Lippujen hinnat 2026

Liittynyt
5 Heinäkuu 2023
Viestit
647
HSL:n lippujen hinnat nousevat esityksen mukaan keskimäärin 4 % vuonna 2026. Sovelluksella ja HSL-kortilla ostettuna AB-kertalipun hinta tulisi olemaan 3,30 €, eli 3,1 % nykyistä kalliimpi. Lähimaksulla ostettu AB-kertalippu olisi 3,50 €, minkä lisäksi automaatilla ostetun lipun hinta nostettaisiin lähimaksulipun tasolle. AB-kausilippujen hinnat nousisivat esityksen mukaan 4,3–4,4 %. Muiden vyöhykkeiden lippujen hintoja ei (ainakaan vielä) ole esityslistalla.

Lisäksi otetaan käyttöön E-vyöhyke sekä hintakatto kertalipuissa. Alkuun hintakatto otetaan käyttöön lähimaksulla ostetuissa lipuissa.

Linkki esityslistaan
 
HSL:n lippujen hinnat nousevat esityksen mukaan keskimäärin 4 % vuonna 2026. Sovelluksella ja HSL-kortilla ostettuna AB-kertalipun hinta tulisi olemaan 3,30 €, eli 3,1 % nykyistä kalliimpi. Lähimaksulla ostettu AB-kertalippu olisi 3,50 €, minkä lisäksi automaatilla ostetun lipun hinta nostettaisiin lähimaksulipun tasolle. AB-kausilippujen hinnat nousisivat esityksen mukaan 4,3–4,4 %. Muiden vyöhykkeiden lippujen hintoja ei (ainakaan vielä) ole esityslistalla.

Lisäksi otetaan käyttöön E-vyöhyke sekä hintakatto kertalipuissa. Alkuun hintakatto otetaan käyttöön lähimaksulla ostetuissa lipuissa.

Linkki esityslistaan
Ovatko muiden lippujen (kuin AB) hinnat jo saatavilla?
 
Toi on niin ilkeesti tehty että naurattaa. Kertalippu 3,50 ja hintakatto 10,60. Eli kolme lippua ei riitä, kun siitä tulee vain 10,50.

On ne aikamoisia veijareita siellä norsunluutornissaan. 🤣
 
Toi on niin ilkeesti tehty että naurattaa. Kertalippu 3,50 ja hintakatto 10,60. Eli kolme lippua ei riitä, kun siitä tulee vain 10,50.

On ne aikamoisia veijareita siellä norsunluutornissaan. 🤣
Eihän tuossa ole mitään uutta, ihan samanlainen homma on päivälipun kanssa nykyään kun kolme AB-kertalippua maksaa 9,60 € ja päivälippu 10,00 €. Hintakaton kanssa ei edes tarvitse etukäteen tietää, että tulee tarvitsemaan päivän aikana yli kolme kertalippua. Ja ilmeisesti tuo hintakatto on tulossa myös sovelluksella ostettaviin kertalippuihin, aluksi tosin vain lähimaksulippuihin.
 
Viimeksi muokattu:
Toi on niin ilkeesti tehty että naurattaa. Kertalippu 3,50 ja hintakatto 10,60. Eli kolme lippua ei riitä, kun siitä tulee vain 10,50.

On ne aikamoisia veijareita siellä norsunluutornissaan. 🤣
Mietin tässä, että Lontoossahan se vuorokausikatto menisi niin (HSL-hinnoilla), että kolmesta ekasta lipusta maksettaisiin se 3,50 / kpl mutta neljännestä vain 0,10, koska sitten 10,60 katto on jo käynnä.

Rohkenisiko matkustaja tosiaan toivoa, että katto toimisi myös Helsingissä näin? En oikein usko.
 
Eihän tuossa ole mitään uutta, ihan samanlainen homma on päivälipun kanssa nykyään kun kolme AB-kertalippua maksaa 9,60 € ja päivälippu 10,00 €. Hintakaton kanssa ei edes tarvitse etukäteen tietää, että tulee tarvitsemaan päivän aikana yli kolme kertalippua. Ja ilmeisesti tuo hintakatto on tulossa myös sovelluksella ostettaviin kertalippuihin, aluksi tosin vain lähimaksulippuihin.

Vuorokausilipun hinta on kuitenkin noussut aivan hiljattain tuoksi. Pari vuotta sitten, kun kertalipun hinta oli 2,80, vuorokausilippu maksoi 8€. Eli kolmannella kertalipulla mentiin jo yli vuorokausilipun hinnasta.

Tämä taitaa muuten toteutua edelleen kolmen vyöhykkeen kertalipuilla. 3x4,4€=13,2€ ja vuorokausilippu maksaa 12.
 
Täällä https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2c32755a-bb72-4e6f-a611-e2e5a6a2a0a3 entinen Bolt-kuski väittää, että kantakaupungissa tyypillinen Bolt-matka maksaa n. 5 €. En osaa ottaa kantaa tuon oikeellisuuteen, mutta jos se pitää paikkansa, niin en ihmettele, että ihan yksinkin liikkuvat valitsevat mieluummin femman privakyydin kuin 3,50 maksavan kyydin, joka sisältää odotuksen räntäsateessa taivasalla ja möliseviä peukkunistejä naapuripenkissä.

Ja jos jätetään odottelut ja matkaseura pois, niin jo kahdelle tuo on prosentuaalisesti olennaisestikin halvempi kuin joukkoliikennematka.

Jos ei Höseli mitään tuolle kilpailuasetelmalle yritä tehdä, niin tulevaisuus ei ole kovin valoisa.
 
Täällä https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2c32755a-bb72-4e6f-a611-e2e5a6a2a0a3 entinen Bolt-kuski väittää, että kantakaupungissa tyypillinen Bolt-matka maksaa n. 5 €. En osaa ottaa kantaa tuon oikeellisuuteen, mutta jos se pitää paikkansa, niin en ihmettele, että ihan yksinkin liikkuvat valitsevat mieluummin femman privakyydin kuin 3,50 maksavan kyydin, joka sisältää odotuksen räntäsateessa taivasalla ja möliseviä peukkunistejä naapuripenkissä.
Oman Bolt-kokemukseni perusteella lyhyt Bolt-matka, esimerkiksi Kalliosta Punavuoreen maksaa Boltilla tyypillisimmin 7-8 euroa. Hinta kuitenkin vaihtelee 5,5 - 13 euron välillä riippuen kysynnästä, taksien ruuhka-aikaan matkat ovat kalliimpia ja jos on menossa joku kampanja tulee alennuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Perjantai-iltana Bolt-kyyti Tapiolasta Leppävaaraan maksoi 5,50 euroa. Meitä oli 4 hengen porukka siinä, joten henkeä kohden hinnaksi muodostui 1,38 euroa. HSL:n palvelulla tuon reitin olisi päässyt suhteellisen helposti, ei toki ovelta ovelle, mutta satunnaiselle kulkijalle se olisi ollut henkeä kohden se 3,20 euroa.

En oikein osaa sanoa ovatko tuon hintaiset taksikyydit tulleet jäädäkseen, mutta onhan se joukkoliikenteen järjestäjälle iso ongelma jos ovelta ovelle -kyyti on parhaimmillaan jopa edullisempi vaihtoehto.

Onhan se hassua kun joukkoliikenteen ajatus on palvella joukkoja, niin aika usein isommalle ryhmälle tuleekin joku muu vaihtoehto edullisemmaksi. Tämä ilmiö on havaittavissa esimerkiksi Lapin lentoasemilla, jossa taksi hiihtokeskukseen tulee jo pienelle ryhmälle edullisemmaksi kuin riistohintainen lippu rippikouluikäisellä liityntäbussilla.
 
Viimeksi muokattu:
En oikein osaa sanoa ovatko tuon hintaiset taksikyydit tulleet jäädäkseen, mutta onhan se joukkoliikenteen järjestäjälle iso ongelma jos ovelta ovelle -kyyti on parhaimmillaan jopa edullisempi vaihtoehto.

Onhan se hassua kun joukkoliikenteen ajatus on palvella joukkoja, niin aika usein isommalle ryhmälle tuleekin joku muu vaihtoehto edullisemmaksi. Tämä ilmiö on havaittavissa esimerkiksi Lapin lentoasemilla, jossa taksi hiihtokeskukseen tulee jo pienelle ryhmälle edullisemmaksi kuin riistohintainen lippu rippikouluikäisellä liityntäbussilla.
"Ryhmäongelma" tekee myös oman auton käyttämisestä halvemman vaihtoehdon, erityisesti perheelle. Esimerkiksi 4 hengen perheen (2 aikuista + 2 lasta) matka C-vyöhykkeeltä (vaikkapa Hakunilasta, Kivistöstä, Espoon keskuksesta tai Espoonlahdesta) maksaa 22 euroa, mutta keskustan pysäköinti maksaa jopa vain 1,10e/tunti*. Lisäksi matka keskustaan ei kulkee vain 2 kertaa tunnissa vaan kun perhe haluaa, matka kestää vähemmän aikaa ja perheen ei tarvitse vaihtaa kulkuneuvoja.

Onhan minun mielestäni aika ilmeistä, miksi kaikki ajavat mieluummin keskustaan, puhumattakaan poikkitaismatkalla (niin kuin Matinkylä-Tikkurila, Espoonlahti-Lentoasema).

* = P-CityForum, sunnuntaisin
 
Viimeksi muokattu:
En sitten tiedä onko liian kaukaa haettua, että julkisin verovaroin tuetulla joukkoliikenteellä voisi olla osittain dynaaminen hinnoittelu. Moni ei varmaan tykkäisi siitä, että hinta vaihtelisi, mutta voisihan sille määritellä jonkun kattorajan. No, se on sitten heidän ongelmansa.

Näppäilet HSL-appiin ajanhetkellä X ryhmäkoon ja matkan ja sovelluksen algoritmi arpoo sulle hinnan ja kas Tapiola - Leppävaara 4 hengelle hintaan 4 euroa. Ehkä pari muuta ryhmää toimii samoin ja 0 euron sijaan saat 5km matkalta 12 euroa enemmän lipputuloja. Ja ehkä Leppävaarassa tulee sitten pari muuta ryhmää tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
En sitten tiedä onko liian kaukaa haettua, että julkisin verovaroin tuetulla joukkoliikenteellä voisi olla osittain dynaaminen hinnoittelu. Moni ei varmaan tykkäisi siitä, että hinta vaihtelisi, mutta voisihan sille määritellä jonkun kattorajan. No, se on sitten heidän ongelmansa.

Näppäilet HSL-appiin ajanhetkellä X ryhmäkoon ja matkan ja sovelluksen algoritmi arpoo sulle hinnan ja kas Tapiola - Leppävaara 4 hengelle hintaan 4 euroa. Ehkä pari muuta ryhmää toimii samoin ja 0 euron edestä saat 5km matkalta 12 euroa enemmän lipputuloja. Ja ehkä Leppävaarassa tulee sitten pari muuta ryhmää tilalle.
Monissa kaupungissa on jo huippuhinnoittelu (esim. Lontoossa), mutta dynaaminen hinnoittelu olisi todennäköisesti liian monimutkaista. Ehkä ryhmäalennus olisi hyvä ajatus?
 
Takaisin
Ylös