Nobina irtisanoi kuljettajan "sopimattoman ja rasistisen käytöksen vuoksi"

Vs: Kuljettajien toiminta

En ole FB:ssä, joten en pääse näkemään, mitä siellä lukee. Mutta jos töistä irtisanotaan, niin eikö sen rasismin olisi pitänyt tapahtua työpaikalla ja työaikana? Tai ainakin FB-kirjoittelun pitäisi liittyä voimakkaasti työhön ja työnantajaan. Ehkä liittyykin? Jos ei, niin aletaan olla aika vaarallisilla vesillä, jos kenkää tulee vääristä mielipiteistä.

Näin on. Emme varmastikaan kukaan foorumilla tiedä, mitä kaikkea irtisanomisen takana on, vain sen mitä itse irtisanottu on kertonut. Jos perusteina käytetään rasismia, eiköhän tuolle ole olemassa perusteita, tai sitten Nobina on toiminut täysin amatöötimäisesti. Jos asia menee oikeuteen, se varmaan meillekin selviää, muussa tapauksessa tuskin.

Henkilöllä on selvästi kokemusta asioiden tuomisesta julkisuuteen hyvin väritettynä, sen näkee hänestä roskamediassa (MV-lehti) kirjoitetuissa jutuissa, joihin facebookissa oli linkkejä. Lisäksi näkyi työvaatteissaan videoineen mielipiteitään Suomi Ensin -leiristä Rautatientorilla. Oli kuvannut Nobinan linja-autoa myös liittyen Somaleiden vihaan häntä kohtaan. Lisäksi oli nauhoitus siitä kuinka hänet potkittiin pois maakuntakomppaniasta (ei liity Nobinaan, mutta kertoo jotakin).

Itse en löytänyt juurikaan yhtymäkohtia omissa ja hänen julkituoduissa mielipiteissään. Emme selvästi liiku samoissa porukoissa, onneksi.

http://www.gleb.fi
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Henkilöllä on selvästi kokemusta asioiden tuomisesta julkisuuteen hyvin väritettynä, sen näkee hänestä roskamediassa (MV-lehti) kirjoitetuissa jutuissa, joihin facebookissa oli linkkejä.
Jos näin kirjoitat, on mielipiteesi aivan yhtä värittynyt, kun käytät tässä yhteydessä sanaa roskamedia.

Olen youtubesta nähnyt glebin kuvaamia videoita pari kappaletta. Ei hän mitenkään tuo niissä asiaansa esille rasistiseen sävyyn, pelkästään kysyy asiallisesti missä asiakkaan lippu. Toki se, että videolla näkyvät henkilöt ovat somaleja, voi jotenkin värittynyttä ollakin. Kyllähän kantaväestöstäkin pummilla matkustavia löytyy...
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Työnantaja on minusta tehnyt rasismiväitteineen pahan virheen. Se, että videolla näkyvät henkilöt sattuvat olemaan somaleita, ei itsessään voi tehdä kuljettajan toiminnasta rasistista. Lippuhan pitää olla kaikilla, oli rotu, uskonto tai etninen tausta mikä tahansa, ja sitä täytyy myös voida vaatia riippumatta noista em. seikoista. Kuljettaja ei moiti tai solvaa videon henkilöitä heidän rotunsa, uskontonsa tai etnisyytensä tähden. Ei hän erityisen ystävällisestikään käyttäydy, mutta rasismia tuossa on vaikea nähdä, ellei sitten rasismia todella olisi se, että ylipäätään vaatii somaleilta lippua.

En ole videota nähnyt, enkä oikeastaan välittämään nähdä. Sen verran uskaltautuisin kuitenkin sanomaan, että ratkaisevaa on, onko kuljettaja tarkoituksella editoinut tai muuten valikoinut materiaalia. Eli onko hän tarkoituksella etsinyt kuvattavaksi juuri liputtomia somaleita, vai liputtomia noin yleensä, ja sattumalta kaikki liputtomat sattuvat olemaan juuri somaleita. Ensimmäisessä tapauksessa voi ajatella, että kyse on rasistisesta propagandasta, kun tarkoituksella etninen tausta ja tietynlainen käytös linkitetään. Voi toki olla haastavaa näyttää toteen, vaikka näin olisikin asia.

Rasismia sekin tosiasiassa olisi, jos annetaan ymmärtää, että joidenkin etnisten ryhmien jäsenet noin ylipäätään eivät koskaan syyllistyisi mihinkään moitittavaan. Ja hyvin lähellä tätä ollaan, jos vähemmistöjen tekemistä rikkeitä tai rikoksista ei puhuta.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Taustalla voi olla myös muita syitä, joita ei ole julkisuudessa kerrottu. Nettiä tutkimalla löytää menneeltä tapauksen, jossa samoihin tuntomerkkeihin sopiva kuljettaja oli jättänyt liputtoman pikkulapsen pysäkille. En väitä, että tekijä sama, mutta ainakin bussifirma ja kuvaus henkilöstä menevät yksiin. Ja piti paikkaansa tai ei, aina kannattaa muistaa, että noita videoita on helppo editoida näyttämään asia itselle edulliselta. Ja muutenkin, taustalla voi olla paljonkin muita asioita. En oikeasti jaksa uskoa, että Nobinan kaltainen iso bussiyhtiö lähtee ilman näyttöjä irtisanomisen tielle.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Taustalla voi olla myös muita syitä, joita ei ole julkisuudessa kerrottu. Nettiä tutkimalla löytää menneeltä tapauksen, jossa samoihin tuntomerkkeihin sopiva kuljettaja oli jättänyt liputtoman pikkulapsen pysäkille. En väitä, että tekijä sama, mutta ainakin bussifirma ja kuvaus henkilöstä menevät yksiin. Ja piti paikkaansa tai ei, aina kannattaa muistaa, että noita videoita on helppo editoida näyttämään asia itselle edulliselta. Ja muutenkin, taustalla voi olla paljonkin muita asioita. En oikeasti jaksa uskoa, että Nobinan kaltainen iso bussiyhtiö lähtee ilman näyttöjä irtisanomisen tielle.

Jossakin oli juttua, että olisi sama kuljettaja kyseessä liputtomassa lapsessa kuin tässä ko. videossa.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Tuttu bussinkuljettaja kertoi, että kuljettajien keskuudessa on pidemmän aikaa kiertänyt juttua siitä, että somalibussikuskit päästävät maanmiehensä matkustamaan liputta ja että kyseessä olisi jo jopa jonkinasteinen ilmiö. Hän arveli, että videotallenteiden tarkoituksena oli tuoda sitäkin asiaa julki, mutta ei siitä ainakaan toistaiseksi ole minusta näkynyt keskustelua missään. Aihe on tietysti arka.

Kun en bussilla kulje, niin en ole itse tällaista ilmiötä havainnut, mutta jos se on todellinen, se kertoo aika pahasta ongelmasta nimenomaan asenteissa. Toivottavasti asiaa voidaan seurata ja siihen tarvittaessa myös puututaan – rasismileimaa pelkäämättä. Se olisi minusta kaikkien etu, sillä tuollaiset huhut ovat omiaan ruokkimaan ennakkoluuloja riippumatta siitä, onko taustalla faktapohjaa vai ei.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Tuttu bussinkuljettaja kertoi, että kuljettajien keskuudessa on pidemmän aikaa kiertänyt juttua siitä, että somalibussikuskit päästävät maanmiehensä matkustamaan liputta ja että kyseessä olisi jo jopa jonkinasteinen ilmiö. Hän arveli, että videotallenteiden tarkoituksena oli tuoda sitäkin asiaa julki, mutta ei siitä ainakaan toistaiseksi ole minusta näkynyt keskustelua missään. Aihe on tietysti arka.

Kun en bussilla kulje, niin en ole itse tällaista ilmiötä havainnut, mutta jos se on todellinen, se kertoo aika pahasta ongelmasta nimenomaan asenteissa. Toivottavasti asiaa voidaan seurata ja siihen tarvittaessa myös puututaan – rasismileimaa pelkäämättä. Se olisi minusta kaikkien etu, sillä tuollaiset huhut ovat omiaan ruokkimaan ennakkoluuloja riippumatta siitä, onko taustalla faktapohjaa vai ei.

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005018393.html

"Helsingissä liputta matkustaminen ei käy liikennöitsijän tai kuljettajan vaan liputtoman kukkarolle. Tarkastusmaksu peritään liputtomalta matkustajalta." Irtisanottu kuljettajahan on julkisesti todennut että Nobina on ohjeistanut kuljettajia katsomaan liputtomia sormien läpi. Helppohan se on kuljettajia ohjeistaa kun liputtomuus ei tunnu mitenkään Nobinan taloudessa. Sama raha tulee HSL:ltä ajetusta liikenteestä....
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Kun on jutuista ja huhuista pulaa, niin aletaan tehdä kärpäsestä härkästä.
 
Kyllä voidaan päätellä että jos kuljettaja kuvaa matkustajia ja levittää videoitaan nettiin, niin saman kuljettajan asiakaspalvelutehtävät eivät siten välttämättä ole sujunut aiemminkaan. Ja edelleen AKT:n lakimies saattaa todeta, että eipähän lähdetä tällaista juttua ajamaan.

eli tässä tapauksessa kuljettaja töppäsi, ei työnantaja
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Onko tavallista, että HSL-alueen bussikuskeilla on kaasusumutin mukanaan?

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201707162200268102_u0.shtml

---------- Viestit yhdistetty klo 20:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:48 ----------

Kun on jutuista ja huhuista pulaa, niin aletaan tehdä kärpäsestä härkästä.

Vaikka liputta matkustava voi tuntua harmittomalta kärpäseltä, pienistä puroista tulee iso joki. Lippupummien aiheuttama kustannus vuositasolla on valtava.
 
Kyllä voidaan päätellä että jos kuljettaja kuvaa matkustajia ja levittää videoitaan nettiin, niin saman kuljettajan asiakaspalvelutehtävät eivät siten välttämättä ole sujunut aiemminkaan. Ja edelleen AKT:n lakimies saattaa todeta, että eipähän lähdetä tällaista juttua ajamaan.

eli tässä tapauksessa kuljettaja töppäsi, ei työnantaja

Varmasti Akt olisi lähtenyt ajamaan asiaa, mutta asiassa on se ikävä pointti että Ko.kuljettaja ei kuulunut liittoon eli silloin ei lakiapua saa, joka tapauksessa täysin väärin perustein irtisanottu.
Ammattiliitto on turva monessa asiassa sitä vaan luullaan että minä itse pystyn asiani neuvottelemaan......
 
Videohan kertoo vain sen, mitä sen kuvaamisen aikana on tapahtunut. Mitä kaikkea on tapahtunut ennen kuin kuljettaja ryhtyi kuvaamaan, voi vain arvailla. Täytyy toivoa että tapahtumalle on todistajia, siis muita matkustajia jotka ovat istuneet tarpeeksi edessä kuullakseen ja nähdäkseen tarpeeksi hyvin.
 
Varmasti Akt olisi lähtenyt ajamaan asiaa, mutta asiassa on se ikävä pointti että Ko.kuljettaja ei kuulunut liittoon eli silloin ei lakiapua saa, joka tapauksessa täysin väärin perustein irtisanottu.
Ammattiliitto on turva monessa asiassa sitä vaan luullaan että minä itse pystyn asiani neuvottelemaan......

Jos todella kuljettaja on kuvannut matkustajia ja ladannut heidän kuviansa nettiin, niin ei tarvitse edes olla juridiikan asiantuntija tietääkseen että menettely on väärin. Kahdenlaista näkökulmaa irtisanomisen oikeutuksesta on esitettyja sitä varten on tuomioistuin joka asian ratkaisee. Kuulumattomuus ammattiliittoon ei estä kuitenkaan asian viemistä oikeuteen. Hävinnyt osapuolihan maksaa viulut.

Asiaa voi tarkastella myös toisinpäin,jos kuvitellaan että matkustajia nettiin kuvannut olisi saanut jatkaa, niin kyllähän siinä matkustajat ja työnantaja pohtivat - mitä seuraavaksi ?
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Onko tavallista, että HSL-alueen bussikuskeilla on kaasusumutin mukanaan?

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201707162200268102_u0.shtml

---------- Viestit yhdistetty klo 20:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:48 ----------



Vaikka liputta matkustava voi tuntua harmittomalta kärpäseltä, pienistä puroista tulee iso joki. Lippupummien aiheuttama kustannus vuositasolla on valtava.

Matkustan joukkoliikennevälineillä joskus 15 matkaakin päivässä, niin se että bussiin mennään ilman lippua, on todella marginaalista. Sillä ei todellakaan joukkoliikennekokonaisuuden kannalta ole merkitystä. Olen nähnyt joskus näitä tilanteita ja silloin kuljettaja käyttää maalaisjärkeään. Varsinkin ruuhka-aikana ja pahassa paikassa järkevin tapa on jatkaa matkaa.
 
Takaisin
Ylös