Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen.

HelB on menossa kaupan:
http://www.koivistonauto.fi/ajankohtaista/19112-helsingin-bussiliikenne-oyn-liiketoiminta

---------- Viestit yhdistetty klo 11:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:44 ----------

Lisää uutisia asiasta:
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/323477-bussiyhtioilla-24-miljoonan-jattikauppa-helsingissa

Mielenkiintoinen kauppa ja toteutuminenkin on ainoastaan Helsingin kaupunginhallituksen hyväksynnästä kiinni. Muuttuukohan nimeksi ajastaan Viikin Linja Oy vai nähdääköhän peräti Oy Liikenne Ab:n paluu? ;)
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen.

Tämä yrityskauppa onkin mielenkiintoinen. Koiviston auto -yhtymän toiminta viimeisen kymmenen vuoden aikana ei ole osoittanut, että Helsingin seudun kilpailutettu markkina olisi heitä kiinnostanut suuresti. Uusille markkina-alueille siirtyminen on bussiliikenteessä usein tapahtunut yritysostoin, mutta kenties tyypillisempää on hankkia aluksi pieni tai keskisuuri yritys - ei yhtä markkinan suurista. Käyhän se näinkin.

Mielenkiintoisuutta kuitekin mielestäni lisää se, että liittyykö kauppaan uuden markkina-alueen haltuunoton lisäksi Koiviston auto -yhtymän tavoite vahvistaa yleisemmin strategista asemaansa Suomen kilpailutetun liikenteen markkinalla. Helbillä on palveluksessaan henkilöitä, jotka ovat tehneet paljon mm. tarjouslaskentaa ja yritys on panostanut liiketoimintaa tukevien tietojärjestelmiin jo vuosia. Tämä tietämys siirtyy nyt Koiviston autolle ja se on suoraan hyödynnettävissä yhtymän muilla markkina-alueilla. Koiviston autolla on vankka markkina-asema Oulussa, Kuopiossa, Jyväskylässä ja Lahdessa, mikä on etu kun liikennettä kilpailutetaan seuraavan kerran.

Konsernilla näyttäisi olevan varsin selvä suunta, vai mitä ajettelette?
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen.

Mielenkiintoinen kauppa ja toteutuminenkin on ainoastaan Helsingin kaupunginhallituksen hyväksynnästä kiinni. Muuttuukohan nimeksi ajastaan Viikin Linja Oy vai nähdääköhän peräti Oy Liikenne Ab:n paluu? ;)

Ainakin noiden pitäisi tuoda pari Kabusia Helsinkiin! :)
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen.

Koiviston Auton konsernijohtaja Antti Norrlin kertoo Helsingin Sanomien uutisessa, että Helsingin Bussiliikenteen ongelma on ollut vinoutuneessa taseessa, jota saadaan omistusjärjestelyissä oikaistua. Tämä oikaisu selviää tarkemmin kaupunginhallituksen esityslistalta: Helsingin kaupungin vastattavaksi jäisi 15 miljoonaa euroa osamaksuvelkoja, 11 miljoonan kalustolaina, 30 miljoonan pääomalaina ja 5 miljoonan vastuu vanhojen työntekijöiden lisäeläkkeistä. Kaupunki saisi kauppahintana 10 miljoonaa euroa käteisenä eli kaupungin tappioksi jäisi reilut 50 miljoonaa euroa. Uuden omistajan on kyllä selvästi helpompi saada toiminta kannattamaan, kun velkaa on noin paljon vähemmän.
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen.

Varhan pihahan on täynnä hyviä aihioita uusien kabissien rakentamiseen.
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen.

Ainakin noiden pitäisi tuoda pari Kabusia Helsinkiin! :)

Kyllähän se olisi kerrassaan hienoa nähdä HSL-värit Kabussin yllä. Eikä siinä eivät nuo katuriKabussit mitään huonoja autoja ole. Vähän meluisia ja sisältä melko askeettisen näköisiä, mutta kyllä Kehä III:n sisäpuolellekin soisi sen ilon niillä matkustaa. Valitettavasti täällä Jyväskylässäkin sellaisen kyytiin osuminen on aika harvinaista kun VDL:t on vallanneet kadut.
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen.

Koiviston Auton konsernijohtaja Antti Norrlin kertoo Helsingin Sanomien uutisessa, että Helsingin Bussiliikenteen ongelma on ollut vinoutuneessa taseessa, jota saadaan omistusjärjestelyissä oikaistua. Tämä oikaisu selviää tarkemmin kaupunginhallituksen esityslistalta: Helsingin kaupungin vastattavaksi jäisi 15 miljoonaa euroa osamaksuvelkoja, 11 miljoonan kalustolaina, 30 miljoonan pääomalaina ja 5 miljoonan vastuu vanhojen työntekijöiden lisäeläkkeistä. Kaupunki saisi kauppahintana 10 miljoonaa euroa käteisenä eli kaupungin tappioksi jäisi reilut 50 miljoonaa euroa. Uuden omistajan on kyllä selvästi helpompi saada toiminta kannattamaan, kun velkaa on noin paljon vähemmän.

Onkin mielenkiintoista nähdä, miten EU:ssa nähdään se, että yhtiö muuttuu hokkuspokkus markkinaehtoiseksi ja vähävelkaiseksi siten, että julkishallinto maksaa viulut.
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen.

Se olisikin aikamoinen näky :smile:


Itse asiassa kaksi ensimmäistä Linkkerin HSL:lle valmistamista sähköbusseista tulevat näyttämään pitkälti juuri tuolta - ne ovat Kabusin busseja, joiden dieselkone on vaihdettu sähköiseen. Sikäli offtopic, että näin kävisi myös ilman tätä mainittua kauppaa.
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen.

Onkin mielenkiintoista nähdä, miten EU:ssa nähdään se, että yhtiö muuttuu hokkuspokkus markkinaehtoiseksi ja vähävelkaiseksi siten, että julkishallinto maksaa viulut.

onko tässä nyt kyseessä että kaupunki haluaa koko roskan niskastaan pois ja kapitalisti huomaa haaskan, neuvotellen sitten itselleen huimat edut tietäen että kaupunki voi sitten keplotella rahat miten haluaa?
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen.

onko tässä nyt kyseessä että kaupunki haluaa koko roskan niskastaan pois ja kapitalisti huomaa haaskan, neuvotellen sitten itselleen huimat edut tietäen että kaupunki voi sitten keplotella rahat miten haluaa?

En asettelesi sanojani noin. EU:ssa on siis käsittelyssä juttu, jossa kantajien mukaan Hebuli on saanut EU:n kilpailusääntöjen vastaista tukea siten, että kaupunki on pääomituksellaan kattanut tappiot. Nyt kaupassa syntyy yhtiö siten, että kaupunki kirjaa pääomituksen tappiotililleen. Kysymys kuuluu, näkeekö EU tällaisen valkopesun olevan kilpailusääntöjen kanssa linjassa vai ei. Voisin kuvitella, että esimerkiksi Rusina ja Transu näkevät, että syntyvä yhtiö on näistä syistä vahvasti julkisen tahon tukema. Tähän prosessiin liittyvien epävarmuustekijöiden takia kauppasumma talletetaan sulkutilille, josta rahat vapautuvat vasta EU-käsittelyn päätyttyä.
 
Toisaalta myynti ei tullut yllätyksenä itselleni, vaikka aikoinaan ainakin henkilöstölle luvattiin et pysymme kaupungin omistuksessa. Mut toisaalta, ainoa mikä maailmassa on pysyvää, on muutos!

Yllätyksenä itselleni tuli kyl Koiviston paluu pks-seudulle ja noinkin suurella ostolla. Helbiän ei oo mikään pieni toimija, mitä aikoinaan Liikenne OyAb oli... :smile:
 
HKL:n pääluottamusmiehenä ja Helsingin kaupunginvaltuutettuna pitkään toiminut Tapio Havasto haukkuu Helsingin Sanomien uutisessa HelB:n myynnin ja sanoo, että jatkossa pari isoa toimijaa jakaa Helsingin bussimarkkinat keskenään hyvässä yhteisymmärryksessä.
 
Takaisin
Ylös