Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

Miksi ostella useita firmoja, kun voi kasvaa ihan yksinkertaisella ja ilmaisella tavalla: voittamalla kilpailuissa lisää liikennettä.
 
Miksi ostella useita firmoja, kun voi kasvaa ihan yksinkertaisella ja ilmaisella tavalla: voittamalla kilpailuissa lisää liikennettä.

Koiviston Auto on perinteisesti toiminut toisin päin: se on ostanut kilpailutettua liikennettä ajavia firmoja ja kuitenkin vetäytynyt liikenteestä jonkin ajan kuluttua ostettuaan firman. Esimerkkejä on useita: Oy Liikenne Ab, Turun Linja-auto Oy, Lähilinjat Oy. Katsotaan, mikä on toimintamalli HelB:n kanssa :)
 
Koiviston Auto on perinteisesti toiminut toisin päin: se on ostanut kilpailutettua liikennettä ajavia firmoja ja kuitenkin vetäytynyt liikenteestä jonkin ajan kuluttua ostettuaan firman. Esimerkkejä on useita: Oy Liikenne Ab, Turun Linja-auto Oy, Lähilinjat Oy.
Ostohetkellä 1991 Oy Liikenne Ab:n hoitamista linjoista ei tosin yksikään ollut siinä vaiheessa kilpailutettu. Samaan pakettiin kuului Porvoon Liikenne Oy:kin, joka edelleen on KA:n omistuksessa. Borgå Trafikin toimintaympäristö tietenkin poikkeaa melkoisesti Oy Liikenne Ab:n toimintaympäristöstä.
 
Koska Helbille tulee seuraavaksi uusia autoja, eli milloin uuden omistajan kalustopolitiikka näyttäytyy? Lähinnä kiinnostaa, että jatketaanko Scanialla.
 
Luultavasti seuraavan kerran vasta, kun HelB voittaa jotain linjoja johon tarvitsee uusia autoja.

Tarkemmin sanottuna ensi kuussa ratkeaa kilpailutuskierros jonka liikenne alkaa 8/2017. Saa nyt nähdä voittaako helb lisää liikennettä vai häviääkö nykyisiä linjojaan. Helbin nykyisistä linjoista kilpailutuksessa on h70T(uusi 70) ja 611/B.
 
Luultavasti seuraavan kerran vasta, kun HelB voittaa jotain linjoja johon tarvitsee uusia autoja.

Vuoden vaiheessa pitäisi voimassa olevaan h75 ja h77 sopimukseen tulla yksi uusi teli, samoin h39 ja h37:n sopimukseen. Molemmissa on jo alkuperäistä sopimusta uudempaa kalustoa käytössä, joten voi olla että jotain muuta on myöhemmin sovittu.
 
Vähän ajan päästä selvinnee sekin, kiinnostaako konsernia Tampereen paikallisliikenne. Tarjolla kun olisi 7 auton liikenne linjalla 21 ja 8 auton liikenne linjalla 6. Ja vaikka ei voittoa tulisi niin ainakin sitten tiedetään että onko edes tarjottu vai ei.
 
Vähän ajan päästä selvinnee sekin, kiinnostaako konsernia Tampereen paikallisliikenne.

Vaikea uskoa, että kiinnostaisi, kun kerran linjalla 25 optio on jätetty käyttämättä ja eikä KA-konserni osallistunut tänä vuonnakaan alkaneiden sopimusten kilpailutuksiin.
 
Takaisin
Ylös