Nobina irtisanoi kuljettajan "sopimattoman ja rasistisen käytöksen vuoksi"

Vs: Kuljettajien toiminta

Jos lipuntarkastajat tulevat kyytiin ja olet jo bussissa, niin eikö ole aika vaikeaa välttää? Vai osaatko haihtua savuna ilmaan?

Kyytiin tulohan olisi helppoa nähdä, kun pysäkillä on 4 siniasuista henkilöä viittilöimässä ja 1 muu henkilö, ja suuresta osasta matkustamoa näkee pysäkille.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Kyytiin tulohan olisi helppoa nähdä, kun pysäkillä on 4 siniasuista henkilöä viittilöimässä ja 1 muu henkilö, ja suuresta osasta matkustamoa näkee pysäkille.

Olen nähnyt yllättävämpiä sisääntuloja tarkastajilta. Pummi tietenkin on jalka takaoven välissä koko matkan ajan, jos haluaa välttää kiinnijäämisen.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Bussiin liputta pyrkivä on sitä ennen luultavasti ajanut pummilla metrolla, ratikalla tai lähijunalla. Pummaus ei ole HSL-alueella kokonaisuutena marginaalista.

Tarkoitan nimenomaan bussiliikennettä. Käytän itse näitä busseja niin paljon että voin sanoa että 1 tuhannesta tai vielä vähemmän pyrkii bussiin ilman lippua. Eli liputta matkustaminen busseissa on marginaalinen ilmiö. Jos taas kuljettaja ei tarkista lipun tai kännykän numeroita, silloinhan asian sisältö on toinen eli työtehtävien laiminlyönti.

Mutta se mitä ketjussa väläytettiin eli kuljettajien lipunmyynnin lopettaminen, on tietenkin realismia. Paremmin se liikenne toimii niissä kaupungeissa joissa liput ostetaan etukäteen. Seuratkoon HSL samaa linjaa.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Olen nähnyt yllättävämpiä sisääntuloja tarkastajilta. Pummi tietenkin on jalka takaoven välissä koko matkan ajan, jos haluaa välttää kiinnijäämisen.

Yllättävää. Ainut yllättävä sisääntulo mitä olen nähnyt elämäni aikana on se, että tarkastajat olivat piiloutuneet ohjaamoon, mutta tämäkään ei ole mahdollista bussissa.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Mutta, jos liputon matkustaja ei tule kyytiin tai hänen matkansa muuten epäonnistuu tarkastajien läsnäolon vuoksi, niin silloinhan se on täyttänyt tehtävänsä.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Ainakin 550 välillä Leppävaara - Westendinasema tuntuu siltä, että pummilla matkustavia on paljon. Olen viimeisen noin 300 matkan aikana nähnyt tarkastajia kahdesti: arkena iltapäivän aikaan ja kerran sunnuntaina iltapäivän aikaa.

Ensimmäisessä tapauksessa tarkastajia oli kolme, ja lappua kirjoitettiin yhdelle noin 30-vuotiaalle kantasuomalaiselle tytölle; tarkastajat olivat tulleet bussiin jo aiemmin.

Toisella kerralla tarkastajia oli neljä ja järjestyksenvalvojia kolme, jotka odottivat Maarinsillan pysäkillä ja jotka tukkivat kaikki ovet. Neljän miehen ryhmittymä (oletettavasti turvapaikanhakijoita) yritti nousta bussista pois (tulivat Otaniemestä kyytiin), hetken yrittivät selittää kunnes heidät ohjattiin takaisin bussiin ottamaan tarkastusmaksu vastaan. Lisäksi tarkastusmaksu kirjoitettiin yhdelle valkoiselle noin 30-vuotiaalle miehelle, yhdelle intialaisen näköiselle vaihto-opiskelijalle ja 20-vuotiaalle Lähi-idän suunnalta tulleelle miehelle. Karkeasti arvioiden noin kolmasosa matkusti pummilla kyseisessä autossa.

Jos Leppävaaraan pysäkille tulee iltaisin 510 muutamaa minuuttia aikaisemmin, niin monikaan ei tuohon astu siitä huolimatta, että myöhemmin tulevaan 550 nousevista ihmisistä suurin osa jää viimeistään Otaniemessä pois.
Nämä olivat vain havaintoja tosielämästä. Melkein jätin kertomatta, että olen muutamaan kertaan havainnut myös pissalta haisevia valkoisia laitapuolenkulkijoita bussissa, jotka ovat nousseet keskiovesta ja jääneet lastenvaunupaikoille istumaan; noh, arki-iltana kymmenen aikaan tuskin olivat maksavia asiakkaita: näille herroille tosin tarkastusmaksun määrääminen on täysin turhaa, tosin yhtä turhaa se voi olla myös turvapaikanhakijoiden kohdalla.

Mitä tulee nykyiseen VR:n konduktöörien toimenkuvaan. Huomasin iltaisella L-junassa, että konnarit tarkistivat matkustajien liput ja koska oli ahdasta, näin myös että vieressä oleva noin 25-vuotias arabitaustainen mies näytti Helsingin sisäistä mobiililippua ennen kun juna saapui Valimoon. Tarkastettuaan minun ja vieressä istuneen herran lipun, konduktööreillä oli enää jäljellä alle kymmenen matkustajaa. Kun juna lähti Pitäjänmäestä, ei vieressä istunut herra tehnyt elettäkään. Lähinnä jäi kismittämään konduktöörien käytös: he jäivät seisomaan meistä muutaman metrin päähän, eikä aivan viimeisimpien matkustajien matkaliput tuskin ole mielestä pyyhkiytyneet. Konnarit eivät tehneet kuitenkaan elettekään, ja vieressä istunut herra jatkoi matkaansa vielä Leppävaarasta eteenpäinkin (en tiedä oliko herralla Espoon sisäinen lippu, jolloin menettely olisi vähän hyväksyttävämpää).

Mielestäni konnareiden toimenkuva on tällä hetkellä täysin turha. Viimeistään vuoden 2019 muutosten yhteydessä osa tulisi siirtää HSL:n palvelukseen tarkastajiksi juniin; nykyinen "voisitteko ostaa matkaliput" ja "autamme mielellämme muihin matkustamiseen liittyvissä asioissa" -toimenkuva on täysin turha ja kasvojen perusteella konnarit eivät itsekään pidä nykyistä toimenkuvaansa tärkeänä.

My two cents.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Tarkoitan nimenomaan bussiliikennettä. Käytän itse näitä busseja niin paljon että voin sanoa että 1 tuhannesta tai vielä vähemmän pyrkii bussiin ilman lippua. Eli liputta matkustaminen busseissa on marginaalinen ilmiö. Jos taas kuljettaja ei tarkista lipun tai kännykän numeroita, silloinhan asian sisältö on toinen eli työtehtävien laiminlyönti.

Arvelen, että liputta matkustaminen painottuu voimakkaasti linjoittain ja alueittain sosioekonomisen aseman mukaan. Linjalla 18 voi olla aika lailla erilainen tilanne kuin linjalla 94.

Mutta, jos liputon matkustaja ei tule kyytiin tai hänen matkansa muuten epäonnistuu tarkastajien läsnäolon vuoksi, niin silloinhan se on täyttänyt tehtävänsä.

Näin minäkin ajattelen. Dallasissa touhu on hoidettu niin, että ratikoissa on avorahastus ja tarkastaja sattuu kohdalle todella usein. Jos tekee pidemmän ratikkamatkan, niin vähintään kerran se lippu yleensä katsotaan. Nämä tarkastajat liikkuvat yksin tai pareittain, virkapuku päällä ja voivat määrätä tarkastusmaksun, mutta yleensä tyytyvät poistamaan liputtomat. Heitä kuitenkin näkee niin usein, että sinne ratikkaan ei oikein kannata mennä ilman lippua, kun tietää, ettei pääse perille kuitenkaan. Ennaltaehkäisy tuntuisi toimivan, yrittäjiä ei juuri näkynyt.

Tärkeintä ei minusta olekaan se, kuinka monta tarkastusmaksua saadaan määrättyä vaan se, että kaikki maksaisivat lippunsa – tai kävelisivät.
 
No joo. Ei meistä kumpikaan taida olla työoikeusjuristi, ja vaikka olisi, niin emme me silti osaisi oikeuden päätöstä ennustaa.

Jos tuo on jatkunut pidempään, miksi ihmeessä sitä varoitusta ei ole annettu? Juuri siksihän se varoitus on olemassa – että voi vakavasti huomauttaa ja antaa mahdollisuuden korjata toimintansa. Nyt näyttää siltä, että työnantaja on hiljaisesti hyväksynyt tuon toiminnan, kunnes se on saanut julkisuutta. Ei ole Nobinan brändi nousussa tällä hetkellä.
 
Se on totta että kun työnantaja saa tietää sopimattomasta käyttäytymisestä tai rikkeestä, niin pitäisi välittömästi antaa kirjallinen varoitus. Mutta jos kuljettaja on sama joka jätti pikkutytön heitteille lipun unohtamisen vuoksi ja oletetaan että hän on saanut siitä varoituksen. silloinhan kaikki on mennyt oikein.
 
Se on totta että kun työnantaja saa tietää sopimattomasta käyttäytymisestä tai rikkeestä, niin pitäisi välittömästi antaa kirjallinen varoitus. Mutta jos kuljettaja on sama joka jätti pikkutytön heitteille lipun unohtamisen vuoksi ja oletetaan että hän on saanut siitä varoituksen. silloinhan kaikki on mennyt oikein.

Ei se niin mene.

Varoituksen käyttäminen ei ole mikään automaatio tietyistä rikkeistä, vaan perustuu huomattavasti laajempaan harkintaan (ks. HE 157/2000, s. 101). Salomaan puheet "tiettyyn kansanryhmään kuulumisesta" jne. eivät perustu Suomen oikeusjärjestykseen. Meillä ei ole automaatiota, jossa tummaihoisia linja-autoon astumassa olevia henkilöitä kuvattaessa sovellettaisiin TSL 7:2.5:n vakavan rikkomuksen lainkohtaa. Tässä tapauksessa varoitusta ei ole kumpikaan osapuoli kertonut käyttäneen. Nobina on kirjannut irtisanomisperusteeksi "sopimattoman ja rasistisen käytöksen" ja irtisanonut sopimuksen TSL 7:2.3:n vastaisesti käyttämättä varoitusta - ainakin median antamien tietojen valossa.

Onko se koko tieto, sitä me emme tiedä.

AKT varmasti muutoin olisi ajanut kannetta, mutta kun kaveri ei kuulu ammattiliittoon niin minkäs teet. No, toivottavasti on hyvä oikeusturvavakuutus.
 
Viimeksi muokattu:
On kirjoitettu ja esitetty että kuljettaja olisi laittanut videon käyntiin ennenkuin olisi mitään edes tapahtunut. Ja nämä kuvaukset kohdistuivat tummaihoihisiin. Näissähän on aina että tapahtumista on eri versioita. Näin ollen olemassa myös mahdollisuus että oikeus päättäisi Nobinan korvauksiin, jos varoitusta on annettu. On olemassa myös mahdollisuus että oikeus katsoo rikeen niin vakavaksi että työsuhteen purku olisi oikeutettu.

EDelleen on mahdollista että hovi katsoo toisin kuin käräjäoikeus. Voidaan olettaa että Nobinassa on näitä kuljettajien rikkeisiin perustuvia irtisanomisia jonkun verran, jolloin Nobinan lakimies ottaa kantaa ennen toimenpiteitä. En usko että yksi ihminen tekee päätöksen työsuhteen purusta.

Toisaalta liittoon kuuluminenkaan ei takaa välttämättä oikeusturvaa. Kuuluin itse AKT:hon jossain vaiheessa eikä samantyyppistä asiaa lähdetty edes hoitamaan ennenkuin otin yhteyttä silloiseen puheenjohtaja Rätyyn. Työnantaja maksoi siinä vaiheessa pyydetyt korvaukset kun paperit olivat käräoikeuden kansliassa.

Yhtä mieltä lienemmä siitä että Joukkoliikennefoorumilla kukaan ei voi sanoa lopputulosta, jos asia riitautetaan. Eikä riitauttaminen vaadi liittoon kuulumista.

Kuljettaja on yhteiskunnallisesti aktiivinen mies ja hän varmasti harkitsee seuraavaa pelisiirtoa.
 
Takaisin
Ylös