Vuosaaren terminaalin tulevaisuus

Liittynyt
17 Kesäkuu 2020
Viestit
1,399
Hieman pohjustusta aiheelle: Suurin osa foorumin jäsenistä on varmasti tietoisia sekä Jokeri 2 -raitiotiestä, joka kulkisi Vuosaaresta kohti Kontulaa, Malmia jne, että yleiskaavan toisesta Vuosaareen kulkevasta, nyt käytännössä torpatusta, raitiotiestä eli Vartiosaaren kautta kulkevasta Saaristoratikasta. Toteutuessaan nämä kulkisivat tai olisivat kulkeneet Valkopaadentietä Vuosaaren bussiterminaalin siltaa pitkin. Nyt kun Vuosaaren keskustaa uudistetaan, raitiotien huomioivissa suunnittelmissa on selvä, että bussiliikenteen käytössä oleva tila vähenee. Valkopaadentiehen kuitenkin viitaataan dokumenteissa aina joukkoliikenteen väylänä, ja nykyisen laituri 11:n paikalle on jätetty bussipysäkki.

Ensi viikon KYLK:n esityslistalta löytyy metroaseman ja Columbuksen suojatiehen liittyvä valtuustoaloite, joka ei itsessään ole erityisen kiinnostava (tässä linkki jos jotakuta kiinnostaa). Vastineesta kuitenkin löytyy seuraavanlainen tekstinpätkä.
Vuosaaren keskustan suunnittelussa on varauduttu Raide-Jokeri 2:n liikennöintiin pitkällä aikavälillä. Raitioliikenne korvaa aikaisintaan 2030-luvun loppupuolella runkolinjan 560 ja tuolloin muu terminaalin bussiliikenne siirretään Tyynylaavantien varteen.
Tyynylaavantien on Vuotien suuntainen ja samassa tasossa kulkeva tie toisella puolella metrorataa. Tämä lainaus siis viittaisi siihen, että päätös siirtää terminaali on jo tehty kaupungin sisäisesti (tietysti ei valtuustossa eli päätös ei ole mitenkään sitova), vaikka esimerkiksi uudehkossa kaavadokumentissa sanotaan seuraavasti.
Kaavassa varaudutaan myös saaristoratikan mahdolliseen tuloon terminaalialueen eteläpäätyyn. Tällöin bussiliikenne siirtyy Tyynylaavantielle.

Jos bussiterminaalin siirtoa pohditaan tosissaan, niin olisi myös hyvä miettiä sen vaikutuksia. Mitä reittiä Aurinkolahden ja Meri-Rastilan suuntien liikenteen pitäisi kulkea? Miten yhteydet Columbukselle säilytetään? Kuinka pitkä kävelymatka on metrolta uusille pysäkeille ja miten se vaikuttaa liityntäliikenteen toimivuuteen? Jätän nämä avoimiksi kysymyksiksi tähän loppuun.
 
Halvin ratkaisu varmaankin on laittaa Aurinkolahden liikenne kulkemaan Kaivonkatsojantien kautta Leikosaarentielle, josta se palaa jälleen nykyiselleen. (Raitioliikennehän hoitaa sitten tuon Meri-Rastilan liikenteen kuten tälläkin hetkellä.)

Vaihtomatkustajille taas joudutaan miettimään ehkä hieman tilavammat kulkuväylät, koska tällä hetkellä Tyynylaavantielle johtaa Columbuksen päästä ainoastaan yksi hissi ja yksi portaikko. Tämäkin on tosin helppo ratkaista rakentamalla vähintään yksi hissi lisää ja leventämällä portaita.
Tyynylaavantie voidaan myös muuttaa yksisuuntaiseksi Porslahdentien ja urheilutalon väliseltä osuudelta, jolloin tilaa on mahdollista levittää vapautuvan ajokaistan päälle.
Villeimmissä ideoissahan Tyynylaavantien voisi nostaa samaan tasoon metrolaiturin kanssa, jolloin ei tarvitsisi tehdä tasonvaihtoa ollenkaan.
Tämä toki edellyttää, että junat käyttävät aina 2-raidetta, koska muuten matkustajien täytyy taas kiertää jonkin verran.

Nykyiselläänkin metron laituritasolta olisi mahdollista puhkaista suora yhteys Columbukseen, mutta se on todettu jo monta kertaa liian kalliiksi hyötyyn nähden.
Näkisinkin, että tätä siirtymäaikaa odotellessa olisi helpointa asentaa Valkopaadentielle induktiosilmukat juuri tuon suojatien eteen, jotka vaihtaisivat punaiset valot jalankulkijoille. Tämä toki päästää kaikki ajoneuvot läpi, mutta nykyisellään siinä ei kovin suurta rallia ole asiattomilla ajoneuvoilla.
 
Takaisin
Ylös