Raitiohavaintoja avoimesta datasta (HSL-alue) - 2025

10.10.

Uusi vaunu 638 oli käynyt koeajolla kirjautuneena linjalle 10 aloittaen Ruskeasuolta klo 14:25 käyden Länsi-Pasilassa ja palaten varikolle klo 15:00
Saattaa näkyä linjalla tulevana viikonloppuna, sellaista tietoa jaettiin HSL:n somepostauksissa aiemmin tänään.
 
17.10.2025

Syyskuussa onnettomuuteen joutunut KLOY 632 on tutkan mukaan päässyt tänä aamuna jälleen linjalle. Linja on tuttuun tapaan 13.
 
Yksittäisillä vaunuilla ei ole vakiolinjaa, mutta esimerkiksi joissain vuorroissa on lähes aina Artic tai nivelvaunu tai tuon 13:sta tapauksessa lähes aina pikavaunu.
 
Oliko siis näin ettei metroilla ja ratikoilla ole mitään vakiosijotuksia ?
Ratikoiden osalta totean, ettei niiden osalta ole sellaisia sijoittamisrajoituksia tai -käytäntöjä kuin busseilla. Tätä ei tule tulkita sillä tavoin, että mitä tahansa voi sijoittaa minne tahansa. Juuri tuo linja 13 on sellainen, jolla on ihan selkeästi vakiokalusto, vaikka vaunun numero sinänsä voi vaihdella eri vuoroissa eri päivinä. Linjalle 13 sijoitetaan lähtökohtaisesti X54-vaunu, ja toisaalta ennen vuodenvaihdetta X54:sia ei kantakaupungin puolella muualle sijoitetakaan. Ei niitä vuodenvaihteen jälkeenkään mihin tahansa "huiskita". Ruskeasuolla on linjaliikenteen tarpeisiin näitä vaunuja nrot 630 - 633 ja 636 - 638. Linja 13 vaatii maanantaista lauantaihin viisi vaunua ja sunnuntaina neljä vaunua. Periaatteessa X54:sien pitäisi riittää hyvin.

Raitiossa 3 / 2025 julkaistiin lista, josta näkee, montako Articia ja montako Valmetia kuuluisi sijoittaa kullekin linjalle eri päivinä. Siinä näkyy tämä asia varikoittain eriteltynä. Eli ihan miten tahansa ei esim. Valmeteja sijoitella muillekaan linjoille. Kuten muistakin liikennemuodoista olemme havainneet, joskus joudutaan varavaunumaisesti sijoittamaan kalustoa eri tavoin verrattuna suunnitelmaan. Jollain linjalla voi siis Valmeteja olla enemmän kuin kuuluisi. Kyseisen listan tuoreinkin kohta (tulee voimaan 3.11.) on voimassa todennäköisesti vain joulukuun loppupuolelle.
 
Oliko siis näin ettei metroilla ja ratikoilla ole mitään vakiosijotuksia ?
Metrolla kalustosijoitukset vaihtelevat aina, koska kalustokierto on tärkeämpi metrolla ja pitää valvoa esimerkiksi, että metrot eivät yöpyy liikaa Sammalvuoren varikolla. Sijoitukset perutuvat myös yksiköiden parkkipaikalla edelliseltä yöltä (esim. jos yksikkö yöpyy raiteella X, se on huomenna vuorossa Y). Lisäksi metrolla on neljä eri aikataulua eri viikonpäivinä, kun taas busseilla ja ratikoilla on vain kolme.
 
Takaisin
Ylös