Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/61

Viestiketju: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

  1. #1
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Hämeenlinna
    Viestejä
    3211

    oletus HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

    Tarjouskilpailuun 42/2017 tulevat liikenteen kohteet ja linjat ovat

    Kohde 228
    linjat
    38
    Elielinaukio - Pitäjänmäki - Uusmäki
    321
    Elielinaukio - Jupperi - Vanhakartano / Niipperi
    322
    Elielinaukio - Pähkinärinne - Hämeenkylä - Vantaankoski
    332
    Elielinaukio - Vapaala - Varisto - Askisto
    335
    Linnainen - Myyrmäki - Martinlaakso - Askisto
    345
    Elielinaukio - Kalajärvi - Rinnekoti
    435
    Elielinaukio - Martinlaakso - Koskelo
    566
    Martinlaakso - Koskelo - Espoon keskus
    575
    Tikkurila - Aviapolis - Martinlaakso

    Kohde 229
    linjat
    614
    Rautatientori - Kartanonkoski - Ylästö
    615
    Rautatientori - Kartanonkoski - Lentoasema
    617
    Hakaniemi - Lentoasema
    621
    Hakaniemi - Aviapolis - Kylmäoja
    622
    Hakaniemi - Kylmäoja
    623
    Hakaniemi - Peijas

    Kohde 230
    linjat
    313
    Kaivoksela - Myyrmäki - Hämeenkylä
    432
    Martinlaakso - Petas - Kivistö - Kirkka
    434
    Kivistö - Keimolanmäki
    444
    Kivistö - Katariinan sairaala - Tapola - Riipilä
    445T
    Kivistö - Katariinan sairaala - Reuna
    446
    Kivistö - Koivupää - Kesäkylä
    447
    Kivistö - Viinikanmetsä - Kesäkylä

    Kohde 231
    linja
    558
    Länsisalmi - Sotungin koulu

    Kohde 232
    linjat
    411
    Elielinaukio - Myyrmäki
    415
    Elielinaukio - Ylästö - Lentoasema
    421
    Elielinaukio - Martinlaakso
    431N
    Elielinaukio - Myyrmäki - Kivistö
    436
    Elielinaukio - Martinlaakso - Kalajärvi
    573
    Aviapolis - Vantaankoski


    Kohteiden 228 (linjat 38, 322, 332, 335, 566 ja 575), 229 (linjat 614, 615, 617, 621, 622 ja 623) sekä 232 (linjat 411, 415, 421 ja 431N) sopimuskausi on seitsemän (7) vuotta.

    Syysliikennekauden 2019 alussa kohteeseen 228 sisältyvät myös linjat 321, 345 ja 435 sekä kohteeseen 232 linja 436. Samassa yhteydessä kohteen 232 linjan 573 liikenne lakkaa.

    Linjojen 321, 345, 435 ja 436 sopimuskauden pituus on näin ollen kuusi (6) vuotta ja linjan 573 yksi (1) vuosi.

    Kohteen 230 (linjat 313, 432, 434, 444, 445T, 446 ja 447) sopimuskausi on neljä (4) vuotta ja kohteen 231 (linja 588) yksi (1) vuosi.
    Kohteiden 228, 229, 230 ja 232 sopimuksiin sisältyy mahdollisuus enintään kolmen (3) vuoden jatko-optioon ja kohteeseen 231 yhden (1) vuoden jatko-optioon. Option käyttäminen edellyttää sopimuskaudella hyvin hoidettua liikennettä ja molempien osapuolten hyväksyntää. Optiolla voidaan myös sovittaa sopimuksen jatkaminen linjaston ja kilpailukohteiden tuleviin muutoksiin.

    - -

    Yhden tarjoajan hyväksi voidaan tällä kilpailukierroksella ratkaista sopimuskohteita enintään 50 linja-auton liikenteen verran.

    - -

    Hallitus päättää järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun esittelyosassa mainituissa kohteissa 228-232 siten, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista hallituksessa joulukuussa 2017.

    http://hsl01.hosting.documenta.fi/cg...m&id=2017477-5

    http://hsl01.hosting.documenta.fi/ko...017477-5-1.PDF

  2. #2
    APH
    APH on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    413

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

    Ja suurimmat panokset HelB:llä.

  3. #3
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    4194

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

    Helb haluaa varmasti säilyttää kohteen 228 linjat, mutta Nobina kärkkyy varmasti samaa pakettia. Kohteessa 229 on nyt sekä Helbin että Nobinan liikennettä joten varmasti kumpikin tämän paketin haluaa. Kohde 230 on pienkalustokohde joka ei varmaan isoja liikennöitsijöitä kiinnosta, menee varmaan taksikuljetukselle. Tammelundi varmaan jatkaa kohteen 231 yhden auton koululaislinjaa. Kohde 232 sopisi hyvin helbille mutta varmaan myös Nobina ja ehkä myös PL voi olla kiinnostunut.

    Nyt kun Transdev on päättänyt vetäytyä HSL-liikenteestä, niin veikkaanpa että kohteet 228, 229 ja 232 jakautuu Helbin ja Nobinan kesken. Lopettaakohan transdev Tuupakan toiminnan kokonaan kun linjojen 411 ja 421 sopimus päättyy vai ajetaanko sieltä vielä Keravan linjat 2019 asti? Tuupakan sijainti olisi hyvä Nobinalle, etenkin jos se voittaa lisää Vantaan suunnan liikennettä tässä kilpailussa.

  4. #4
    KriZuu avatar
    Liittynyt
    28.02.2012
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    716

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Helb haluaa varmasti säilyttää kohteen 228 linjat, mutta Nobina kärkkyy varmasti samaa pakettia. Kohteessa 229 on nyt sekä Helbin että Nobinan liikennettä joten varmasti kumpikin tämän paketin haluaa.
    Kyseisten kohteiden automäärä yhteensä ylittää tuon 50 auton rajan, jota HSL aikoo tässä kilpailutuksessa käyttää, joten nuo tulevat jakautumaan kahdelle liikennöitsijälle. HelBin osuus nyt kilpailutettavilla linjoilla on tänä päivänä juurikin tuo 50 autoa (lähteenä Kuukangon sivut), joten se ei ainakaan voi kasvattaa omaa osuuttansa HSL-alueella, vaan voi säilyttää automääränsä samana esimerkiksi voittamalla kohteet 229 ja 232.
    Viimeisin muokkaaja KriZuu; 17.08.2017 kello 18:04.
    Kalustotietokanta Etelä-Suomen Bussit | Kuvagalleria Suomen teillä | Tykkää Facebookissa

  5. #5

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    571

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut KriZuu Näytä viesti
    Kyseisten kohteiden automäärä yhteensä ylittää tuon 50 auton rajan, jota HSL aikoo tässä kilpailutuksessa käyttää, joten nuo tulevat jakautumaan kahdelle liikennöitsijälle. HelBin osuus nyt kilpailutettavilla linjoilla on tänä päivänä juurikin tuo 50 autoa (lähteenä Kuukangon sivut), joten se ei ainakaan voi kasvattaa omaa osuuttansa HSL-alueella, vaan voi säilyttää automääränsä samana esimerkiksi voittamalla kohteet 229 ja 232.
    Entäs jos yht'äkkiä tarjoamaan ilmestyykin esim. Borgå Trafik Helb:n lisäksi?

  6. #6

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    904

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Entäs jos yht'äkkiä tarjoamaan ilmestyykin esim. Borgå Trafik Helb:n lisäksi?
    Rajoitus koskee myös tätä koska on samaa konsernia.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Rehtori avatar
    Liittynyt
    02.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    385

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hana Näytä viesti
    Rajoitus koskee myös tätä koska on samaa konsernia.
    Millähän perusteella?

  8. #8
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7376

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori Näytä viesti
    Millähän perusteella?
    Koska listatekstin mukaan tarjouspyyntöön tulee sellainen rajoitus.

  9. #9
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    473

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Koska listatekstin mukaan tarjouspyyntöön tulee sellainen rajoitus.
    Mutta tarjoajahan on silloin eri, vaikka olisivatkin saman konsernin omistuksessa?

  10. #10

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    904

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PepeB Näytä viesti
    Mutta tarjoajahan on silloin eri, vaikka olisivatkin saman konsernin omistuksessa?
    Mutta kun siellä nimenomaan lukee että rajoitus koskee myös konsernitasoa ja tarjousyhteenliittymiä. Muutenhan tätä rajoitusta olisi helppo kiertää tekemällä tarjouksia konsernin eri yhtiöitten kautta.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7862

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

    No johan on sääntö. Teoriassa ajatus voi olla kauniskin, tai sitten ei, mutta ei tuosta hyvää seuraa.

    Ajatellanpa yksinkertaistuksen vuoksi, että meillä on tuo 50 auton sääntö ja kaksi pakettia, paketissa A 50 autoa ja paketissa B toiset 50 autoa. Kukaan ei saa siis voittaa molempia paketteja.

    Paketista A saadaan laadullisesti yhteneväiset tarjoukset:
    Abdin Auto 100 rahaa
    Mahmudin Matkat 150 rahaa

    Paketista B saadaan vain yksi tarjous:
    Abdin Auto 120 rahaa

    A:sta pitäisi valita edullisin voittaja. B:stä saatiin vain yksi tarjous, joten se pitäisi valita. Mutta molempia ei voida valita, koska Abdille ei saa antaa liikaa liikevaihtoa. Miten tässä sitten toimitaan? Maksaako Höseli Mahmudille 50 rahaa extraa ihan vaan siksi, ettei Abdi saisi lisää bisnestä? Veronmaksaja kiittää, kun 220 rahan sijaan kuluu 270 rahaa. Meidän rahaa.

    Jotain mätää tässä on.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #12
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    402

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    No johan on sääntö. Teoriassa ajatus voi olla kauniskin, tai sitten ei, mutta ei tuosta hyvää seuraa.

    Ajatellanpa yksinkertaistuksen vuoksi, että meillä on tuo 50 auton sääntö ja kaksi pakettia, paketissa A 50 autoa ja paketissa B toiset 50 autoa. Kukaan ei saa siis voittaa molempia.
    Tuo suurin "sallittu" voittomäärä määritellään aina erikseen jokaisella kierroksella, eikä siis ole vakio 50 autoa tai max puolet. Aina voittoleikkuria ei ole käytössä ollenkaan.

    Pienemmissä kaupungeissahan yhden yrityksen voitto voi johtaa seuraavilla kierroksella pulaan tarjoajista ja merkittävään hinnannousuun, mikäli jokin paikallinen toimija päättää laittaa lapun luukulle. Isommissa kaupungeissa riski on pienempi, mutta on HSL jonkin riskin nähnyt tässäkin, kun on ratkaisuun päätynyt.
    Viimeisin muokkaaja Zambo; 20.08.2017 kello 13:58.

  13. #13
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Hämeenlinna
    Viestejä
    3211

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

    Tässä kilpailutuksessa mielenkiintoisin tilanne on, jos ajattelee kolmea suurinta pakettia (228, 229 ja 232). Esimerkkinä: yksi liikennöitsijä tarjoaa kaikkiin kolmeen, mutta voi pahimmillaan voittaa vain 229:n tai 232:n, koska jos se on toisessa niistä ainoa tarjoaja ja toisessa häviää, silloin ei voi voittaa myöskään 228:aa. Saa laskea tarkkaan ja sitten vain toivoa parasta...

  14. #14
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    473

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    No johan on sääntö. Teoriassa ajatus voi olla kauniskin, tai sitten ei, mutta ei tuosta hyvää seuraa.

    Ajatellanpa yksinkertaistuksen vuoksi, että meillä on tuo 50 auton sääntö ja kaksi pakettia, paketissa A 50 autoa ja paketissa B toiset 50 autoa. Kukaan ei saa siis voittaa molempia paketteja.

    Paketista A saadaan laadullisesti yhteneväiset tarjoukset:
    Abdin Auto 100 rahaa
    Mahmudin Matkat 150 rahaa

    Paketista B saadaan vain yksi tarjous:
    Abdin Auto 120 rahaa

    A:sta pitäisi valita edullisin voittaja. B:stä saatiin vain yksi tarjous, joten se pitäisi valita. Mutta molempia ei voida valita, koska Abdille ei saa antaa liikaa liikevaihtoa. Miten tässä sitten toimitaan? Maksaako Höseli Mahmudille 50 rahaa extraa ihan vaan siksi, ettei Abdi saisi lisää bisnestä? Veronmaksaja kiittää, kun 220 rahan sijaan kuluu 270 rahaa. Meidän rahaa.

    Jotain mätää tässä on.
    Kuntalaisten etu ei ainakaan mene tässä edellä.

  15. #15
    APH
    APH on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    413

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

    Kyllähän se pitkällä tähtäimellä ennaltaehkäisee yhden liikennöitsijän kasvamista liian suureksi, mikä taas hillitsee hintojen nousua.

Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 39/2016
    kirjoittanut Rehtori foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 52
    Viimeisin viesti: 14.01.2018, 20:29
  2. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 41/2017
    kirjoittanut Rehtori foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 04.01.2018, 17:47
  3. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2013
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 137
    Viimeisin viesti: 19.10.2017, 16:54
  4. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 29/2013
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 16.06.2013, 06:34
  5. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 68
    Viimeisin viesti: 30.12.2012, 17:23

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •