Rautatientorin erityisongelmat

Miksi Rautatientorin puolella on alunperinkään luovuttu vinoista lähtölaitureista?
Tätä minäkin ihmettelen. Koululaisena käytin vinoja lähtölaitureita monta vuotta, eikä koskaan ollut mitään ongelmaa. Jos henkilökunta piti tauon (tuolloin oli rahastajiakin!), se piti sisääntulo-ovet kiinni ja porukka poistui muista ovista. Muistelen myös sellaista tapahtuneen, että porukka sai tulla sisään. Tauon jälkeen sitten rahastaja käveli läpi auton ja rahasti. Talvisin tällainen oli hyvää palvelua, koska pääsi sisään, missä ei ainakaan tuullut ja satanut.

Jättölaituri on minusta OK, jos siitä on hyötyä matkustajalle. Esim. Itiksessä on toki fiksua jättää porukka metron oven eteen eikä kierrättää aseman ympäri ja mahdollisesti ovesta etäällä olevalle pysäkille. Mutta ei sielläkään ole kuljettajan tauon esteenä se, että hän ajaa auton valmiiksi lähtöpysäkkiin. Onhan nykyään bussissa uskollinen rahasta tauon aikana hommissa. Sen nimi on Buscom.

Jos nyt on periaate, että pitää olla erikseen tulolaituri, odotuslaituri ja noutolaituri, niin kyllä siinä syödään oikein hyvin terminaalin pinta-alaa. No, onhan koko terminaali turha, koska linjojen pitäisi olla heilureita. Ja jos siihen on busseja liikaa, niin sitten pitää olla ratikat bussien sijasta.

Antero
 
Poistumispysäkin puutetta suurempi puute on pysäköintitilan puute.

Tähän olisi suuri apu jos kuljettajat ajaisivat autonsa lähtölaituriin heti kun se vapautuu. Esimerkiksi linjalla h23 on helppoa kun sen lähtölaiturista ei lähde muita linjoja joten voin ajaa auton laituriin heti Rautatientorille tullessa niin se ei ole muiden tiellä. Lähtöaikaa odotellessa voi sitten käydä rauhassa kahvilla tai WC:ssä.
 
Mutta ei sielläkään ole kuljettajan tauon esteenä se, että hän ajaa auton valmiiksi lähtöpysäkkiin. Onhan nykyään bussissa uskollinen rahasta tauon aikana hommissa. Sen nimi on Buscom.

Metron liityntäterminaaleissa onkin siinä mielessä poikkeava käytäntö, että niissä avorahastaminen on sallittu (paitsi iltaisin). Muissa terminaaleissa kuljettajien on valvottava kyytiin nousevien matkustajien maksaneisuuus.
 
. Onhan nykyään bussissa uskollinen rahasta tauon aikana hommissa. Sen nimi on Buscom.

Vielä kun saataisiin kuuliaiset matkustajat jotka myös maksaisivat sen matkan.

Tästä oivana esimerkkinä vuosi sitten syksyllä ajoin raitiovaunun poikkeusliikennettä bussilla. 8X:ää ajettiin koko 8:n reitti läpi ja muutaman tunnin rupeamalla kertalippu myynti oli yli 200e, ja normaalisti nämä kertalipun ostajat siis matkustavat raitiovaunulla :???:

Olen myös useasti seurannut itäkeskuksessa tätä toimintaa, kun linjalla h92 auto seisoo laiturissaan taukotilan oven edessä. Ikkunasta olen katsellut kahvia juodessani matkustajien autoon nousemista, niin n. 80% ei näytä lippuaan etälukijalle tai tule jälkikäteen ostamaan paperilippua.
Niin ja olenhan saanut asiakaspalautteenkin aiheesta kun pyysin erästä matkustajaa näyttämään lipun linjalla h95. Olin ollut ajoissa lähtölaiturissa ja odotin lähtöaikaa ja tämä mies vaan meni ohitseni kyytiin istumaan ja sitten pyysin tätä tulemaan näyttämään lippua..

Rautatientorilla tuohon pysäkille ajoissa ajamiseen tulee se ongelma, että jos oma lähtöaikasi on vaikka 6min päästä ja ajat valmiiksi laituriin odottelemaan sitä, niin aivan varmasti siihen tulee jonkun toisen linjan auto heti perään jolla on aiempi lähtö siitä tai jopa tulee myöhässä lähtemään siitä. On tullut huomattua usein linjoilla h11 ja h95N tämä linjojen h70/V kanssa, siksi en nykyään enää mene laituriin 8 ellen ole nähnyt että h70/V on jo käynyt siinä tai oma lähtö on 1-2min päästä ja 70:n bussia ei näy missään :smile:

mahtaisiko leppävaaran kaltainen bussiterminaali toimia rautatientorilla?↲
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös