Rautatientorin erityisongelmat

Vs: h72 Concordian alihankintaan 1.1.2009 alkaen

h71 ei kuitenkaan kulje suoraan, vaan jumittaa Pihlajiston ja Vanhankaupungin kautta.

Voisivat siirtää sen ruuhkalinjan 71V kulkemaan Lahdenväylää, niin kauempanakin Pihlajamäentiestä asuvat Pihlajamäen asukkaatkin saisivat nopean yhteyden keskustaan.
 
Jokohan nyt saataisiin jotain pysyvämpää ratkaisua aikaiseksi?

Mä en usko, että henkilöautot antavat tuon tilan vapaaehtoisesti joukkoliikenteen käyttöön. Ko. paikassahan olevalla pysähtyminen kielletty -liikennemerkilläkään ei ole ollut mainittavaa vaikutusta alueella tapahtuvaan härskiin väärinpysäköimiseen.

On myös mielenkiintoista nähdä, miten eräät matkustajat (mummelit?) suhtautuvat pitenevään kävelylenkkiin.
 
Eipä tuo pysäkki mitään ongelmia poistanut. Edelleenkin järkevintä on ajaa laiturialueelle ja tarvittaessa (jos laitureissa ei ole tilaa) jättää matkustajat vasempaan reunaan, vaikkei sinne saakaan jättää. Taas tilannetta seuranneena totean, että turhan monella linjalla jää torille niin paljon aikaa, että tungosaikaan saattaa olla kaksikin saman linjan autoa paikan päällä. Tässä päivänä eräänä parhaaseen tungosaikaan oli linjoilla 23, 72 ja 75 jokaisella tuo tilanne. Kuusi autoa olisi pitänyt saada mahtumaan kolmen auton tilaan kun kauempana olevat paikat olivat varattuna. Jos noilta otettaisin suunnassa maaseutu-keskusta ajoajasta viitisen minuuttia pois, olisivat ne normaalisti riittävän ajoissa rautatientorilla. Pahoina ruuhkapäivinä saattaisi sitten olla lieviä myöhästymisiä.

Rautatientorin lähtöajat pitäisi määrittää vaikkapa siten, että 7 minuuttia arvioidun saapumisajan jälkeen olisi seuraava lähtö. Harvoinpa (paitsi joillain seutulinjoilla ruuhka-ajan ulkopuolella) aikaa kumminkaan jää niin paljoa, että ehtisi kunnolla wc:hen tai kahville. Maaseudun päässä normaaliin käymäläasiaankin riittää muutama hassu minuutti, keskustassa ei.
 
Jättöpysäkkien rakentaminen Kansallisteatterin eteen aloitettiin tänään.
 
Viimeksi muokattu:
Jättöpysäkkien rakentaminen Kansallisteatterin eteen aloitettiin tänään.

Näytti ainakin vielä niin kapealta se väli joka jää vanhan "jättöpysäkin" ja uuden korokkeen väliin että siinä kun toinen auto jättää vanhalle paikalle ja toinen uudelle paikalle niin nopeasti siinä joku voi horjahtaa toisen bussin alle joka tekee lähtöään siinä "välissä". Itse tänään päivällä kyllä katsoin että onko se takseille varattu rako siinä :D

Ja ensimmäinen pattitilannekin oli avoinna kun itse tulin h55ak:na siihen ja edellä oli 731:n auto ja taukoparkissa eli vasemmalla puolella ajorataa oli joku auto ja 650:n auto oli lähtölaiturissa, niin jouduimme kaikki siinä nököttämään niin kauan paikallaan kunnes tuo 650:n lähtöaika tuli. Ei meinaan 731:n teli scala kääntynyt sinne väliin. Kellohan oli tässä vaiheessa n. 15.25. Eli ei vielä pahin ruuhkahuippu jolloin näitä tilanteita syntyy varmasti :icon_frown:
 
Jättöpysäkkien rakentaminen Kansallisteatterin eteen aloitettiin tänään.
Pahoin pelkään, että Rautatientori ei tule tämän jälkeen toimimaan. Kuulin nimittäin, että määräys on, että muualle kun näille jättöpysäkeille ei saisi matkustajia jättää, kunhan valmistuvat. Jättöpysäkkejä tullee neljä, ja jos koko Vilhonkadun alamäki jonottaa niille neljälle paikalle pääsyä... Tulee vähän mieleen, että you're damned if you do and damned if you don't - HSL:n edustaja maanantain laatulupaukseen liittyvässä koulutuksessa kuulopuheiden mukaan nimittäin sanoi, että sakkoja tulee, jos muualle jättää - mutta jos ruuhka-aikaan kaikki jonottaa siihen tulee herkästi sakkoja ajamattomista lähdöistä tämän vuoksi, koska aika kertakaikkiaan loppuu kesken. Vai maksaako HSL ylimääräiset autot mitä tarvitaan, että liikenne toimii kuten suunniteltu?

Pitäisikö RT:lle tehdä jotakin radikaalimpaa, kuten palata takaisin vinopysäkkeihin, kuten aiemmin on ollut, jossa jokaiselle linjalle olisi omat pysäkit? Silloin pysäkit voisivat olla vaikka kahden auton mittaisia, ensimmäinen lastaa ja tämän taakse ajetaan purkamaan.

Vai miten olisi Elielin tyyppinen ratkaisu, jossa pohjois- ja länsisivut olisivat purkualuetta?
 
Nämä RT:n uudet systeemit ovat jälleen esimerkki siitä, että suunnittelupuolella ei osata/haluta ajatella yhtään seurauksia (ja mielellään pari astetta eteenpäin). Eli jos tehdään tällainen järjestely, niin siitä seuraa vaihtoehtoiset seuraukset A ja B, joista A on todennäköisempi, josta taas todennäköisesti seuraa... näin siis ajatus teoreettisesti ilmaistuna.

Eli näistä uusista RT:n järjestelystä seurannee lisääntyvää tukkoisuutta, jos useita autoja kerrallaan on tulossa jättölaitureille ja on paljon hitaammin liikkuvaa asiakaskuntaa. Tukkoisuushan on muutenkin lisääntynyt torilla teliautojen yleistyttyä.

Jos RT:lle havaitaan tulevan liikaa busseja kerralla, hyvin hellsinkimäinen ratkaisutapa olisi tehdä Kaisaniemen alueen liikennevaloista vieläkin veemäisemmät, eli esim. jokaisista valoista pääsee vain yksi bussi kerrallaan torille! Näin olisi torin jättöpysäkkien tukkoisuusoire hoidettu, vaan ei itse sairautta! ;)

Eli minäkin ehdotan palaamista vanhaan vinolaiturijärjestelyyn ja lohkaistaan tarvittaessa kaikenlaisiin kissanristiäisiin varatulta torin joutoalueelta lisäaluetta hyötykäyttöön. Ainiin mutta Hellsingissähän ei saa palata mihinkään vanhaan toimivampaan käytäntöön, ettei imago kärsi...
 
Jättöpysäkkien rakentaminen Kansallisteatterin eteen aloitettiin tänään.
Tämähän on jälleen pelkkää asiakkaiden kiusaamista. Jokaisen bussilla tulijan matka pitenee 150 metriä. Tällaisilla kävely- tai automatkojen lyhenemisillä todistellaan Pisaran ja moottoriteiden ”kannattavuutta”, missäs ne laskelmat nyt ovat siitä, miten suurta vahinkoa tällainen järjestely aiheuttaa? Tässä kaupungissa tulee mieleen, että onko tarkoituksena tasoittaa metron ja bussin käyttäjien kävelymatkoja ja matkan viivytyksiä sillä, että kun metroaseman ja maanpinnan väliä ei voi lyhentää, niin pidennetään sitten bussin käyttäjän kävelymatkaa tasavertaisuuden vuoksi.

Kampissahan on myös jättölaiturijärjestely. Olen kuullut, että kauppakeskus vaatii kävelyttämään joukkoliikenteen asiakkaita, jotta asiakkaat keksisivät poiketa kävelyreittinsä varren liikkeisiin.

Millä tätä järjestelyä on perusteltu?

Antero
 
Nämä RT:n uudet systeemit ovat jälleen esimerkki siitä, että suunnittelupuolella ei osata/haluta ajatella yhtään seurauksia (ja mielellään pari astetta eteenpäin).

Nämä RT:n ongelmat ovat kyllä enemmän kiinni KSV:sta ja vaikka Museovirastosta kuin HSL:n joukkoliikennesuunnittelijoista.
 
Jättöpysäkkien perusteena on, että terminaalissa on oltava sellaiset. Kuljettajan pitää voida avata ovet matkustajien jättämistä varten paikassa, jossa ei ole kyytiin pyrkiviä matkustajia, jotta kuljettaja voi viettää taukonsa bussi tyhjänä. Nythän Rautatientorin jättöpysäkki on vielä kauempana Vilhonkadulla.
 
Eiköhän meno jatku samanlaisena että matkustajat jätetään sinne missä on pienikin turvallinen väli. Aika harva käyttää muutenkin Vilhonkadun jättöpysäkkiä sen ollessa joko täynnä muita busseja tai henkilöautoja ja jos sinne pääsi jättämään asiakkaita olivat he melko tyytymättömiä siihen ja kysyivät miksi jätät tähän kun kukaan muukaan ei tee niin. Vaikka tässä keskustelussa on kyse Rautatientorin ongelmista, niin minulla olisi hyvä idea Hakaniemeen. Keskustaan päin tultaessa olisi hyvä siirtää seutupysäkit Sokoksen/Subwayn eteen ja kieltää siinä henkilöautojen pysäköinti. Etuja olisi ainakin kaksi, seutulinjoja on turha rasittaa enää Hakaniemen kohdalla sisäisillä matkustajilla ja toisaalta asiakkaitten kävelymatka Kaisaniemeen lyhenisi, koska Kaisaniemen pysäkki ei seutulinjojen käytössä ole. Matka Hakaniemeen ei taas kasvaisi kohtuuttomasti. Saman toki voisi tehdä kadun toisellekin puolelle kieltämällä siinä henkilöautojen pysäköinnin. Etuna olisi myös varsinkin ruuhka-aikoina Hakaniemen pysäkin ruuhkaisuuden väheneminen. Pysäkit (ei toki katoksia) olisi lisäksi jo valmiina, puuttuisi vaan keltaista maalia ja asianmukaiset liikennemerkit.

---------- Viesti lisätty kello 14:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:25 ----------

Vai miten olisi Elielin tyyppinen ratkaisu, jossa pohjois- ja länsisivut olisivat purkualuetta?

En nyt sanoisi että Elielinkään ratkaisu paras mahdollinen on. Ongelmana on parin liikennöitsijän työntekijöitten laiskuus ajaa autoa pois purkulaiturista. Toinen ongelma on lähtö, mielestäni on aina huono jos lähtölaiturista joutuu peruuttamaan turvallisuussyistä. Ja ikävä kyllä myös viime hetken juoksijat aiheuttavat pahempia vaaratilanteita kun joutuu peruuttamaan. Muutaman kerran on säikähtynyt kun pimeällä vesisateessa olet peruuttamassa rauhallisesti ja peilien näkymän ulkopuolelta takaa sivusta yllättäen joku tulee ja koputtaa oveen että pääseekö kyytiin. Suoraan eteenpäin lähdettäessä tätä ongelmaa ei ole.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ja ikävä kyllä myös viime hetken juoksijat aiheuttavat pahempia vaaratilanteita kun joutuu peruuttamaan. Muutaman kerran on säikähtynyt kun pimeällä vesisateessa olet peruuttamassa rauhallisesti ja peilien näkymän ulkopuolelta takaa sivusta yllättäen joku tulee ja koputtaa oveen että pääseekö kyytiin. Suoraan eteenpäin lähdettäessä tätä ongelmaa ei ole.

Uskoisin että tätäkään riskiä ei olisi niinkää paljoa jos kaikki kuljettajat noudattaisivat sääntöä, että ketään ei oteta enää kyytiin kun R-vaihde on päällä ja auto liikkeellä.. Tämä toiminta hidasta myös muuta liikennettä kun muut kuljettajat odottavat tätä peruuttavaa autoa..

Itse olen kokenut että Elielin laiturijärjestely on toimiva kun vaan pitää säännöistä kiinni ja on varovainen.

Miksi Rautatientorin puolella on alunperinkään luovuttu vinoista lähtölaitureista? Yksi jolla saisi myös vähän painetta helpotettua, olisi esim. linjojen h18 ja h55 siirtäminen mikonkadulle jakamaan h65A/66A pysäkin tai tekisi tilaa siihen toista pysäkkiä varten. Ja Esim. Läntiselle teatterikujalle voisi hyvin siirtää muutaman seutulinjoista joiden ei tarvitse ajaa välttämättä kaisaniemen kautta.
 
Uskoisin että tätäkään riskiä ei olisi niinkää paljoa jos kaikki kuljettajat noudattaisivat sääntöä, että ketään ei oteta enää kyytiin kun R-vaihde on päällä ja auto liikkeellä.. Tämä toiminta hidasta myös muuta liikennettä kun muut kuljettajat odottavat tätä peruuttavaa autoa..

Itse olen kokenut että Elielin laiturijärjestely on toimiva kun vaan pitää säännöistä kiinni ja on varovainen.

Esim. ollut ihminenhän tuli takaa kulmasta jonne en nähnyt ja olin varovainen niin mitään ei tapahtunut. Mutta kiistatta suoraan eteenpäin lähdettäessä tälläisiä ongelmia ei ole. Se on totta että juoksijoita ei kannata ottaa eikä saakaan ottaa kun on liikkeelle lähtenyt. Eilen oli hyvä esim. kun 742 otti juoksijan kyytiin Rautatien torilla odottaessaan liikennevaloissa. Samalla valot vaihtuivat vihreäksi, mutta huomasin tämän ja pääsin vasemmalta ohi. Valot olivat lyhyet ja 742 ei kerennyt enää näistä valoista. Siinä meni arviolta 3-4 minuuttia omaa ajoaikaa hukkaan ottamalla sääntöjen vastaisesti juoksijan kyytiin. Kyseessä oli iltaruuhka-aika.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Poistumispysäkin puutetta suurempi puute on pysäköintitilan puute. Omissa laiturijonoissaan ensimmäisistä laitureista lähtevillä autoilla on vain muutama mahdollinen parkkipaikka. Pahin on ehkä linjojen 611, 613, 650 laituri. Nyt homma on toiminut pikälti sen ansiosta, että kiellosta huolimatta teatterin eteen on pysäköity.

Mikonkadun kautta takaisin kiertäminen ei ole toimiva vaihtoehto, koska ruuhkassa toisaalta torilta pois pääsy ottaa aikansa ja toisaalta taas Mikonkadulta teatterin suuntaan on risteys usein tukossa.

Ainakin seutulinjoilla on kyllä havaittavissa myös suunnittelun osaamisen puutetta. Vaikkapa Hakunilan suunnan laiturista lähtee ruuhka-aikaan enintään 11 autoa tunnissa. Tunnissa noita minuutteja riittää, miksi ihmeessä pitää niin usein kahden auton lähteä yht´aikaa? Luulisi voivan porrastaa vaikkapa enintään 3 minuutin välein. Sama vaivaa edellistä Tuusulantien seutulinjojen laituria. Välillä viiden minuutin sisään lähtee kolme autoa ja oikea-aikainen laituriin ajo on hyvin hankalaa. Sitten seuraakin pitkä tauko.
 
Takaisin
Ylös