamaan. Kaikkea ei muista, vaikka ajoin tuolloin Vuosaaressa bussia joka päivä. Aikataulukirjojen mukaan linja 78 on jatkettu Aurinkolahteen ja satamaan syksyllä? 2012, vaikka minulla ei tästäkään ole minkäänlaista muistikuvaa. Joka tapauksessa 90B on varmaankin silloin lakkautettu. Tätä jatkui Vuosaaren uuden sopimuskauden alkuun elokuuhun 2015. Silloin 78 loppui ja 90 alkoi ajaa Aurinkolahteen ja satamaan.
 
Tämä ei koske Vuosaaren satamaa, mutta kirjoitin edellisessä viestissä, että linja 90 olisi alkanut ajaa Aurinkolahteen vasta vuonna 2015, niin sehän ei pidä paikkaansa. Linja 90 alkoi ajaa Aurinkolahteen 14.8.2005. Sen rinnalle tuli 6.6.2011 myös ympyrää ajanut 90K. Syksystä 2012 alkaen tuli 78 ja sitten 90 uudestaan Aurinkolahteen ja nyt myös satamaan syysliikenteen alusta 2015.
 
Aikataulukirjojen mukaan linja 78 on jatkettu Aurinkolahteen ja satamaan syksyllä? 2012, vaikka minulla ei tästäkään ole minkäänlaista muistikuvaa. Joka tapauksessa 90B on varmaankin silloin lakkautettu. Tätä jatkui Vuosaaren uuden sopimuskauden alkuun elokuuhun 2015. Silloin 78 loppui ja 90 alkoi ajaa Aurinkolahteen ja satamaan.

78 ei tainnut kuitenkaan tyystin loppua vielä 2015, vaan Etelä-Suomen Linjaliikenne (Savonlinja) rupesi ajamaan sitä hetkeksi. Liikennöintiaikoja supistettiin rajusti ja sitä ajettiin vain arkisin ruuhka-aikoina kun 560 aloitti elokuussa 2015. Olisiko 78:n reitiksi jäänyt Vuosaari (M) - Malmin sairaala ja olisiko se ajettu Kivikon kautta ja lopetettu sitten kun 57 saatiin jatkettua Kivikon kautta Kontulaan?
 
Viimeksi muokattu:
78 ei tainnut kuitenkaan tyystin loppua vielä 2015, vaan Etelä-Suomen Linjaliikenne (Savonlinja) rupesi ajamaan sitä hetkeksi. Liikennöintiaikoja supistettiin rajusti ja sitä ajettiin vain arkisin ruuhka-aikoina kun 560 aloitti elokuussa 2015. Olisiko 78:n reitiksi jäänyt Vuosaari (M) - Malmin sairaala ja olisiko se ajettu Kivikon kautta ja lopetettu sitten kun 57 saatiin jatkettua Kivikon kautta Kontulaan?
Malmilla päätepysäkki oli Ala-Malmin terminaalissa. 78 oli 2012 - 2015 ajanut Kivikon läpi, mutta 560 oikaisi Kontulantieltä suoraan Kehä I:lle. Linjaa 57 ei vielä tuolloin ollut mahdollista jatkaa Latokartanosta Kontulaan, koska Latokartanonkaaren jatke ja Kivikon eritasoliittymä olivat vasta rakenteilla. Väliaikaisratkaisuna 78 jäi ajamaan ruuhka-aikoina Kontulan ja Malmin väliä 3 autolla. Ihan satavarma en ole, mutta muistelisin, että tuo kilpailutettiin vuoden pätkäsopimuksella, jonka Savonlinja voitti ajettavakseen Vantaan päättyneistä sopimuksista vapautuneilla vuoden 2010 Irisbuseillaan.
 
Lentoasemalle meni aikaisemmin myös U-linja 540, joka liikennöi Espoon keskuksen ja Lentoaseman välillä ja jota ajettiin kaukoliikenteen busseilla.

Aikataulu syksyllä 2016: https://web.archive.org/web/20161018002810/http://aikataulut.reittiopas.fi/linjat/fi/u540.html

Reitti näkyy esimerkiksi tässä kartassa: https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/espoo-kauniainen.pdf
Eikös Tuusulassa kuitenkin ajettu HSL-alueen sisäistä liikennettä kaukoliikennekalustolla vielä vuonna 2019 ja Siuntiossa vuonna 2023?
 
Takaisin
Ylös